Mælebøttedræber
Fra : Dan Andersen

Dato : 21-05-01 21:49

Jeg ahr set en stok hvori man lagede husholdsningssalt ned - trykkede på en
knap i mælkebøtten og stokken lagde en gang salt ned i planten.
Fabrikeret vistnog af en firma ved navn KT maskiner, men jeg kan ikke finde
noget om produktet.'Er der nogen, der kender noget til eller har erfaring
med dete produkt. Meget gerne en hjemmeside til firmaet.

Dan Andersen, Boks 109, 3060 Espergærde
Tlf.: 4913 5555, Fax: 4913 3455, Mobil: 4011 4555
Hjemmeside: www.dbamott.dk
Se også flg. sider: www.regnvand.dk - www.agenda21helsingor.dk -
www.tandlaegelyngby.dk - www.cafezugarbaby.dk -
www.bastetogbundet.dk

Fra : Tom C.K.

Dato : 22-05-01 06:27

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> Fabrikeret vistnog af en firma ved navn KT maskiner, men jeg kan ikke
finde

Tæt på..... Det er EK maskiner:

http://www.ek-mantis.dk/

Tom C. K.

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 22-05-01 06:36

> http://www.ek-mantis.dk/

Interessant læsning
Hvordan kan salt omdannes til gødning
Så vidt jeg ved er salt (i høj koncentration) skadeligt for stort set alle
planter, kun enkelte planter kan 'tåle' salt i gennem længere tid...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-01 20:48

On Tue, 22 May 2001 07:35:43 +0200, "Tommy Bøgeskov"
<tb@nospam.ddf.dk> wrote:

>Interessant læsning
>Hvordan kan salt omdannes til gødning
>Så vidt jeg ved er salt (i høj koncentration) skadeligt for stort set alle
>planter, kun enkelte planter kan 'tåle' salt i gennem længere tid...

Det kan være de mener Urea (46% N, altså kvælstof). Urea bruges nogle
steder til at salte veje med, under påskud af at være 'miljøvenligt'.
Men i store koncentrationer svider det stadig planterne, det gør al
gødning.

Jeg har faktisk slået 250 små buksbom ihjel på den konto engang, endda
med organisk gødning (Animix) hvor der står på posen at det ikke
svider planterne

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-05-01 21:25

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> steder til at salte veje med, under påskud af at være 'miljøvenligt'.
> Men i store koncentrationer svider det stadig planterne, det gør al

Sjovt nok, jeg skrev faktisk til dem og foreslog dem at bruge ren
kunstgødning i stedet for salt! :)
Hvis plænen alligevel skal gødes, kan det jo lige så godt først gøre
gavn ved at svide ukrudtet. Men kan en klat salpeter el.lign. tage livet
af en mælkebøtte?

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-05-01 21:57

On Tue, 22 May 2001 22:24:31 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Hvis plænen alligevel skal gødes, kan det jo lige så godt først gøre
>gavn ved at svide ukrudtet. Men kan en klat salpeter el.lign. tage livet
>af en mælkebøtte?

Ja, teoretisk i hvert fald. Det er ikke sikkert det er praktisk
anvendeligt.

Det har at gøre med den process hvorved planter optager vand, osmose
hedder det. De nærmere detaljer om osmose har jeg lykkeligt glemt

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Dan Andersen

Dato : 22-05-01 12:58

Mange tak for linket!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-05-01 12:08

> Jeg ahr set en stok hvori man lagede husholdsningssalt ned - trykkede på
en
> knap i mælkebøtten og stokken lagde en gang salt ned i planten.

Du kan også bare købe en karton salt og så give mælkebøtterne ca. en tskfuld
salt. Det virker fint - men er nok ikke lige så sjovt som "maskinen".

Mvh Maria

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-05-01 13:13

Maria Frederiksen wrote:
> Du kan også bare købe en karton salt og så give mælkebøtterne ca. en tskfuld
> salt. Det virker fint - men er nok ikke lige så sjovt som "maskinen".

Undskyld, men bliver jorden ikke gold af det??

Fra : Dan Andersen

Dato : 22-05-01 12:58

Aner det ikke men da det kun er en lille smule salt skader det vel kun
lokalt

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-05-01 18:30

Roberto Saldo <rs@oersted.dtu.dk> skrev i en

> Undskyld, men bliver jorden ikke gold af det??
Jo - det kan den godt blive.
For meget salt gør at planternes rødder ikke kan optage vand.
Regnen vilefterhånfden skylle kloren ned i grundvandet, natriummet vil
derimod bindes i jorden og give en dårligere struktur - jorden bliver mere
hård og knoldet.
Salt er langt mere miljøbelastende end f.eks. Round-up - som
er mere virksomt med ca. 1000 gange mindre mængde.

Per A. Hansen

Fra : havesider.dk

Dato : 22-05-01 19:41

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Salt er langt mere miljøbelastende end f.eks. Round-up - som
> er mere virksomt med ca. 1000 gange mindre mængde.

Ja jeg undrer mig også over at ansvarlige haveejere kan blive ved
med at tale om salt til ukrudtsbekæmpelse.
Salt er meget miljøbelastende, så det er sundere både for
mennesker og dyr, hvis folk kan forstå, at det at dyrke jorden,
koster både tid og arbejde, er man ikke indstillet på det hvad
skal man så med en have.

med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-05-01 08:33

"Per A. Hansen" wrote:

> [...]

> Salt er langt mere miljøbelastende end f.eks. Round-up - som
> er mere virksomt med ca. 1000 gange mindre mængde.

Det var jo nok det jeg taenkte. De fleste regner med at fordi det er
noget man kan hente i koekkenet saa er det helt ok at sprede det i
haven. Jeg skal ikke praeke jeg synes bare man skal overveje det.

Mvh
Roberto