Target i XHTML 1.0
Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 07-02-05 13:53

Jeg er begyndt at validere min side efter XHTML 1.0 Strict's
standarder og jeg fandt hurtigt ud af at det ikke er tilladt at
bruge attributten target="_blank". Hvorfor det? Og er der en
erstatning for det? Jeg har på min side et link til netradio, og
det er ikke specielt brugervenligt at man ikke kan være på min
side og høre radio samtidig...

Hvis der er nogle der spørger efter min side så er domænet ikke
aktivt endnu, først efter 15.30,men efter det tidspunkt kan siden
ses her: http://www.big-smile.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-02-05 14:15

David Andreas Trasbo skrev:

> Jeg er begyndt at validere min side efter XHTML 1.0 Strict's
> standarder og jeg fandt hurtigt ud af at det ikke er tilladt at
> bruge attributten target="_blank". Hvorfor det?

Target er ikke med i Strict (såvel HTML 4.01 Strict som XHTML Strict)
fordi man ikke ønsker at give webdesignere mulighed for at bestemme
hvornår der skal åbnes nye browservinduer.

De browsere der kan åbne nye vinduer, har alle mulighed for at gøre det
hvis brugeren selv beder om det (fx skift-klik i IE m.fl.)

> Og er der en erstatning for det?

Hvis det drejer sig om små sider der er nært knyttet til den aktuelle
side, kan det laves som et pop op-vindue med javascript. Hvis man ønsker
at anvende et helt nyt vindue, bør man bruge Transtional i stedet (man
kan jo sagtens skrive Strict-kode i alle andre tilfælde end ved target,
selv om man "kun" angiver Transitional).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-02-05 14:15

David Andreas Trasbo wrote:
> Jeg er begyndt at validere min side efter XHTML 1.0 Strict's
> standarder og jeg fandt hurtigt ud af at det ikke er tilladt at
> bruge attributten target="_blank". Hvorfor det?

Fordi internettet bevæger sig henimod at man som web-udvikler ikke skal
bestemme over brugeren om et link skal åbnes i et nyt vindue eller ej.
Det er op til brugeren selv at bestemme.

Og er der en
> erstatning for det?

Nej, men du kan benytte noget javascript til at belemre dine brugere med
dit popup vindue.

Ønsker du at benytte target-attributten bør du istedet for XHTML 1.0
Strict benytte XHTML 1.0 Transitional, hvor target-attributten er tilladt.

Jeg har på min side et link til netradio, og
> det er ikke specielt brugervenligt at man ikke kan være på min
> side og høre radio samtidig...

Hvorfor laver du det ikke som det er på http://www.shoutcast.com/

Her linkes der til en pls-fil, som åbner brugerens musik-afspiller og
spiller musikken, f.eks. winamp.

Det kunne sikkert også være en mp3-fil e.lign.

> Hvis der er nogle der spørger efter min side så er domænet ikke
> aktivt endnu, først efter 15.30,men efter det tidspunkt kan siden
> ses her: http://www.big-smile.dk

Ja, det fandt jeg ud af... jeg gættede mig til http://www.bigsmile.dk
men det er vist ikke din side

--