Fedtpletter på teakbord - gode råd?
Fra : Finn Nicolaisen

Dato : 21-05-01 21:32

Hej alle!

På familiens nye teaktræsbord i havestuen er der kommet fedtpletter. Bordet
har ikke fået oliebehandling, og har derfor suget fedtet til sig. Er der
nogle gode råd til at få pletterne væk, uden af slibe eller bruge kradse
midler, så der bliver farveforskel??

Vi er helst fri for at give bordet olie, men kan man holde samme farve/glød,
uden at give det olie, og uden at det patinerer?

På forhånd tak for dit svar..

Vh.

Finn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-05-01 18:36

Finn Nicolaisen <finn@nicolaisen.com> skrev i en
> [...]
> har ikke fået oliebehandling, og har derfor suget fedtet til sig. Er der
> nogle gode råd til at få pletterne væk, uden af slibe eller bruge kradse
Fra Leths hjemmeside :

Sådan gør du
1. Lav en 10% oxalsyreblanding
2. Vask de mørke pletter med blandingen
3. Efterbehandl eventuelt med lak eller en olie
Du kan alternativt anvende en tokomponents trærens (fx fra Trip Trap).
Oxalsyre kan købes hos blandt andre Matas.

> Vi er helst fri for at give bordet olie, men kan man holde samme
farve/glød,
> uden at give det olie, og uden at det patinerer?
Teaktræ skal helst ehandles med koldpresset linolie.
Så var ovenstående nok undgået.

Per A. Hansen

Fra : Henrik Larsen

Dato : 22-05-01 20:23

Teaktræ eller anden hård træsort må IKKE behandles med rå linolie dadette
ikke giver nigen beskyttelse mod uvstråler fra solen der skal bruges en olie
med pekmenter og dette kan værer baseret på linolie men en hærdende olie er
det bedste

Henrik

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-05-01 21:20

Henrik Larsen wrote:

> [...]
> med pekmenter og dette kan værer baseret på linolie men en hærdende olie er

linolie hærder også, og linolie kan iblandes et UV-filter. Ellers er der
jo også noget, der hedder teaktræsolie.
Men hvorfor skulle dette UV-problem være større for hårdttræ end for
nåletræ?

Glas filtrer også UV-stråler (100%?), så hvis bordet står inde skulle
problemet vel være minimalt.

--Johan

Fra : Henrik Larsen

Dato : 24-05-01 18:12

U/V er også et problem for hårdtræ da der også her dannes sorte pletter i
træoverfladen, samt at den bliver grå ( døde træfiber) og det er ikke det de
fleste ønsker derfor en hærdende olie med pekmenter og ja en linolie hærder
også men er flere dage om det og den er ikke pekmenteret.

Henrik

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 26-05-01 19:53

Henrik Larsen wrote:

> [...]
> fleste ønsker derfor en hærdende olie med pekmenter og ja en linolie hærder
> også men er flere dage om det og den er ikke pekmenteret.

Vi er nok enige. Det så blot ud som om, du mente, at UV-lys _kun_
nedbryder hårde træsorter. I øvrigt, hvis træet også er udsat for regn
betyder UV-lyset at træet bliver hvidligt. Det er de farvede dele af
træet, som nedbrydes af lyset og som udvaskes af regnen.

Jeg spurgte tidligere hos Linolie Danmark (http://www.aeroform.dk/) og
de har noget transparant sirup-agtigt stads man kan tilsætte linolien,
så den filtrerer UV-lys.

--Johan

Fra : Finn Nicolaisen

Dato : 26-05-01 23:32

Tak for hjælpen til Per, Henrik og Johan!

Jeg købte noget oxalsyre, men endte nu med at bruge sandpapir istedet. Det
fjernede pletterne, og kun lidt af farven. Herefter fik bord og stole masser
af linolie (sikke et arbejde, 9 mandetimer for stort bord, 6 stole og
hyndeboks). Det hele står i vores havestue, så jeg antager at jeg ikke får
problemer med UV-stråler.

Endnu engang tak!

nyhedsmeddelelse:9ebtvq$rgd$1@news.inet.tele.dk...