Nogen som så Boomerang på tv2 her til afte~
Fra : Simon Jensen

Dato : 21-05-01 21:12

Hejsa !

Der var et indslag i boomerang her til aften om knallert 45, og at alt for
mange kørte ulovligt på dem.... Udover at indslaget var ret latterligt, og
de flere gange tudede over at knallerterne slet ikke var lavet til
hastigheder på over 45 km/t (hvorfor kører de så 80-90 lovligt i f.eks.
Italien ?), så snakkede de også om bøderne for at køre for stærkt, og her
var der noget jeg ikke rigtigt fik fat i...

De sagde at det at køre for stærkt på knallert45 koster 500,- for selve det,
at køre for stærkt, og 1000,- for at knallerten er ulovlig.. Og at
knallerten derudover bliver indkaldt til syn...

Jeg havde opfattelsen af at bødetaksten blev udregnet ud fra hvor stærkt man
kører, i forhold til de tilladte 45 km/timen, og at man i sidste instans
kunne miste kortet, hvis man kører mere end 70% mere end de 45km/t, ligesom
i bil..

Er der ikke en eller anden, der kan fortælle mig hvad der er det rigtige ?

Hvis bødetaksten kun er 500,- uanset hvor stærkt man kører, vil jeg da ud og
have mig en RS50'er igen.. De 1000,- slipper man vel for, hvis man har
lavet maskinen lovlig igen, inden man dukker op med den til syn.. Så om
det skal koste en 500,- seddel hver - hveranden måned, kan nok klares... det
er da stadig meget billigere end at købe mc og mc-kort..
Det kan godt være at nogen (især mc-folk) vil blive forargede over den
holdning, men så længe jeg er studerende, har jeg sku ikke råd til at betale
de syge afgifter der er på mc'er eller for at en eller anden kørelærer skal
tjene fedt på at give mig de lovpligtige 24 timer på mc..

Mvh. Simon

Fra : John Joe

Dato : 21-05-01 21:58

"Simon Jensen" <Hackmann@hackmann.dk> wrote in message
> [...]
> Italien ?), så snakkede de også om bøderne for at køre for stærkt, og her
> var der noget jeg ikke rigtigt fik fat i...

Ja, ren progpaganda fra den statsstøttede licenskanal TV2. Afskyeligt. Man
så det kun fra politiets side. Der var ingen 45 scooterkørere der fik lov at
sige noget. Dog havde de tænkt sig at udspørge forhandlerne om deres
ondskabsfulde gerninger.

Har politimanden tænkt sig at scooterne er bygget til at have en stor klump
jern inde i udstødningen?

> [...]
> kører, i forhold til de tilladte 45 km/timen, og at man i sidste instans
> kunne miste kortet, hvis man kører mere end 70% mere end de 45km/t,

Ja, jeg forstår det heller ikke helt.

> [...]
og
> have mig en RS50'er igen.. De 1000,- slipper man vel for, hvis man har

Har du haft en RS50 til race, eller?

> lavet maskinen lovlig igen, inden man dukker op med den til syn.. Så om

Jeg tror de selv tager den med. Så koster det 1000. Derefter skal du tage
den til syn hvor den skal være lovlig.

> det skal koste en 500,- seddel hver - hveranden måned, kan nok klares...
det

Hørte du at de sagde at tredje gang beholder de cyklen?

Fra : John Hewalo

Dato : 22-05-01 00:14

On Mon, 21 May 2001 22:57:49 +0200, "John Joe"
<noemailaddress@anydomain.fantasyland> wrote:

>Har politimanden tænkt sig at scooterne er bygget til at have en stor klump
>jern inde i udstødningen?

De fjolser som blev stoppet blev det, fordi de kørte mere end 50
kmh i bymæssig bebyggelse!
En ting er at vi vist alle er enige om at 45 kmh er en latterlig
begrænsning.
En anden ting er altså bare at det er tilladt at tænke selv, og
jeg har nul sympati for de øvertkørere som kører hurtigere end
skiltningen foreskriver.
Betjenten sagde netop at der gjaldt samme regler som for biler,
og det er både dumt og farligt at køre 70 i byzone.

_Alle_ de fartbøder til øverter jeg har hørt om er for
overtrædelse af den skiltede hastighed, eller også har der været
andre grunde som manglende hjelm, 2 på knallerten eller sprit
indblandet.
Altså er det ingen fartbøde, men nærmere en afgift på dumhed.

mvh
John

--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : Simon Jensen

Dato : 22-05-01 17:22

"John Hewalo" <john.hewalo@mail.tele.dk> wrote in message

> De fjolser som blev stoppet blev det, fordi de kørte mere end 50
> kmh i bymæssig bebyggelse!
> En ting er at vi vist alle er enige om at 45 kmh er en latterlig
> begrænsning.

Enig...

> En anden ting er altså bare at det er tilladt at tænke selv, og
> jeg har nul sympati for de øvertkørere som kører hurtigere end
> skiltningen foreskriver.

Enig... men det vil så også sige at du synes det burde være ok at køre 80
på landet ??

> Betjenten sagde netop at der gjaldt samme regler som for biler,
> og det er både dumt og farligt at køre 70 i byzone.

Enig... 50-55 er fint i byzonen, så man kan følge trafikken, men heller
ikke mere..

> _Alle_ de fartbøder til øverter jeg har hørt om er for
> overtrædelse af den skiltede hastighed,

Vil det sige at du aldrig har hørt om nogen der blev taget for at køre
f.eks. 70-80 på en landevej ??

> eller også har der været
> andre grunde som manglende hjelm,

Så burde de også straffes..

>2 på knallerten

Det mener jeg altså godt at man må.... Sidst jeg frekventerede denne
gruppe (først på efteråret sidste år) mener jeg at der var en eller anden,
der havde fundet de relevante paragraffer, hvor der stod at for knallert-45
gælder der de samme regler som for motorcykel... og under motorcykel står
der, at det er tilladt at køre 2, såfremt maskinen er lavet til det, og har
fodhvilere m.m. til bagpassager...

>eller sprit indblandet.

Så burde de bestemt straffes...

> Altså er det ingen fartbøde, men nærmere en afgift på dumhed.

Ja... Afgift er det i hvert fald... kan bare ikke lide det danske
system, hvor der deles bøder og afgifter ud til højre og venstre, uden at
man kan få klar besked om hvad man helt nøjagtigt må eller ikke må...
Fint med bøder for dumhed i trafikken, men så må der også klart være
defineret hvad man må og ikke må, og hvornår, og hvor stor bøde der falder,
og disse oplysninger skulle være nemt tilgængelige for borgerne... Jeg
prøvede engang at skrive en email til færdselsstyrelsen og spørge hvordan
reglerne og bøderne var for 45 knallerter.... de svarede bare "45 knallerter
må ikke køre mere end 45." end of story.... -det kunne jeg måske også
godt selv have sat mig ned og regnet ud... ?!...

Mvh. Simon

Fra : John Hewalo

Dato : 22-05-01 22:32

On Tue, 22 May 2001 18:22:03 +0200, "Simon Jensen"
<Hackmann@hackmann.dk> wrote:

>Enig... men det vil så også sige at du synes det burde være ok at køre 80
>på landet ??

Jeg har da ikke lagt skjul på at det er nøjagtig hvad jeg selv
gør.

klip/

>Vil det sige at du aldrig har hørt om nogen der blev taget for at køre
>f.eks. 70-80 på en landevej ??

Næh, det har jeg faktisk ikke.

kli/

>Det mener jeg altså godt at man må....

Det må man ikke.

mvh
John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : Peter Risager

Dato : 22-05-01 13:24

Det allerværste var jo ham fjolset 8fra trafikministeriet) der sagde at
scooterne slet ikke var bygget til at køre 60-70 km/t,!!!!!!!!
For fanden da hvornår fatter de at alle andre europæiske lande har
ordentlige regler på det her område.

--
mvh:
Peter

Fra : John Hewalo

Dato : 24-05-01 20:34

On Tue, 22 May 2001 14:23:45 +0200, "Peter Risager"
<peterrisager@hotmail.com> wrote:

>Det allerværste var jo ham fjolset 8fra trafikministeriet) der sagde at
>scooterne slet ikke var bygget til at køre 60-70 km/t,!!!!!!!!

Nu kører han nok ikke på en Aprilia Classic50, så han er vel ikke
klogere.
Men en Classic er jo heller ikke en skøjter, men en EU knallert
med rimelige køreegenskaber.

>For fanden da hvornår fatter de at alle andre europæiske lande har
>ordentlige regler på det her område.

Alle andre europæiske lande har skiltede hastighedsbegrænsninger,
som ønskes overholdt.
De hastighedsbegrænsninger er imo ganske berettigede.

Jeg gentager lige mig selv:
Jeg har endnu ikke hørt om nogen skøjter/øvertkører, som har fået
en fartbøde, hvis den skiltede hastighed er overholdt.

Fra : Simon Jensen

Dato : 22-05-01 17:03

"John Joe" <noemailaddress@anydomain.fantasyland> wrote in message

> [...]
at
> sige noget. Dog havde de tænkt sig at udspørge forhandlerne om deres

Ja, det er i det hele taget et højest usagligt program... De hiver folk ind,
og skælder dem i visse tilfælde hæder og ære fra, for noget som de finder er
forkert... Jeg tror de gerne vil være lige som "rapporten" på DR1, men de
kan bare ikke finde nogle sager, hvor folk direkte gør noget ulovligt, så de
finder bare nogen som de synes gør noget forkert, og giver dem et ordentligt
møgfald for åben skærm i stedet for... Uden overhovedet at skele til at
der måske kunne være en anden side af sagen også...

> Har politimanden tænkt sig at scooterne er bygget til at have en stor
klump
> jern inde i udstødningen?

Åbenbart.... han var da i hvert fald helt overbevist om at hverhen bremser
eller nogetsomhelst andet kunne tåle de svimlende hastigheder på over 60
kilometer i timen....

> man
> ligesom
> >

> Ja, jeg forstår det heller ikke helt.

hmmmmm....... Nogen der ved noget konkret ??

> Har du haft en RS50 til race, eller?

Neej.... jeg har haft en 98'er Harada som "gadecykel", men den blev
desværre totalskadet sidste efterår, efter et brat møde med en skraldemands
bildør, som han lige synes han ville klappe op, da jeg kom forbi....

> Hørte du at de sagde at tredje gang beholder de cyklen?

Ja, okay.... så kunne man da gøre det 2 gange, og så sælge maskinen igen
inden de tager een 3. gang....

Mvh. Simon

Fra : John Hewalo

Dato : 23-05-01 07:59

On Tue, 22 May 2001 18:03:25 +0200, "Simon Jensen"
<Hackmann@hackmann.dk> wrote:

>"John Joe" <noemailaddress@anydomain.fantasyland> wrote in message

>at
>
>Ja, det er i det hele taget et højest usagligt program...

Næh, programmet er skam relevant og sagligt.

>De hiver folk ind,
>og skælder dem i visse tilfælde hæder og ære fra, for noget som de finder er
>forkert...

Det er sgutte noget som "de" finder forkert, det er rent faktisk
forkert.

>Jeg tror de gerne vil være lige som "rapporten" på DR1, men de
>kan bare ikke finde nogle sager, hvor folk direkte gør noget ulovligt,

De har her en sag hvor folk gør noget ulovligt.

> så de
>finder bare nogen som de synes gør noget forkert, og giver dem et ordentligt
>møgfald for åben skærm i stedet for...

Det møgfald er sgu fortjent.

> Uden overhovedet at skele til at
>der måske kunne være en anden side af sagen også...

Hvilken anden side?
De skyldige i denne ballade, er de fjolser som ikke overholder
den skiltede hasighed, og dermed bringer os alle i søgelyset.

klip/

>Neej.... jeg har haft en 98'er Harada som "gadecykel", men den blev
>desværre totalskadet sidste efterår, efter et brat møde med en skraldemands
>bildør, som han lige synes han ville klappe op, da jeg kom forbi...

Ja, der er mange idioter derude, så man må være forberedt på lidt
af hvert.
..

>Ja, okay.... så kunne man da gøre det 2 gange, og så sælge maskinen igen
>inden de tager een 3. gang....

Medmindre man er dræbt forinden.
--
Venlig hilsen
John
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det!
FORTES FORTUNA JUVAT

Fra : John Joe

Dato : 23-05-01 10:10

KLIP

> Hvilken anden side?
> De skyldige i denne ballade, er de fjolser som ikke overholder
> den skiltede hasighed, og dermed bringer os alle i søgelyset.

KLIP

Selvfølgelig skal man overholde den skiltede hastighed. Men man kan ikke
køre den samme max. tilladte hastighed som bilerne, medmindre der er 30,40
eller 45 skilte. Det er et problem. Det er farligere end at følge med med 50
km/t.

Det er også problematisk når den skiltede hastighed er 60, 70 og 80. Denne
problemstilling blev slet ikke bragt ind i sammenhængen. Folk bruger jo ikke
udelukkende deres "hurtige" scootere til at køre 70 i byen.

Politimanden sagde desuden at scooterne (især bremserne) ikke er lavet til
hastigheder som 60 og 70. Det er jo ikke en absolut sandhed. De er jo netop
lavet til at køre omkring 80 og ikke lavet til at have metalklumper i
udstødningen der udover at neddrosle hastigheden og omdrejningerne,
forhindrer korrekt forbrændning af div. emmisionsstoffer.

Mange af scooternes (ofte skive)bremser er fuldt ud kapable.

Man kan ikke fremstille en absolut sandhed i TV eller aviser. Man kan ikke
fremstille det fuldstændigt objektivt eller fair. Det er umuligt. Sandhed er
en relativ størrelse.

Fra : John Hewalo

Dato : 23-05-01 10:59

On Wed, 23 May 2001 11:10:26 +0200, "John Joe"
<noemailaddress@anydomain.fantasyland> wrote:

>Selvfølgelig skal man overholde den skiltede hastighed.

Og det var nøjagtigt det dem som er skyld i hele balladen _ikke_
gjorde.

> Men man kan ikke
>køre den samme max. tilladte hastighed som bilerne, medmindre der er 30,40
>eller 45 skilte. Det er et problem.

Kør 50, så er der intet problem.
Jeg har endnu ikke hørt om nogen der har fået en bøde for at køre
50 i byzone.

>Det er farligere end at følge med med 50
>km/t.

Fuldstændig rigtigt.
Men det er farligt at overskride de 50, både for sikkerheden og
ens tegnebog.

>Det er også problematisk når den skiltede hastighed er 60, 70 og 80.

Tja, så kører jeg altså 60, 70 eller 80, og jeg har endnu ikke
hørt om nogen som har fået en bøde hvis de overholder
skiltningen. (Men det kan selvfølgelig komme).

>Denne
>problemstilling blev slet ikke bragt ind i sammenhængen.

Nej, det er rigtigt, men man kan ikke forvente nogen "officiel"
tilkendegivelse af at det er ok at følge skiltningen.

>Folk bruger jo ikke
>udelukkende deres "hurtige" scootere til at køre 70 i byen.

Nej, men de tåber som kører 70 kmh i bymæssig bebyggelse er altså
det som er i focus.

>Politimanden sagde desuden at scooterne (især bremserne) ikke er lavet til
>hastigheder som 60 og 70.

Den stakkels mand var altså på arbejde, og han var nok nødt til
at tage et officielt standpunkt, som jeg ikke er helt enig i.

> [...]
>udstødningen der udover at neddrosle hastigheden og omdrejningerne,
>forhindrer korrekt forbrændning af div. emmisionsstoffer.

Det er ikke en absolut sandhed, nej.

>Mange af scooternes (ofte skive)bremser er fuldt ud kapable.

Ja, men det er alle førerne ikke.
Og da slet ikke i byzone med 70 eller mere.

Mange scootere er desværre af en konstruktion, som gør dem
direkte _livsfarlige_ at køre stærkt på.
Scootere med hjulstørrelse som f.eks Jog, er ikke gode, de
wobbler jo bare man kommer til at røre vejstriberne.

"Scootere" som f.eks Aprilia RS50, Aprilia Scarabeo, Aprilia
Classic50 osv, har ganske anderledes (bedre) køreegenskaber, det
er jo en gammel sandhed, at jo større hjuldiameter, og jo
smallere dæk, des bedre køreegenskaber (eller tager jeg fejl?)

Fra : Brian Soerensen

Dato : 23-05-01 08:39

HELT KONKRET: +70% = nul pap! (for 45'ere)

Hvis de synes at knallerten skal konfiskeres 3. gang, er det ligegyldigt
hvilken een man har kørt på!!! Det er 'personen' der tæller! ... så er den
lånt af en kammerat ..... så gælder dét også som 3. gang!

/B

--
Med Venlig Hilsen
Brian - www.speedfight.cjb.net