VIA-maskine vil ikke tænde
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-02-05 15:49

Hej.

Jeg har et af de der VIA Mini-ITX boards med en on board 800MHz CPU med
aktiv køling. Det har fungeret upåklageligt i nogle år efterhånden.
Pludselig vil det ikke tænde.
Jeg har forsøgt at pille forskellige ting af for at lokalisere
fejlkilden - uden held.
Det er som om, der ikke kommer noget output ud af grafikkortet (som
naturligvis også er on board).
Jeg kan godt se, at det kan være lidt svært at komme med noget bud på en
fejlkilde/løsning ud fra de få oplysninger jeg giver. Derfor håber jeg
på, at I kan guide mig til nogle ting, som jeg skal teste. Så kan jeg
skrive resultaterne af testen her. Så håber jeg, at vi kan finde en løsning.
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Thomas Damgaard Nielsen

Fra : Hans

Dato : 13-02-05 15:57

Thomas Damgaard Nielsen wrote:
> [...]
> på, at I kan guide mig til nogle ting, som jeg skal teste. Så kan jeg
> skrive resultaterne af testen her. Så håber jeg, at vi kan finde en

Har du prøvet at nulstille bios?

Hans

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-02-05 16:03

Hans wrote:
> Har du prøvet at nulstille bios?

Tak for det hurtige svar.
Du siger du nulstille bios, men hvad mener du helt præcist?
Mener du, at jeg skal boote op, gå ind i bios-menuen og loade defaults
og gemme til CMOS? Det kan i hvert fald blive svært, da jeg jo ikke kan
få noget frem på skærmen. Hvis du mener, om jeg har brugt en "magisk
jumper" på bundkortet til at nulstille bios med, så nej. Jeg aner ikke,
om der er en sådan på mit kort, eller hvor den er. Problemet er, at jeg
ikke har manualen til mit kort ved hånden, så det kan nok også blive
svært at finde den. Jeg kunne måske forsøge at hive det lille
backup-batteri af bundkortet og sætte det i igen. Ville det gavne?

Med venlig hilsen
Thomas Damgaard Nielsen

Fra : Hans

Dato : 13-02-05 16:09

> [...]
> det kan nok også blive svært at finde den. Jeg kunne måske forsøge at
> hive det lille backup-batteri af bundkortet og sætte det i igen.

Du kan sikkert finde oplysninger om placeringen af jumperen på VIA's
supportside, men tag du bare batteriet ud og vent en ½ times tid, så du er
sikker på at alt er afladt på bundkortet, men det går altså noget hurtigere
hvis du finder jumperen, da den simpelthen kortslutter kredsløbet.

Prøv og se om du ikke kan finde dit bundkort her:

http://www.viaembedded.com/download/index.jsp

Har du også prøvet med en anden strømforsyning.

Hans

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-02-05 16:14

Hans wrote:
> [...]
> sikker på at alt er afladt på bundkortet, men det går altså noget hurtigere
> hvis du finder jumperen, da den simpelthen kortslutter kredsløbet.

Jeg er gået igang med at lede efter info om placeringen af jumperen.

> Har du også prøvet med en anden strømforsyning.

Nej. Det har jeg faktisk ikke. Det vil jeg da prøve.
Jeg gik ikke ud fra, at det kunne være den, da der fint kommer liv i
diverse bevægelige dele som diske, blæsere, osv., når jeg tænder.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk

Fra : Hans

Dato : 13-02-05 16:17

> [...]
> Jeg gik ikke ud fra, at det kunne være den, da der fint kommer liv i
> diverse bevægelige dele som diske, blæsere, osv., når jeg tænder.

Okay, men virker det andet ikke, så prøv at skifte PSU for at afklare om
problemet ligger der.

Selv om du ikke får billede på skærmen, kan du så mærke om chipsæt og cpu
bliver lune efter et stykke tid?

Hans

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-02-05 16:54

Hans wrote:
> Okay, men virker det andet ikke, så prøv at skifte PSU for at afklare om
> problemet ligger der.

Jeg er igang med at fremskaffe en anden PSU.

> Selv om du ikke får billede på skærmen, kan du så mærke om chipsæt og cpu
> bliver lune efter et stykke tid?

Jeg har ikke kunnet finde den jumper, men jeg har forsøgt at tage
batteriet ud i et par minutter (hvis det ikke er nok, skal jeg nok prøve
at tage det ud i længere tid?).
Det gav intet billede på skærmen. Men ja. De chips jeg har følt på,
bliver ret hurtigt lune. Jeg har ikke kunnet mærke på CPU, da den ikke
rigtigt er til at komme til at røre ved pga. køleprofilen. Køleprofilen
bliver ikke særligt varm (hurtigt i hvert fald). Det sikkert fordi den
ikke rigtigt "laver noget" og blæseren holder den afkølet.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-02-05 16:40

Hans wrote:
[klip]
> Prøv og se om du ikke kan finde dit bundkort her:
>
> http://www.viaembedded.com/download/index.jsp
[klip]

Jeg har forsøgt at finde mit kort herinde. Jeg er dog i tvivl, om
hvilket af dem det er.
Jeg kan finde følgende oplysninger ved at kigge på bundkortet.
1) på den største chip som ikke har køler ovenpå, står der VIA VT 8231.
2) Med hvid skrift står der på printet: "EPIA REV.D".

Jeg kan ikke rigtigt finde mere info.
Der er tilsyneladende ingen ting inde på sitet du skrev en url til, som
indeholder lige disse oplysninger.
Hvad skal jeg kigge efter, for at afgøre hvilket bundkort jeg har?

Fra : Hans

Dato : 13-02-05 16:51

> [...]
> som indeholder lige disse oplysninger.
> Hvad skal jeg kigge efter, for at afgøre hvilket bundkort jeg har?

Det burde stå på bundkortet, men hvis det er en lidt ældre sag, så kunne det
måske være det her:

http://www.viaembedded.com/product/epia_mini_itx_spec.jsp?motherboardId=21

Under download kan du nederst finde billeder af boardet og sammenligne med
det du har.

Hans

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-02-05 16:57

Hans wrote:
> [...]
>
> Under download kan du nederst finde billeder af boardet og sammenligne med

Det ligner utroligt meget det, jeg har.
Jeg har ikke kunnet finde nogen forskelle (udover at der er køleprofiler
på min CPU plus den store chip i midten af kortet.)
Jeg antager, at det er det samme kort som på billedet.

Fra : kenzo

Dato : 14-02-05 10:28

du kan pille batteriet ud ,vent 1 minut sæt den i igen nu er bios`en
nustillet

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 14-02-05 17:31

kenzo wrote:

> du kan pille batteriet ud ,vent 1 minut sæt den i igen nu er bios`en
> nustillet

Det har jeg nu gjort. Det gav dog intet resultat.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-02-05 17:01

Hans wrote:
> Har du prøvet at nulstille bios?

Nu har jeg prøvet at nulstille bios med jumperen som der står angivet i
manualen.

Fra : Hans

Dato : 13-02-05 17:18

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Nu har jeg prøvet at nulstille bios med jumperen som der står angivet
> i manualen.
> Det gav intet billede på skærmen.

Okay. Jeg går ud fra at du har testet din skærm på samme indgang og med
samme kabel på en anden maskine.

Det er altid en god idé at fjerne alt perifert udstyr fra bundkortet,
inklusive indstikskort, så du er sikker på det kun er bundkortet du tester.

Du skriver at chipsæt og cpu varmer op, hvilket kan tyde på at PSU'en kører
som den skal.

Det næste du så skal teste er din ram. Hvis du har to moduler, så tag dem
begge op og isæt modulet fra sokkel 2 i 1, men nøjes med et enkelt modul.
Virker det ikke, så byt rundt på modulerne, men igen kun med 1 modul i
bundkortet. Er der ingen af kombinationerne som virker, bliver du nødt til
at teste modulerne i en anden maskine.

Hans

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-02-05 17:35

Hans wrote:
> Okay. Jeg går ud fra at du har testet din skærm på samme indgang og med
> samme kabel på en anden maskine.

Ja. Det har jeg. Ydermere har jeg testet på to forskellige skærme.

> Det er altid en god idé at fjerne alt perifert udstyr fra bundkortet,
> inklusive indstikskort, så du er sikker på det kun er bundkortet du tester.

Jeg har p.t. fjernet alt undtagen RAM. Jeg har også prøvet at starte op
uden RAM. Problemet er at de fleste ting er on board. Men der er ingen
pci-kort eller eksternt hardware tilsluttet.

> Du skriver at chipsæt og cpu varmer op, hvilket kan tyde på at PSU'en kører
> som den skal.

Chipset varmer i hvert fald op. Jeg kan ikke mærke om CPU'en også gør
det, da køleren formentlig holder den kølig.

> [...]
> Virker det ikke, så byt rundt på modulerne, men igen kun med 1 modul i
> bundkortet. Er der ingen af kombinationerne som virker, bliver du nødt til

Jeg går straks igang med at testet dette. Jeg skal dog først have fat i
en anden maskine med samme RAM-type, hvor jeg kan teste dem i.

Fra : Hans

Dato : 13-02-05 17:44

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Chipset varmer i hvert fald op. Jeg kan ikke mærke om CPU'en også gør
> det, da køleren formentlig holder den kølig.

Du kan prøve og hive stikket af til blæseren. Hvis køleprofilen bliver lun
forneden ved cpu'en i løbet af ½ minut, så kører den.

> Jeg går straks igang med at testet dette. Jeg skal dog først have fat
> i en anden maskine med samme RAM-type, hvor jeg kan teste dem i.

Yes. Du vender bare tilbage når du har testet dem.

Hans

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-02-05 17:52

Hans wrote:
> Du kan prøve og hive stikket af til blæseren. Hvis køleprofilen bliver lun
> forneden ved cpu'en i løbet af ½ minut, så kører den.

Jeg har nu testet RAM. Har testet begge RAM-klodser i DIMM1-soklen.
Ingen forskel.
Måske bør jeg nævne, at når jeg tænder den *uden RAM*, så beeper den.
Min intuition siger mig, at dette kunne tyde på, at den ikke var helt
død. For et eller andet i den kan detektere, at den mangler RAM.

> Yes. Du vender bare tilbage når du har testet dem.

Jeg har fundet en maskine som bruger samme type RAM. Problemet er bare,
at maskinen rent faktisk bliver brugt. Derfor vil det kræve lidt
argumentation fra min side at bede om at få den slukket og hive hardware
ud af den Den skal nemlig skilles helt fra hinanden for at hive RAM
ud af den maskine. (mumler noget med et dårligt kabinet...)
Hvis det er sandsynligt at mit problem skyldes defekte RAM, vil jeg gå
igang med dette. Det tager muligvis noget tid...

Fra : Hans

Dato : 13-02-05 18:19

> [...]
> Min intuition siger mig, at dette kunne tyde på, at den ikke var helt
> død. For et eller andet i den kan detektere, at den mangler RAM.

At begge moduler skulle være defekte er nok lidt utænkeligt, men du bør nok
teste dem alligevel.

En mulighed er også at prøve med et PCI grafikkort, men hvis der er noget
galt med bundkortet er det ikke sikkert du kan få billede på det sekundære
grafikkort alligevel.

> [...]
> Hvis det er sandsynligt at mit problem skyldes defekte RAM, vil jeg gå
> igang med dette. Det tager muligvis noget tid...

Du må i gang med overtalelsesevnerne. Vedkommende skal jo sove på et
tidspunkt.

Hans

Fra : Vagn Christiansen

Dato : 14-02-05 08:54

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> galt med bundkortet er det ikke sikkert du kan få billede på det sekundære

Uden helt at vide så vil jeg tro det har noget med dit grafik kort at gøre
så prøv at hive det op og sætte det på plads igen hvis dt ikke r et onboard
kort for så er formodentligt jo ikke der fejlen ligger
men jeg ved ihvertfald at grafikken godt kan drille lidt

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 14-02-05 17:33

Vagn Christiansen wrote:
> [...]
> kort for så er formodentligt jo ikke der fejlen ligger
> men jeg ved ihvertfald at grafikken godt kan drille lidt

Jeg kan ikke hive grafikkortet ud, da det er on board.
Hvad kan jeg så gøre?

Fra : Hans

Dato : 14-02-05 17:48

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Jeg kan ikke hive grafikkortet ud, da det er on board.
> Hvad kan jeg så gøre?

Hvis du har fået testet din ram i den anden maskine, prøvet med en anden
PSU, og begge dele uden resultat, så ville jeg konkludere at bundkortet
desværre er blevet defekt.

Den allersidste mulighed er, at fjerne bundkortet fra kabinettet, sætte en
PSU og en skærm til, og så se om der kommer billede på skærmen. Så har du
også fået afklaret om et af afstandsstagene i kabinettet eventuelt har
kortsluttet noget på undersiden af bundkortet.

Hans

Fra : Kim Hansen

Dato : 14-02-05 18:25

On Mon, 14 Feb 2005 17:32:40 +0100, Thomas Damgaard Nielsen
<tdn@ircnet.org> wrote:

>Jeg kan ikke hive grafikkortet ud, da det er on board.
>Hvad kan jeg så gøre?

Kan du ikke prøve at sætte et gammelt pci-grafikkort i og se om det
virker?
Jeg ved dog ikke om den vil skifte automatisk over eller om du skal
ind i bios for at ændre det, så er du jo lige vidt.
Det kunne være at der er en jumper på bundkortet hvor du kan ændre
det.
M.V.H

Kim Hansen

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 14-02-05 20:16

Kim Hansen wrote:

> Kan du ikke prøve at sætte et gammelt pci-grafikkort i og se om det
> virker?

Jeg har desværre ikke et ekstra grafikkort til pci.

> Det kunne være at der er en jumper på bundkortet hvor du kan ændre

Jeg har i så fald ikke kunne finde denne jumper i manualen.

Fra : kenzo

Dato : 15-02-05 10:35

Har du tjekket om en af de blå kondensator er bulet opaf på dit bundkort ?

Ellers vil jeg tro at dit bundkort er gået død efter som du har testet det
hele hvad det er blevet foresloget.