Skærme
Fijala 3554
Eizo fladskærm
Fra : Kim Schroeder

Dato : 13-02-05 00:37

Overvejer at pensionere min 5 år gamle F55S, som fylder det halve af skrivebordet
med en nyere og meget mere flad model.
Skærmen bruges til lidt af hvert - herunder også lidt spil (EverQuest).

Jeg har kig på L550, L557 og L767.
Førstnævnte har jeg bortvalgt, da jeg har læst, at den har TN skærm,
hvilket flere ikke anbefaler.
Der er 1500 kr. forskel på L557 og L767 - spørgsmålet er så, om det er værd
at ofre mere på sidstnævnte - men jeg er meget interesseret i at høre om erfaringer
i øvrigt med Eizo fladskærme - jeg er ret blank på området ?

Da Eizo jo ikke står på enhver forhandlers hylde, vil jeg også spørge,
om der er nogen der kender en forhandler i Kbh-omr.,
hvor Eizo skærme kan ses ?

Kim

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 14-02-05 02:15

Jeg har en L567 som er købt for ca et år siden online fra Tyskland.
Jeg har absolut ikke oplevet noget negativt - dog vil jeg sige, at min skærm
ikke er det mest optimale til spil. På den anden side har jeg heller ikke
noget prangende 3D-kort i maskinen - bruger udelukkende Matrox og fik for
nyligt en Parhelia512 billigt som erstattede mit gamle Matrox G550.
Matrox har jeg valgt pga disse korts flotte farvegengivelser til f.eks.
billeder og film og i det hele taget til alt indenfor 2D.

Hvorfor du hellere ville tage en L767 fremfor en L768 forstår jeg ikke helt?
L768 er nu den seneste (tilgængelige) model på markedet i dk og prisen er
strort set den samme som for den L767 du nævnte.

Jeg synes, at en 17" er en anelse for småt - en 19'er ville være mere
passende da den også anvender en opløsning som en 17'er på 1280x1024.

Mvh

Ali
2630

Fra : Kim Schroeder

Dato : 14-02-05 20:59

> Hvorfor du hellere ville tage en L767 fremfor en L768 forstår jeg ikke helt?
> L768 er nu den seneste (tilgængelige) model på markedet i dk og prisen er
> strort set den samme som for den L767 du nævnte.
[snip]

Tak for informationen - i min søgen har jeg ikke set så meget efter 19", men
siden prisen næsten er den samme for L768 (og den er nyere) er den hermed
rykket op øverst på listen.

Kim

Fra : Kim Schroeder

Dato : 24-02-05 02:28

Det ser ud til, at jeg nok ender med at købe en L778.

http://www.laser.com.hk/laserwww.nsf/225178ea0163b532c825672a0007aba1/9ec40cfc344879a148256f570039286a/$FILE/L778.pdf
(Linket bliver nok skåret over - markér og kopier det til nyt vindue)

Den er så ny, at man dårligt kan bestille den endnu herhjemme.

Prisen er pebret - tæt ved 7000 kr. - men så har jeg forhåbentlig også en skærm for
de næste 7 år (samme tid som jeg har haft glæde af min nuværende F55S).

Kim

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 24-02-05 16:52

Om du kan holde på den i 7 år tvivler jeg lidt på - som du ved går tingene
rigtigt stærkt indenfor TFT/LCD-monitorer ligesom TV.

Jeg tror, at udviklingen går så stærkt at man ikke kan sikre sig så mange år
ud i fremtiden.
Kig bare på Eizos egne skærme. De er et par gange om året blevet opdateret
og revideret så de tidligere skærme fremstod som gamle levn.

Jeg ville slet ikke købe en topmodel for indenfor et halvt år kan du købe en
nyere der på papiret er mindst 50-200% bedre.
Det samme kan man næsten sige om TFT/LCD-TV. Priserne rasler ned ligesom
kvaliteten og brugbarheden hele tiden stiger og stiger.

Personligt ville jeg nok købe en skærm til PC'en der prismæssigt ligger på
et mellemniveau. Hvis man eksempelvis nu købte en skærm til f.eks. 4.000-. i
stedet for 7.000-. - så er det lige før man kan opgradere igen indenfor 1-2
år for de samme 7.000-.

Mht TV-skærme har jeg bestemt mig for, at vente med at købe en sådan indtil
opløsningen kommer op på minimum 1600x1200 eller mere og prisen kommer ned
på omkring 8-10.000. Størrelsen skal naturligvis ikke være mindre end 40".

Lad mig til sidst lige fortælle en lille historie om en ven som købte et 42"
Samsung TV for omkring 65.000 (med rabat på en oprindelig pris 70.000,
hvilket han var superstolt af). Indenfor 1-1½ år kunne han købe en
videreudviklet model for under 35.000 - men min ven havde købt denne skærm
på afbetaling over 48 mdr, hvilket betød, at han havde afdraget under 20.000
i løbet af de første 15 mdr. Han havde stadig en gæld på mere end 45.000
samtidig med at hans TV nu var "forældet". Han fortrød bittert og tænkte i
første omgang på, at sælge sin skærm, men tror du han kunne få mere 20.000
for den, som han stadig skyldte 45.000 på? Nej det kunne ikke så let.....

Mvh

Ali

Fra : Kim Schroeder

Dato : 26-02-05 22:50

"Zulfqar Ali" <undlades_ali_ali_4_@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:386bh1F5lurvbU1@individual.net...
> [...]
> rigtigt stærkt indenfor TFT/LCD-monitorer ligesom TV.
>
> Jeg tror, at udviklingen går så stærkt at man ikke kan sikre sig så mange år
[klip]

Et lang svar som fortjener et tilsvarende.

Det har du helt ret i - men sådan er det jo med al pc-udstyr. Lige så snart man
er ude af døren med en dims under armen, står der en ny på hylden.

Dit synspunkt om ikke at købe det sidst nye har altid været god latin, og jeg
ville heller ikke købe en skærm til _så_ mange penge, men der er den behagelige
detalje ved historien, at det er mit firma der betaler..

Man vil gerne forære mig en skærm i den prisklasse - og så skulle jeg da
være en skarn, hvis jeg afslog.

På den anden side - min 7 år gamle skærm fra Eizo har stadigt et bedre billede
end mange af de (væsentlige nyere) skærme man ser i forretningerne.
Kan en forretning sælge en komplet pc med skærm for 7000 kr. vil jeg vove den
påstand, at de fleste købere er mest tilbøjelige til at focusere på f. eks. processorens
hastighed frem for hvilken skærm der medleveres.
En ven af mig har fornyligt brugt uger på at spekulere over, om han skulle købe
en 3,0 eller 3,2 GHz computer - der følger den samme skærm med, men hvordan
den tér sig, har han ikke skænket en tanke.

Du får ikke en Eizo skærm smidt i nakken sammen med et pakketilbud -
der er stadigt en vis sammenhæng mellem kvalitet og pris.
Og som sagt - siden de nu vil forære mig den så..

Kim

Fra : mg

Dato : 28-02-05 11:37

Er nu sikker på du ikke vil fortryde en EiZO
husk også de 5 års garanti
og så er det jo kun forskellen af prisen til forskel,
hvis en middelgod koster 4000

så er der jo kun 3000 til forskel, så det er nu ikke helt relevant eksemplet
med de 65000 kr -:)

Vi kan jo også vente og vente, risikerer jo pengepungen smuldrer inden den
kommer op af lommen -:)

Fra : Kim Schroeder

Dato : 22-03-05 01:02

Modtog min L778 i går og den lever til fulde op til forventningerne.
Tak til alle som bidrog med kommentarer/gode råd.

Kim

Fra : mg

Dato : 14-02-05 11:48

Er selv meget interresseret i Eizo, står også overfor at skulle have en
fladskærm,
Har set en del, og er ikke tvivl om at det skal være en 19 tommer, den er
ganske enkelt meget mere behagelig end en 17.
modellen 768 er den jeg bedst synes om, den er også med det nyeste design.
Har læst en del test, og Eizo er altid i toppen, bortset fra til spil, der
er de ikke hurtige nok,
En ting jeg ikke er så begejstret for, det er at de nævnte modeller her ikke
er med S-IPS panel
der skal man op i endnu dyrere Eizo for at få det.

Fra : mg

Dato : 14-02-05 11:57

Ser lige nu på edb-priser.dk at der er kommet en ny 19 tommer fra eizo, med
16 ms responstid,
ca tusind kroner dyrere end 768,
Gad vide hvilket panel der sidder der i,
om det er S-IPS eller et af de andre.
vil gerne høre om der er nogen der har den information ?

venlig hilsen