Aprilia Sonic GP-AC-SBK
Fra : Frank Savage

Dato : 05-02-05 13:49

Så har jeg endeligt nosset mig sammen til at få en ny 30 km/t scooter.
Det er en "Aprilia Sonic AC-GP-SBK"
Det skulle være en favorit knallert iflg. assistenten på et nærliggende
værksted
Men.... den kan kun køre 30 km/t. Ved du hvordan man med held, dvs. uden
af blive stoppet af politiet,
kan tune knallerten til at køre lidt hurtigere?.
Prøv: http://www.protuna.dk/products.asp?c=31070249&n=19081231#xy

MVH Frank

Fra : Frank Savage

Dato : 06-02-05 18:38

Frank Savage wrote:
> [...]
> af blive stoppet af politiet,
> kan tune knallerten til at køre lidt hurtigere?.

hmmm... er der ikke nogen der har et forslag? :)

MVH Frank :)

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 10-02-05 15:15

"Frank Savage" <Mr_Frank_Savage@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hmmm... er der ikke nogen der har et forslag? :)
Jo. Altså først og fremmest så lad være med at hæld noget tun på den endnu!
Og SLET ikke fra Protuna!

Først: Tillykke med din nye Aprilia :)

Sværger nu selv til Piaggio men sådan er vi jo så forskellige. :)

Af begrænsninger sidder der:
Bag variatoren sidder der en ring (skive) den er vel på størrelse med en
fingerring.
Pil blæsehjulet af og du ser nu i midten krumtappen, uden på krumtappen er
gliderøret som varioen kører frem og tilbage på. Ovenpå gliderøret sidder
skiven.
Den forhindrer variatoren i at glide helt ud for enden af gliderøret og
derved får du bare en masse omdrejninger og lavere topfart ved at have den
i.
Ud med den!

Derefter er der blindrør på udstødningen. Blindrøret fjernes let og elegant
ved at tage en vinkelsliber og skære det af. Svejs så en plade på for at
lukke hullet igen.
Ikke nok med blindrøret sidder der også et meget tyndt forrør ligesom på en
CPI Popcorn, dette gør man for næsten intet ydelse ved at fjerne blindrøret,
man bliver nød til at købe en ny udstødning..
Jeg kan anbefale TP Powered. den kan fåes ved bla. www.speedline.dk. Klask
den i sammen med nogle lidt lettere ruller (5.5 -> 6 g) Mener faktisk der
følger nogle med røret :)

Cylinderen på de "nye" aprilliaer er begrænset ved at der kun er to skylle
kanaler i. Det eneste du umiddelbart kan gøre er at skifte cylinder.
Du kan ikke kaste hvilken som helst cylinder på da der er en begrænsning i
blokken. Prøv først at fjern alle de andre begræsninger og hvis det stadig
ikke er nok kan vi begynde at snakke cylindre.

Dysen som sidder i karburatoren er standard en størrelse #56. Hvis du
fjerner alle begrænsningerne bliver du nødt til at sætte en større i.
Hvis man fjerner begrænsninger uden at dyse op kan du risikere at stemplet
sætter sig pga. for lidt benzin og deraf for meget varmeudvikling.
Det er forskelligt hvad dyse der skal sættes på det er afhængig af
opsætningen. Men prøv at kast en #74 hvis du fjerner alle begrænsningerne på
nær cylinderen. (Valg af udstødning har ikke noget med din dyse at gøre så
længe din motor er så lavt ydende som den er nu.)

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Ulf

Dato : 12-02-05 11:13

"Hans-Jacob Møgelmose" <zster87@hottiemail.com> wrote in message news:<420b6c6e$0$281$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
> nær cylinderen. (Valg af udstødning har ikke noget med din dyse at gøre så
> længe din motor er så lavt ydende som den er nu.)

Hans-Jacob..

Syntes du ikke lige du skulle have læse din tekst igennem..!?

" Pil blæsehjulet af og du ser nu i midten krumtappen, uden på
krumtappen er
> gliderøret som varioen kører frem og tilbage på. Ovenpå gliderøret sidder
> skiven. "

Hvordan syntes du selv det går..?

Nope Din variomatic sidder på den side, hvor din kickstarter sidder, (
alså venstre side af blokken ).

Kig evt. google efter scooter tuning sider.. ( Kender mange, men
kommer i lige i tanke om dem )

Ulf

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 13-02-05 22:12

"Ulf" <atagu@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> alså venstre side af blokken ).
>
> Kig evt. google efter scooter tuning sider.. ( Kender mange, men

Ja og alt det jeg har skrevet er yderst korrekt?
Det yderste af varimaticen som mange fejagtigt tror er en del af
variomaticen er et blæserhjul.
Der sidder to blæserhjul på en krumtap på en AC scooter
Et på svinghjulet og et på variosiden af denne.
Riv dit varioskjold af og kig selv engang efter.

Mvh.
Hans-Jacob