Køling af Epia M10000
Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 11:30

Den oprindelige blæser var begyndt at støje - så var det jo oplagt at prøve
noget andet.

Jeg havde en Zalman NB47J liggende og skulle alligevel have flyttet mb'et i
et nyt kabinet (coolermaster desktop (Ja alt for stort, men passer pænt
sammen med stereoanlægget)) Der sidder psu blæseren og trækker luft henover
cpu'en så jeg håbede at det var nok med den passive køling på cpu'en - Det
var det ikke. Ved 100% belastning krøv temperaturen op over 70 grader...

Det hjalp ikke stort at tilslutte de 2 60mm blæsere i bagsiden af
kabinetet - Så nu sidder den gamle køleprofil der igen med en 40mm papst
blæser

SHG har ThermalTakeExtreme Spirit North & South Bridge Cooler til 99,-
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320575

På min gamle 1ghz tbird (der er gået fra at være arbejdsstation til at være
server) har jeg en silverrado der har gjort det godt - ovenstående er jo
samme princip.

Jeg har også kigget hos studidata. De har "Swiftech MCX159-R, AMD og Intel
chipset" til hele 350,-
Den ser jo ogs "effektiv" ud - men er i restordre

Nogle gode ider til mere effektiv køling ?
Plads er ikke et problem - lydniveau er da det er til en htpc

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 03-02-05 16:18

meddelelse news:4201fdab$0$29850$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg havde en Zalman NB47J liggende og skulle alligevel have flyttet mb'et

Jeg har samme MB og køleprofil! Ved siden af profilen har jeg sat en 19db
60mm papst der kører 5V - det er rigelig køling i mit tilfælde og så kan det
ikke høres medmindre man har øret 10 cm. fra blæseren.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-02-05 19:28

meddelelse news:4201fdab$0$29850$14726298@news.sunsite.dk...

> Ved 100% belastning krøv temperaturen op over 70 grader...

Hvis du taler om 71-72 grader som maksimal temperatur behøver det ikke at
være noget problem VIA CPU'erne kører fint selv om de er meget varme.

Hvis jeg er rigtig ond ved mine HUSH Mini-ITX'er (dækker køleprofilen og
lader dem svede ved 100% over længere tid) kan jeg også måle temperaturer i
nærheden af 70 grader med MBM5.

> Nogle gode ider til mere effektiv køling ?
> Plads er ikke et problem - lydniveau er da det er til en htpc

Har du overvejet at kigge på en heatpipe og en stor køleprofil a'la HUSH?
http://www.hushtechnologies.com/

Mvh
Claus

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 19:40

> Hvis du taler om 71-72 grader som maksimal temperatur behøver det ikke at
> være noget problem VIA CPU'erne kører fint selv om de er meget varme.

Nope - 70 and rising ved en omgivelsestemperatur under 20 og uden låg på
kabinettet (kabinettet gør inden forskel). Jeg er hver gang stoppet før
eller omkring 75 grader. Mener at maks ifølge specs er 85 ?
Den skulle også gerne køre en varm sommerdag ... Med den originale profil og
en papst kan den nemt holdes under 60grader (selvom spændingen er droslet
lidt ned med zalman modstand)

> Har du overvejet at kigge på en heatpipe og en stor køleprofil a'la HUSH?
> http://www.hushtechnologies.com/

Yep men hvor finder jeg heatpipes løst ?

Hvad er det nu de hedder de der elementer der tilført strøm bliver flytter
varme fra den ene til den anden side. De var tidligere populære til køling
af cpu'er indtil strømforbruget steg for meget. De anvendes også i
køletasker ?

/A

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-02-05 20:07

meddelelse news:42027057$0$29851$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> varme fra den ene til den anden side. De var tidligere populære til køling
> af cpu'er indtil strømforbruget steg for meget. De anvendes også i

Peltier element - har selv et 50 w liggende (mener jeg det er)

Men det vil ikke larme mindre, da den afgivne varme bliver flyttet om på den
anden side af elementet, plus det, som det selv optager.

Så der skal en rimelig stor blæser til - fordelen er selvfølgelig at du kan
køle CPU'en ned til under kabinenet temperatur, men prisen er en masse støj.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : anders majland

Dato : 04-02-05 09:13

> Peltier element - har selv et 50 w liggende (mener jeg det er)
>
> Men det vil ikke larme mindre, da den afgivne varme bliver flyttet om på
> den anden side af elementet, plus det, som det selv optager.

Hvor stor er effektiviteten ?
Jeg skal jo kun bruge en der kan yde 15watt køling. Jeg forestillede mig at
et peltier kombineret med en en stor køleprofil kunne få varmen væk fra
processoren således at to 80mm 12db papst kunne lede det varmen væk. Når min
1800mhz athlon kan holdes kold nok af 2 80mm blæsere burde det samme jo være
muligt for en 1ghz nehemiah ....

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 04-02-05 11:24

meddelelse news:42032e87$0$29850$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvor stor er effektiviteten ?

Rigeligt til formålet.

> [...]
min
> 1800mhz athlon kan holdes kold nok af 2 80mm blæsere burde det samme jo

Ærlig talt så forekommer det mig at være en tåbelig løsning da du så får et
ekstra effektforbrug på 50W og det giver sikkert 10W ekstra varme i PSU'en,
hvis dan altså er i stand til at levere denne yderligere effekt.

Jeg er ved at bygge en ny server omkring et Epia-800 bundkort. Jeg anvender
en passiv køleprofil som jeg havde liggende og som er en smule større end de
køleprofiler som http://www.coolermaster-europe.com/ laver til C3 CPU'erne.

For at få plads til køleprofilen er det nødvendigt at hæve den op over
komponenterne på bundkortet. Dette gør jeg med en aluminiumsklods som har
samme kvadratiske tværsnit som CPU'en og som er 20mm høj. Denne klods skruer
jeg så sammen med køleprofilen og vupti har jeg effektiv passiv køling af
CPU'en.

Køleprofilen til M10000'erne skal være større da den afleder mere effekt som
varme end 800MHz CPU'en på mit bundkort, men det bør absolut kunne lade sig
gøre.

Mvh
Claus

Fra : anders majland

Dato : 04-02-05 11:47

> For at få plads til køleprofilen er det nødvendigt at hæve den op over
> komponenterne på bundkortet. Dette gør jeg med en aluminiumsklods som har
> samme kvadratiske tværsnit som CPU'en og som er 20mm høj.

Hvordan gør du det fast til mb'et ?
Du har vel ikke et par billeder ?

Jeg regnede jo med at den zalman jeg havde købt var stor nok - det er den
ikke uden en blæser. Og den er udformet så det ikke er til at skrue en
blæser på toppen...

Nå jeg overvejer at tage en "stor" køler (p4 standard køler) og skære den
til med en vinkelslsiber så den kan komme på bundkortet. Så skal den bare
gøres fast og der burde en dobbeltklæbende varmetape var "god nok"

/A

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 04-02-05 12:13

meddelelse news:420352b0$0$29848$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvordan gør du det fast til mb'et ?

Den server jeg er ved at lave skal være lidt speciel da den skal stå på en
hylde i et skab med en printer på hver side, så bundkortet skal stå på
højkantog netop derfor er varmeledende tape ikke tilstrækkeligt her. Jeg er
pt. på jagt efter 2 stk. M3x35 nylonskruer så jeg kan montere skidtet vha.
de to huller som allerede er i bundkortet og som den originale køler var
clipset fast i.

> Du har vel ikke et par billeder ?

Endnu ikke! De kommer men det er ikke just et projekt som har høj prioritet,
da jeg ikke rigtig har tid til det og i øvrigt slås med en Morex 55W PSU -
Mage til skrammel skal man lede længe efter - Den er simpelthen for svag til
at jeg kan stole på at LAN'en starter op ved kold boot og det på trods af at
der kun er én 3½" disk én printer i LPT og én printer i USB tilsluttet
(inten keyboard, mus, skærm eller andet til at æde strømmen).

> Jeg regnede jo med at den zalman jeg havde købt var stor nok - det er den
> ikke uden en blæser. Og den er udformet så det ikke er til at skrue en
> blæser på toppen...

Tilbage i juni 2002 lavede http://www.mini-itx.com/ også forsøg med en
Zalman ZM-NB32J køleprofil til chipset på en Epia-800 bundkort og den
køleprofil var heller ikke kraftig nok. Du kan finde det i deres hardware
afsnit.

> Nå jeg overvejer at tage en "stor" køler (p4 standard køler) og skære den
> til med en vinkelslsiber så den kan komme på bundkortet. Så skal den bare
> gøres fast og der burde en dobbeltklæbende varmetape var "god nok"

Hvis du kigger på Cooler Masters køleprofiler til C3 CPU'erne kan du få en
idé om størrelsen du behøver. Jeg vil mene at du skal skyde ca. 50% over
Cooler Masters da de ikke er beregnet til 1GHz CPU'en. Så pas på med at
skære for meget af.

Mvh
Claus

Fra : anders majland

Dato : 04-02-05 12:44

> [...]
> idé om størrelsen du behøver. Jeg vil mene at du skal skyde ca. 50% over
> Cooler Masters da de ikke er beregnet til 1GHz CPU'en. Så pas på med at

Ja så er det bare om igen ... Ideen er "bare" at skære nok af til at den kan
komme ned på mb'et

/A

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 23:45

> [...]
> varme fra den ene til den anden side. De var tidligere populære til køling
> af cpu'er indtil strømforbruget steg for meget. De anvendes også i

Peltier elementer ... Hvor finder man en der kan flytte de mindst 15W og
ikke er for stor fysisk.

/A

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 19:48

Btw så har jeg en 1800mhz athlon XP kørende i et midi size coolermaster
kabinet (det der er ~10cm højt)hvor der sidder en "vifteformet køler" ZM
CNPS6000 ALCU og 2 12db papst 80mm blæsere - en der blæser på køleren fra
siden af kabinettet og en der trækker luften ud igennem psu'en. Den er stort
set lydløs.

Så epia'en skal ihvertfald ikke sige mere ....

/A

Fra : Per Olsen

Dato : 03-02-05 21:49

> [...]
>
> . . . .
>
> Nogle gode ider til mere effektiv køling ?
> Plads er ikke et problem - lydniveau er da det er til en htpc

Jeg kender en som havde samme problem. Han monterede en Zalman northbridge
køleprofil direkte på CPU'en. Herefter skar han hul i toppen af kabinettet
og monterede en 12 cm pabst blæser som pustede luft ind i kabinettet.
Blæseren kørte med ca. 600 omdrejninger i minuttet.

Ovenstående gav fin køling og ingen hørbar støj.

- Per

Fra : Bent Nielsen

Dato : 03-02-05 21:56

anders majland wrote:
> [...]
>
> Det hjalp ikke stort at tilslutte de 2 60mm blæsere i bagsiden af
> kabinetet - Så nu sidder den gamle køleprofil der igen med en 40mm papst
Ok denne passer lige ned på køleprofilen.

Papst 40mm 412/2, 1,0W, 18dbA, Sensor Size: 40 x 40 x 20 mm

Du skal være opmærsom på der er en som kun er 10 mm høj og støjere meget
mere.

Jeg har haft det samme problem at den der sad på bundkorter begyndte at
larme.

Ja hvor kan den købes, det var ikke så let at finde et sted, men jeg har
fået min hos http://webshop.hsdata.dk /kølere/PAPST/Papst 40mm 412/2,
1,0W, 18dbA, Sensor

Håber du kan bruge svaret.

Fra : anders majland

Dato : 04-02-05 09:10

> Papst 40mm 412/2, 1,0W, 18dbA, Sensor Size: 40 x 40 x 20 mm
>
> Du skal være opmærsom på der er en som kun er 10 mm høj og støjere meget
> mere.

Yep og det er dem jeg købte nogen af - da jeg ikke kunne finde 20mm'eren som
lagervare nogen steder ....

> Ja hvor kan den købes, det var ikke så let at finde et sted, men jeg har
> fået min hos http://webshop.hsdata.dk /kølere/PAPST/Papst 40mm 412/2,
> 1,0W, 18dbA, Sensor

Noteret

/A