Bios Rom Checksum Error
Fra : Holten

Dato : 02-02-05 18:02

Min gode gamle(nu børne-pc) kommer med ovenstående fejl så snart jeg tænder
den ??????

Jeg har målt på det lille batteri der sidder på bundkortet, og her er 3
Volt.
Jeg har prøvet med andre RAM-klodser, selvom fejlen kommer inden maskinen
tæller RAM.

Nogen gode forslag ?

Maskinen er en P2-800 MhZ.

MVH

Holten

Fra : Anders F

Dato : 02-02-05 18:07

"Holten" <virker@desværre.ikke> wrote in message
> Min gode gamle(nu børne-pc) kommer med ovenstående fejl så snart jeg
tænder
> den ??????

Hvis BIOS'en sidder i sokkel (det er som regel en lille firkant, say ~1*1cm,
med ben på alle sider) så prøv at trykke/trække lidt i den (helst pille den
ud og sætte den i igen - men det er svært uden det rigtige værktøj).

Hvis dette ikke virker er et godt bud at brænde den om i en tilsvarende
maskine...

Mvh.
Anders

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-02-05 18:36

"Holten" <virker@desværre.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Volt.
> Jeg har prøvet med andre RAM-klodser, selvom fejlen kommer inden maskinen

Det kan godt være batteriet der fejler alligevel. Men du skal først og
fremmest have resat bios, så du kan starte igen og så se, om den smider bios
igen.
Du skal derfor en tur ind i bios og finde et sted, hvor du kan indlæse bios
oplysningerne igen. Gem oplysningerne og boot igen. Så burde den komme
videre, også selv om batteriet er dårligt.
Det er forskelligt,hvordan man kommer i bios, men normalt skal man trykke på
del-tasten. Men det plejer iøvrigt at stå på skærmen, hvad man skal trykke
på, medmindre det er en såkaldt mærkevarecomputer, som i stedet viser en
reklame. Men ellers kan det være F1, F2, F10 eller esc. Der er nok flere
muligheder, men det er dem som jeg oftest er stødt på.

Kurt

Fra : Holten

Dato : 02-02-05 18:49

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> reklame. Men ellers kan det være F1, F2, F10 eller esc. Der er nok flere
> muligheder, men det er dem som jeg oftest er stødt på.

Problemet er at jeg slet ikke når så langt.
Jeg tænder pc, kan høre at harddiske tænder, og så kommer fejlen.
Muligheden for at komme ind i Bios er først længere inde i processen
desværre.

MVH

Holten

Fra : Holten

Dato : 02-02-05 18:52

> [...]
> reklame. Men ellers kan det være F1, F2, F10 eller esc. Der er nok flere
> muligheder, men det er dem som jeg oftest er stødt på.

Har er hvad den skriver lige fra jeg tænder:

Award Bootblock Bios v1.0
Copyright (c) 1998 Award Software, Inc.

Bios Rom Checksum Error

Decting floppy drive A Media
Insert system Disk end press Enter

Citat Slut

MVH

Holten

Fra : Anders F

Dato : 02-02-05 19:05

> "Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Har er hvad den skriver lige fra jeg tænder:

> [...]

ROM er keywordet - det er ikke oplysningerne i CMOS der fejler...

> Decting floppy drive A Media
> Insert system Disk end press Enter

Lyder umiddelbart godt. Måske har du mulighed for at flashe biosen med en
bootdisk fra M/B fabrikanten...

/Anders

Fra : Holten

Dato : 02-02-05 19:16

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> skrev i en meddelelse

> ROM er keywordet - det er ikke oplysningerne i CMOS der fejler...

> Lyder umiddelbart godt. Måske har du mulighed for at flashe biosen med en
> bootdisk fra M/B fabrikanten...

Nu må jeg desværre straks fortælle, at jeg ikke er total idiot, men
total-edbmand ej hellere )

Du kommer til at forklare lidt mere, så jeg kan forstå det også )

MVH

Holten

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-02-05 20:43

Holten wrote:

> Nu må jeg desværre straks fortælle, at jeg ikke er total idiot,
> men total-edbmand ej hellere )
>
> Du kommer til at forklare lidt mere, så jeg kan forstå det også )

Find ud af hvilket mærle, model og revision bundkortet er.
Det plejer at stå på selve boardet.

Dernæst finder du en BIOS update på prodentens hjemmeside,
hvor der ofte står en vejledning til hvordan du flasher den samt
programmet den skal flashes med.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Anders F

Dato : 02-02-05 21:48

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> wrote in message
> [...]

Det blev ej heller antaget

> [...]
>
> Dernæst finder du en BIOS update på prodentens hjemmeside,
> hvor der ofte står en vejledning til hvordan du flasher den samt

Nemlig!

Resten er bare tekniske detaljer: ROM=read only memory, men idag altid FLASH
(dvs sletbar/genskrivbar "ROM"). ROM'en indeholder således BIOS'en der
initialisere systemet, finder hardware osv. (hvor f.eks. harddisk parametre
kan indlæses fra cmos hukommelsen (der er statisk ram der kun holdes i live
af det batteri du har målt på).

Du kan evt. lige resette sidstnævnte først. Ikke at jeg tror det hjælper,
men det er så let (typisk en jumper, ellers pil batteriet fra og lad skidtet
stå en rum tid) at det bør prøves.
Ellers er der sket et eller andet med din flash - eller værre: Med
mainboardet. (I sidstnævnte tilfælde kan du ikke holde din timeløn ved at
forsøge reparation med mindre du er en decideret haj

Mvh.
Anders

Fra : Holten

Dato : 02-02-05 22:18

> [...]
> mainboardet. (I sidstnævnte tilfælde kan du ikke holde din timeløn ved at
> forsøge reparation med mindre du er en decideret haj

Jeg forsøger videre i morgen, er for træt af pisset lige nu )

MVH

Holten

Fra : Anders F

Dato : 02-02-05 22:57

"Holten" <virker@desværre.ikke> wrote in message news:42014326$0$168
> Jeg forsøger videre i morgen, er for træt af pisset lige nu )

Det kan nu også have sine fordele... Så er man nemlig næsten sikker på at
have en undskyldning for at købe nyt hardware
Men held og lykke i morgen =D

Mvh.
Anders

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-02-05 21:06

"Holten" <virker@desværre.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
Nu bliver jeg rigtigt forvirret. Når en pc når frem til, at den
søger/spørger efter en bootdisk, er den kommet gennem den såkaldte post
proces. Det vil sige, at bios er indlæst (altså burde du kunne komme i bios)
og nu vil den have et styresystem.
Har du en bootdiskette, som du evt. kan sætte i diskettedrevet og så se,
hvor du så ender henne?

Kurt

Fra : Hans

Dato : 02-02-05 21:31

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> komme i bios) og nu vil den have et styresystem.
> Har du en bootdiskette, som du evt. kan sætte i diskettedrevet og så

Problemet er at maskinen ikke har afsluttet POST. Han kommer ikke videre,
med mindre der på floppyen ligger en bios klar til indlæsning.

Hans

Fra : Anders F

Dato : 02-02-05 21:49

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message

> Problemet er at maskinen ikke har afsluttet POST. Han kommer ikke videre,
> med mindre der på floppyen ligger en bios klar til indlæsning.

Bingo! Ikke desto mindre er det en ret imponerende bios der forsøger at
redde sig selv =)

Mvh.
Anders

Fra : Hans

Dato : 02-02-05 22:00

Anders F wrote:

> Bingo! Ikke desto mindre er det en ret imponerende bios der forsøger
> at redde sig selv =)

Ja ikke? Der findes mange bundkort med netop denne feature. I dag kan man på
de fleste bundkort endda kvaje sig med at flashe en forkert bios, og slippe
godt fra det fordi der stadigvæk står en "bagdør" åben til indlæsning af den
oprindelige bios.

Hans

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-02-05 00:30

> Bingo! Ikke desto mindre er det en ret imponerende bios der forsøger at
> redde sig selv =)

Det har været standard siden ruder konges tid. Problemet nu om stunder er,
at der ikke er plads nok i recovery block koden til aktivering af PCI/AGP
broen, hvorfor der ikke kommer noget på vga kortes udgang => man arbejder i
blinde.

Thomas