Uploade via drag and drop - crossbrowser
Fra : Stig N. Færch

Dato : 01-02-05 16:45

Jeg søger en mulighed for lave en nem måde at vælge filer til upload.
Gerne i drag and drop stilen som når man f.eks. bestiller billeder hos
bilka: http://asp07.photoprintit.de/microsite/activexclient.php.

Men det er jo desværre i activex, så det er der ikke meget crossbrowser
kompabilitet over. Ihvertfald ikke out of the box.

Findes der andre måder hvor man kan lave en hurtig og brugervenlig måde
at uploade billeder på.
Det der med at man laver en "gennemse"-knap for hver fil der skal
uploade holder ikke.

Så er der jo også muligheden for at man kan pakke en bunke filer ned med
zip, og lade bliver oppakket serverside. Men det er jo en anelse mindre
brugervenligt.

Nogen ideer?

Med venlig hilsen
Stig N. Færch

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-05 17:10

Stig N. Færch skrev:

>Findes der andre måder hvor man kan lave en hurtig og brugervenlig måde
>at uploade billeder på.
>Det der med at man laver en "gennemse"-knap for hver fil der skal
>uploade holder ikke.

Du kan ikke bruge noget clientside til det, du skal bruge
serverside, enten php eller asp.

Så spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp eller
news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, efter hvad du kan
bruge på dit webhotel.
--
Knud

Fra : Stig N. Færch

Dato : 01-02-05 17:15

> [...]
>
> Så spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp eller
> news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, efter hvad du kan

Jeg kan ikke umiddelbart se hvad asp eller php kan hjælpe med, med
mindre at man benytter zip-metoden. For problemet er jo som jeg ser det
interfacet. Og det kan serverside vel ikke gøre meget ved.

/Stig

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-05 17:57

Stig N. Færch skrev:

>Jeg kan ikke umiddelbart se hvad asp eller php kan hjælpe med, med
>mindre at man benytter zip-metoden. For problemet er jo som jeg ser det
>interfacet. Og det kan serverside vel ikke gøre meget ved.

En ting er sikkert og det er at du ikke kan uploade filer til en
server med noget clientside, der skal noget serverside til.

Hvorfor det kun skulle være zipfiler, der kan uploades kan jeg
heller ikke se.

Man kan sagtens uploade andre filtyper, f.eks. billedfiler, om
der kan laves noget med træk og slip ved jeg ikke, men det er
sandsynligvis nogen i den relavante serversidegruppe, der kan
svare på.
--
Knud

Fra : zigma.dk

Dato : 01-02-05 18:12

Jeg tror at det Knud søger er selve interfacet til upload, altså fx. en
boks, hvor man kan trække filer ogi, for så at de bliver uploadet, vist ikke
selve upload-scriptet, hvis jeg har forstået det rigtigt?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig N. Færch

Dato : 01-02-05 19:16

> Jeg tror at det Knud søger er selve interfacet til upload, altså fx.
> en boks, hvor man kan trække filer ogi, for så at de bliver uploadet,
> vist ikke selve upload-scriptet, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Du mener Stig - ikke knud
Men du har helt ret. Hvorfor kan jeg bare ikke finde ud af at udtrykke
mig korrekt?

Selvfølgelig kan jeg ikke undvære at lave noget serverside for at udføre
selv uploadningen. Men det jeg efterspørger er en måde at lave et
interface der er nemt, brugervenligt og samtidigt gør det nemt at
uploade mange filer (mange ligesom i 20-50stk.).
Det fungerer altså bare ikke det med at man skal ind og vælge hver
enkelt fil med en "gennemse"-knap, når der er rigtig mange filer.
Altså enten noget med at trække filer over. Eller noget med at man kan
vælge en helt mappe der skal uploades. Eller anden prioritet noget med
at man zipper de filer man vil uploade. Men den sidste mulig skulle jeg
nok kunne finde ud af, den er bare ikke idéel.
Samtidigt skal det minimum være kompatibelt med IE og FireFox.

Mvh Stig

Fra : Benny Nissen

Dato : 01-02-05 20:06

Stig N. Færch expressed precisely :
> [...]
> uploade billeder på.
> Det der med at man laver en "gennemse"-knap for hver fil der skal uploade

Det er desværre den eneste måde du umiddelbart kan gøre det på.

--
Benny