Adapter til Poseidon.
Fra : Jens P. Jensen

Dato : 01-02-05 13:10

Jeg har en Poseidon "Athmosphere" ( helmaske ) med jetstream 2.trin.

Jeg ville gerne have adgang ti lat anvende standart slanger på den, og
dermed ( muligvis ) også en snapkobling i stil med Ocean Reef.

Problemet er bare, at slangen er monteret på 2.trinet med en fast
omløber, der er væsentlig større i gevindet end alt andet jeg har set
til dato - hvertfald hvad angår dykkerudstyr

Nogen der kender til en adapter, der passer mellem Jetstream'en og
std.slangerne ? Eller skal jeg selv have fyret op under drejebænken ?

JpJ

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 02-02-05 11:40

Vær opmærksom på at den store slange-ende på 2.trinet indeholder en
sikkerhedsventil (gælder osse for Jetstream og Xstream), så du skal nok lade
den sidde, og evt. lade "snap-koblingen" du selv skal dreje, sidde på selve
slangen .

Tommy
www.scubagear.dk

"Jens P. Jensen (slet CWXQW)" <jp.jensen@CWXQWtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11072599840.653319218691639@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jens P. Jensen

Dato : 02-02-05 12:42

Okay Tommy. Tak, det havde jeg ikke lige observeret.
Jeg har godtnok læst et eller andet om en sådan ventil, men jeg
troede det var tilbehør !? - Er det noget med, at den aflaster ved
150-180bar ? Vist noget med at beskytte 2.trin eller slangen, ved
defekt i 1.trin - Right ?

I det tilfælde, så må den optimale løsning være at skaffe en
ekstra slange og amputere den >

I samme forbindelse : Er der forskel på slangematerialet,
diametre .. ( hvad ved jeg ) på de slanger, der normalt anvendes
til 2.trin og så dem der anvendes til Inflator hhv. tørdragt ?

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 21:58

"Jens P. Jensen (slet WDMY0)" <jp.jensen@WDMY0tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> troede det var tilbehør !? - Er det noget med, at den aflaster ved
> 150-180bar ? Vist noget med at beskytte 2.trin eller slangen, ved

det er rigtig at den beskytter slange og ande trinet, i tilfælde af fejl på
første trinet,
grunden til at det ikke er tilbehør, er måden hvorpå andet trinnet er lavet,
hvis trykket stiger på et normalt regulator vil den bare begynde at blæse,
men den måde Posidon plejer at konstruere deres første trin, gør at deres 2
trin lukker hårdere hvis trykket stiger, og det vil sige at der er fare for
at slangen spranger.

> I det tilfælde, så må den optimale løsning være at skaffe en
> ekstra slange og amputere den >

NEJ løsningen er at købe en lille over tryksventil, den er ikke meget støre
end en blind prop, den montere du så på dit første trin

> I samme forbindelse : Er der forskel på slangematerialet,
> diametre .. ( hvad ved jeg ) på de slanger, der normalt anvendes
> til 2.trin og så dem der anvendes til Inflator hhv. tørdragt ?

jeg vil ikke mene at det er noget problem at benytte en feeder slange.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Jens P. Jensen

Dato : 03-02-05 08:12

> [...]
>konstruere deres første trin, gør at deres 2
>trin lukker hårdere hvis trykket
>stiger, og det vil sige at der er fare for

Er det noget med Up- / downstream ? - Hvad står det i øvrigt for i
forbindelse med regulatorer ?

I øvrigt, ved eftertanke, hvis den aflaster over 100bar, så vil
den ikke have nogen effekt ved ½fuld flaske *DooH JpJ* Er det ikke
omkring 30bar den aflaster ?

>NEJ løsningen er at købe en lille over
>tryksventil, den er ikke meget støre
>end en blind prop, den montere du så
>på dit første trin

Aha Snedigt. I givet tilfælde vil den jo så også beskytte
resten af mit setup ? - Right ? Genialt.

Men, Morten, hvis jeg forstår dig rigtig, så er det
kun "nødvendigt" på mit Poseidon 1.trin ? Ikke på mit andet 1.trin
( har selvstændigt til masken og Y-ventil på flasken )

>jeg vil ikke mene at det er noget
>problem at benytte en feeder slange.
>
>mvh Morten Dall Darmer

Fordelen er så også, at jeg kan smide en lynkobling på mit
almindelige 2.trin, og så benytte det når vandet er varmere.
Og et eller andet sted, så tror jeg at de "almindelige" slanger er
lidt billigere end dem fra Poseidon.

Mvh JpJ

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-02-05 08:38

"Jens P. Jensen" <jp.jensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er det noget med Up- / downstream ? - Hvad står det i øvrigt for i
> forbindelse med regulatorer ?

Det hedder medstrøms eller modstrøms ventil. En medstrømsventil kan
sammenlignes med en hoveddør der åbner udad. Er der brand i bygningen og
folk presser på for at komme ud af en lukket dør, vil "medstrømsdøren" blive
åbnet af presset, hvor "modstrømsdøren" bare lukker mere til.

Fra : Jens P. Jensen

Dato : 03-02-05 09:41

Allan Norsk <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev:
>"Jens P. Jensen"
> [...]

Okay, men hvor sidder den ventil ? Er det selve membranen i
2.trinet ?

Som jeg tolker tidligere indlæg, så må det næsten være, ellers
burde det ikke kunne medføre en sprængning af slangen !?

I øvrigt - i samme forbindelse, hvilket tryk er en std. LP slange
prøvet med / godkendt til ?

JpJ

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-02-05 12:11

> Okay, men hvor sidder den ventil ? Er det selve membranen i
> 2.trinet ?
>
> Som jeg tolker tidligere indlæg, så må det næsten være, ellers
> burde det ikke kunne medføre en sprængning af slangen !?

Jeg går ud fra at du taler om modstrømsventilen, og ikke overtryksventilen.
Modstrømsventilen sidder i 2.trinet. Det er den der doserer gassen som du
indånder.

> I øvrigt - i samme forbindelse, hvilket tryk er en std. LP slange
> prøvet med / godkendt til ?

Det burde være trykt på slangen. Prøvetrykket ligger typisk langt over
godkendelses-trykket.

Fra : Jens P. Jensen

Dato : 03-02-05 12:48

>Jeg går ud fra at du taler om
>modstrømsventilen, og ikke
>overtryksventilen.
>Modstrømsventilen sidder i 2.trinet.
>Det er den der doserer gassen som du
>indånder.

Jep Okay.
Og membranen er den der overfører vandets tryk ( alså
dybdereferencen ) til modstrømsventilen ?

Jeg spørger bla. fordi jeg på et tidspunkt læste noget om
at "membranen var smuttet på den forkerte side af sædet" Og det
mente man så skulle kunne fixex på dybden .... :o/ Okay, det ved
jeg godt, at man ikke kan med Jetstreamen ( kræver værktøj at åbne
fætteren ) Men spørgsmålet interesserer mig.

Kikker lige så.

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-02-05 13:25

> Jep Okay.
> Og membranen er den der overfører vandets tryk ( alså
> dybdereferencen ) til modstrømsventilen ?

Nej ikke helt rigtigt. Det er membranen/stemplet i førstetrinet der
regulerer efter dybden, således at der i slangen til andettrinet er et fast
overtryk (f.eks. 9 bar) i forhold til det omgivende vandtryk. Membranen i
andettrinet påvirker en lille arm (gummidut i jetstream) som lukker op for
ventilen.

Der er samme tryk på begge sider af andettrinets membran, hvis man ser bort
fra den lille trykforskel som dit åndedræt og ventilens luftdosering danner.

Fra : Jens P. Jensen

Dato : 03-02-05 14:21

> [...]
>andettrinets membran, hvis man ser bort
>fra den lille trykforskel som dit
>åndedræt og ventilens luftdosering danner.

Nå ? - Jeg har altid troet at indstillingen i 1.trinet var
statisk. Men - okay - hvis den er det, så vil det faktiske tryk i
slangen frem til 2.trinet falde i takt med større dybde - ikke
sandt ?

Rent _teoretisk_ : Hvis 1.trinet giver 8bar statisk, og man dykker
til 70m - så er trykket i slangen = det omgivende tryk, hvilket i
realiteten vil betyde ingen luft.

Er det korrekt opfattet ?

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-02-05 15:04

"Jens P. Jensen (slet 3DWYQ)" <jp.jensen@3DWYQtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11074370620.0129269230976021@dtext.news.tele.dk...

> [...]
>
> Rent _teoretisk_ : Hvis 1.trinet giver 8bar statisk, og man dykker
> til 70m - så er trykket i slangen = det omgivende tryk, hvilket i

Nej der er ukorrekt. Jeg skriver at den giver et fast overtyk i forhold til
det omgivende tryk. Altså giver et overtryk på 9 bar et faktisk tryk på 10
bar ved overfladen, 11 bar på 10m og 17bar på 70m. Heletiden 9 bar ekstra i
forhold til det omgivende tryk.

Fra : Jp J

Dato : 03-02-05 15:59

> [...]
> på 10 bar ved overfladen, 11 bar på 10m og 17bar på 70m. Heletiden 9 bar
> ekstra i forhold til det omgivende tryk.

Det har jeg helt fat i, det er når den giver et modulerende tryk. Men bemærk
jeg skriver _statisk_ - dvs. i eksemplet. : 8bar og altid 8bar. ( 8bar i
overfladen og 8 på 50m etc )

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-02-05 16:44

"Jp J" <ask.me@not_valid.dk> skrev i en meddelelse
> Det har jeg helt fat i, det er når den giver et modulerende tryk. Men
> bemærk jeg skriver _statisk_ - dvs. i eksemplet. : 8bar og altid 8bar. (
> 8bar i overfladen og 8 på 50m etc )

Ok, når bare vi er enige om at det _ikke_ er den måde et 1.trin virker på.
Jeg misforstod vist din post.

Et moderne 1.trin er modulerende som du kalder det, eller balanceret og ikke
statisk. Og så er der vist ikke mere at skrive om den sag.

Og dog, her er en lille animation

http://stuffo.howstuffworks.com/scuba1.htm

Fra : Jens P. Jensen

Dato : 04-02-05 08:17

>Ok, når bare vi er enige om at det
> [...]

Fino animation

Og - enig - så er den ged barberet.

Fra : Jens P. Jensen

Dato : 03-02-05 12:42

Egentlig lidt dumt, for jeg havde jo naturligvis kikket lidt rundt.

Det er en dims i stil med den her jeg kunne tænke mig :
http://www.scuba.com/shop/diving.asp_cat_37_scuba_1_gear_034043_pn_
POSEIDON-OMNI-SWIVEL-FOR-2ND-STAGE

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 03-02-05 15:13

Øhhh....lige for at sætte nogle ting vedr POSEIDON JET/Xstream regulatorer
på plads
De er IKKE hverken MOD- eller MEDstrømsventiler i 2.trinet.
Ventilen er en "servo" ventil. den er styret ef den lille arm ,som når den
aktiveres lukker trykket af "forsiden" af ventilen hvormed en siliconefætter
klapper sammen og slipper luften forbi.Sålænge der er mere tryk på
"bagsiden" altså i slangen (mellemtrykket) end på forsiden vil den virke,
således at den kan åndes frit ned til næsten 1 bar. De fleste andre
regulatorer, MOD/MEDdstrøms vil blive tunge at ånde i når flasketrykket
falder til under det anbefalede mellemtryk, da det nu er dig der skal suge
ventilen fri.....
Denne siliconefætter bliver først stiv ved ca -40grader, derfor er disse
2.trin MEGET frostsikre.

Overtryksventilen slår ud i tilfælde af fejl i 1.trinet. (ved ca 15bar)
Detter bevirker at overskudsluften fiser ud af ventilen, istedet ind i
munden på dykkeren. Ergo kan du beholde sutten i munden til du går tom
.....eller løser problemet på anden måde
På nyere JETstreams(og CYKLONER) er der yderligere en overtryksventil i 1
trinet.

Mvh

tommy
www.scubagear.dk