under 16 år - på knallert
Fra : Finn

Dato : 24-01-05 18:15

hvad sker der - hvis en person under 16 forvolder skade på andre
(personer/ting) med en lovlig - og forsikret knallert?

- og hvad vil en eventuel bøde være på? - altså hvis der ikke er sket skade
på nogen/noget

og hvad er konsekvensen hvis knallerten ikke er lovlig?

rent hypotetisk selvfølgeligt

Finn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 18:27

On Mon, 24 Jan 2005 18:15:04 +0100, Finn wrote:

> hvad sker der - hvis en person under 16 forvolder skade på andre
> (personer/ting) med en lovlig - og forsikret knallert?

Forsikringen kan nægte at dække, dvs. de indkræver pengene hos dig,
værgen.

Hvis du kan bevise at sønnike er forsvarlig til at føre knallert sker
der højst sansynligt ikke noget.

> og hvad er konsekvensen hvis knallerten ikke er lovlig?

Samme men bøden er større.

> rent hypotetisk selvfølgeligt

Hils sønnike og sig han skal køre forsigtigt

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Finn

Dato : 24-01-05 19:24

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.01.24.17.27.27.556299@for.contactinfo...

> [...]
> der højst sansynligt ikke noget.

> Samme men bøden er større.

> Hils sønnike og sig han skal køre forsigtigt

hvad størrelsesorden er sådanne bøder i ?

og det der med forsvarligt - den kan jo være svært - ikk`?

Finn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 19:30

On Mon, 24 Jan 2005 19:23:49 +0100, Finn wrote:

> hvad størrelsesorden er sådanne bøder i ?

Jeg mener det er 500,- for hver forseelse.

> og det der med forsvarligt - den kan jo være svært - ikk`?

Meget :)

Fra : Allan Riise

Dato : 24-01-05 19:50

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg mener det er 500,- for hver forseelse.

Minimum, medmindre man er studerende/lærling/soldat

--
"That men do not learn very much from the lessons of history
is the most important of all the lessons of history." Aldous Huxley

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 20:50

On Mon, 24 Jan 2005 19:49:37 +0100, Allan Riise wrote:

> Minimum, medmindre man er studerende/lærling/soldat

Var der ikke snak om, at denne skulle fjernes eller blev det bare skærpet
ind?

Fra : Finn

Dato : 24-01-05 22:10

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.01.24.19.50.20.38942@for.contactinfo...

> Var der ikke snak om, at denne skulle fjernes eller blev det bare skærpet
> [...]

jeg har da lige fået en hilsen fra en der tog billeder fra sin kassevogn -
der var da mulighed for nedsættelse af "bøden" hvis man havde lav indkomst

Finn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 22:18

On Mon, 24 Jan 2005 22:09:36 +0100, Finn wrote:

> jeg har da lige fået en hilsen fra en der tog billeder fra sin kassevogn

Flinker fyr - sendte du det ikke tilbage med et "nej tak" ? )

> - der var da mulighed for nedsættelse af "bøden" hvis man havde lav
> indkomst

Okay.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-05 11:41

Martin Johansen [6000] wrote:
> Var der ikke snak om, at denne skulle fjernes eller blev det bare skærpet
> ind?

Dengang jeg var knallertbølle (på små knallerter;) var det sådan i
starten at man fik den sat til det halve hvis man blot sagde at man
var lavindkomst.. senere skulle de have et skriftligt bevis tilsendt.

Det er vel ca. en 10 år siden.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 28-01-05 00:01

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Minimum, medmindre man er studerende/lærling/soldat

Det er 500,- for nogle forseelser, andre koster mere. Nogle kan få nedsat
dem pga. lav indkomst (mener det er 115kkr i Aalborg), eller at man er under
18år.
Bøden nedsættes altid til 50%, dog minimum 300,-

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 20:19

http://www.autocity.dk/motorkontor/boedekat.htm

--
Tom

Fra : RpR

Dato : 25-01-05 07:00

> rent hypotetisk selvfølgeligt

Normalt så plejer den at gå hvis man siger knægten har taget knallerten uden
forældrene har haft nogen ide om det.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Christiansen

Dato : 26-01-05 11:53

"Finn" <finn.normann@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skade
> på nogen/noget
>
> og hvad er konsekvensen hvis knallerten ikke er lovlig?

Hej Finn

Hvis din søn siger, at han har glemt kortet, så får han en bøde på 500 kr,
hvis han er uheldig. De har nemlig ikke en database over hvem der har
knallertkørekort, ligesom med bilkørekort.
-men hvis han forvolder nogen skade, så er der nok problemer.

/Christiansen

Fra : Finn

Dato : 26-01-05 13:51

"Christiansen" <Christiansen_52[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> knallertkørekort, ligesom med bilkørekort.
> -men hvis han forvolder nogen skade, så er der nok problemer.

det er de problemer jeg er lidt bange for - bøden på 500 - tjah den kan man
betale sig fra - tror ikke nogen af mine bøder fra "knallerttiden" var
billigere - Yamaha 4 gear - det var tider *ggg*

konsekvenserne ved en eventuel skade kan blive ret store - ikk`?

Finn

Fra : Christiansen

Dato : 26-01-05 21:29

> [...]
> billigere - Yamaha 4 gear - det var tider *ggg*
>
> konsekvenserne ved en eventuel skade kan blive ret store - ikk`?

Jo, det tror jeg... forsikringen dækker i første omgang skaderne, men
regningen kan risikere at blive sendt til dig. Materielle skader er det
mindste, men skal et menneskeliv erstattes, så snakker vi omkring en lille
mil, eller noget i den stil

Man skal godt nok være uheldig for at det kan gå så galt, men risikoen er
der. Spørgsmålet er så om man vil løbe den. Jeg har selv kørt før jeg blev
16, og har flere kammerater, som også har gjort det, men som sagt er det en
vurderingssag

/Christiansen

Fra : Comb

Dato : 07-02-05 18:47

On Mon, 24 Jan 2005 18:15:04 +0100, Finn <finn.normann@mail.dk> wrote:

> [...]
> på nogen/noget
>
> og hvad er konsekvensen hvis knallerten ikke er lovlig?

Hvorfor ikke køre "lovligt" på el-scooter, med "kun" 25 km/t?

Så vidt jeg forstår, må man godt køre el-scooter (el-cykkel), med op til 25 km/t (kan tunes),
og de kører godt 60 km per opladning.

Dermed er ikke problem med styrthjelm, ansvarsforsikring, og kasko.

På et tidspunkt kommer batterier (LiOn) der klarer flere opladninger, og helt op til 125km per opladning.

Hvis begrænseren fjernes klarer de ca. 40 km i timen og fås også til off-road.

Der findes flere forskellige typer, men jeg mener, at alle er lovlige fra 10 år (også på offentlig veje).
Nogen, behøver man faktisk ikke at træde meget i ved - men bruger gashåndtaget.

Pedalerne sidder løse, men skal dog drejes rundt, med en hastighed som svarer til 3km/t.
Om du drejer forlands - eller baglands er det samme, efter hvad jeg har læst.

Hvis jeg har forstået det korrekt, er det altså ikke grund til at drøne rundt på en larmende knallert, som man
i øvrigt hverken må bruge ved skov og strand.

El-cykelen må du bruge overalt. Også på stier i skov og ved strand..

Jeg har fundet el-cykler, på
http://www.eebike.com (københavn, pt. også fields.dk)
http://www.xn--bkkebo-pua.dk/eebike.htm (jylland)
http://www.cykellet.dk

De fleste steder kan du også få en el-knallert, eller el-scooter, men her skal du være 16 og bruge styrthjelm. Og
samme regler gælder som for knallert, så du må ikke køre f.eks. på skovstier, som med el-cykel.

Jeg syntes, at el er frisk - så hvorfor ikke skifte bort fra benzin, og vælge en el-cykkel i stedet?

Du må også tage den med i s-tog, hvis du skal over de 60 km den kører på opladningen (eller 125 - 140 km når de
nye batterier kommer). Og kan dermed komme til f.eks. Jylland på cykel..

El-cyklen er alle steder, som en normal cykel - både ved skov, og strand. Og også i S-tog.
Batterierne kan normalt afmonteres, og tages med ind i lejligheden / stuen, og oplades.