|
| Import af varer - hvordan gør man med gara~ Fra : Jesper |
Dato : 24-01-05 09:55 |
|
Hej...
Jeg overvejer at importere nogle produkter fra china, men jeg er lidt i
tvivl om hvordan man normalt gør. hvis det nu var plæneklippere jeg
importede og så plæneklipperen gik i stykker inden for det første år ude ved
forbrugeren, hvem skal så betale arbejdslønnen til smeden som skal reparere
den, er det mit firma som importør eller er det producenten i kina, og
hvordan ordner man normalt dette.
Håber der er nogle som har lidt erfaringer.
På forhånd tak.
Jesper
| |
Flemming Udbjørg (24-01-2005)
| Kommentar Fra : Flemming Udbjørg |
Dato : 24-01-05 10:40 |
|
"Jesper" <jesperxxx@buhl.com> skrev i en meddelelse
news:ct2cvq$fbr$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej...
>
> Jeg overvejer at importere nogle produkter fra china, men jeg er lidt i
> tvivl om hvordan man normalt gør. hvis det nu var plæneklippere jeg
> importede og så plæneklipperen gik i stykker inden for det første år ude
ved
> forbrugeren, hvem skal så betale arbejdslønnen til smeden som skal
reparere
> den, er det mit firma som importør eller er det producenten i kina, og
> hvordan ordner man normalt dette.
>
> Håber der er nogle som har lidt erfaringer.
>
> På forhånd tak.
> Jesper
>
Du bliver ramt af forbrugerbeskyttelsesloven, der giver forbrugeren (kunden)
2 års reklamationsret - og ikke 1 års garanti, som du anfører.
Da du står som både sælger og importør, er der ikke meget tvivl om, at du
kommer til at hænge på hele regningen. Det er nemlig helt sædvanligt, at de
fabrikekr du køber fra, fraskriver sig alle garantiforpligtelser, som en del
af den pris du har fået varerne til.
Husk, at du også skal have dig en produktansvarsforsikring, da du jo også
hæfter for de skader produktet evt.ville kunne forvolde på kunen. Hvis vi
fortsætter i plæneklipper-sporet, så kunne man jo forestille sig, at en
roterende kniv rev sig løs og skadede brugerens fod. Det ville du kunne
komme til at hænge på - og en stor invaliditet, kan nemt løbe op i ½-1
million kroner. Ikke et skræmme-billede, men en del af hverdagen.
Såh...inden du begynder at sælge varer, skal du tænke dig om.
/Flemming U
| |
Jesper (24-01-2005)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 24-01-05 10:59 |
|
Eksportøren skriver til mig:
a.Engine: we can ensure the quality of engine in one year.
b.Frame: we can ensure the quality of frame in three years
c.plastic color: we can eusure to not despigment in three years
2.Spare parts
we shall donate the 2%spare parts
"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
news:41f4c278$0$48320$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jesper" <jesperxxx@buhl.com> skrev i en meddelelse
> news:ct2cvq$fbr$1@news.net.uni-c.dk...
>> Hej...
>>
>> Jeg overvejer at importere nogle produkter fra china, men jeg er lidt i
>> tvivl om hvordan man normalt gør. hvis det nu var plæneklippere jeg
>> importede og så plæneklipperen gik i stykker inden for det første år ude
> ved
>> forbrugeren, hvem skal så betale arbejdslønnen til smeden som skal
> reparere
>> den, er det mit firma som importør eller er det producenten i kina, og
>> hvordan ordner man normalt dette.
>>
>> Håber der er nogle som har lidt erfaringer.
>>
>> På forhånd tak.
>> Jesper
>>
> Du bliver ramt af forbrugerbeskyttelsesloven, der giver forbrugeren
> (kunden)
> 2 års reklamationsret - og ikke 1 års garanti, som du anfører.
>
> Da du står som både sælger og importør, er der ikke meget tvivl om, at du
> kommer til at hænge på hele regningen. Det er nemlig helt sædvanligt, at
> de
> fabrikekr du køber fra, fraskriver sig alle garantiforpligtelser, som en
> del
> af den pris du har fået varerne til.
>
> Husk, at du også skal have dig en produktansvarsforsikring, da du jo også
> hæfter for de skader produktet evt.ville kunne forvolde på kunen. Hvis vi
> fortsætter i plæneklipper-sporet, så kunne man jo forestille sig, at en
> roterende kniv rev sig løs og skadede brugerens fod. Det ville du kunne
> komme til at hænge på - og en stor invaliditet, kan nemt løbe op i ½-1
> million kroner. Ikke et skræmme-billede, men en del af hverdagen.
>
> Såh...inden du begynder at sælge varer, skal du tænke dig om.
>
> /Flemming U
>
>
| |
Flemming Udbjørg (24-01-2005)
| Kommentar Fra : Flemming Udbjørg |
Dato : 24-01-05 11:47 |
|
"Jesper" <jesperxxx@buhl.com> skrev i en meddelelse
news:ct2gnj$gfd$1@news.net.uni-c.dk...
> Eksportøren skriver til mig:
> a.Engine: we can ensure the quality of engine in one year.
> b.Frame: we can ensure the quality of frame in three years
> c.plastic color: we can eusure to not despigment in three years
>
> 2.Spare parts
>
> we shall donate the 2%spare parts
>
Jamen det lyder da meget godt - men dit problem er, at det er deig der
hæfter overfor forbrugeren. Du vil ikke få ret til at afvise et krav fra
forbrugeren og sige, at det må de tale med Kina-manden om. Du kommer til at
hæfte for alt - og må så se, hvordan du får dine penge hjem fra Kina.
Til selve teksten; Det lyder da meget godt, men det er jo ikke en udstedt
garanti. D mangler at få deres skriftlige garanti for, at de faktisk vil
refundere dig alle omkostninger for reparationer i de tidsperioder de
anfører.
/Flemming U
| |
Allan Soerensen (24-01-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 24-01-05 11:04 |
|
"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
news:41f4c278$0$48320$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Husk, at du også skal have dig en produktansvarsforsikring, da du jo også
> hæfter for de skader produktet evt.ville kunne forvolde på kunen. Hvis vi
> fortsætter i plæneklipper-sporet, så kunne man jo forestille sig, at en
> roterende kniv rev sig løs og skadede brugerens fod. Det ville du kunne
> komme til at hænge på - og en stor invaliditet, kan nemt løbe op i ½-1
> million kroner. Ikke et skræmme-billede, men en del af hverdagen.
Husk også at en del ting skal CE-mærkes, bl.a. farlige maskiner, elektronik
og legetøj, før det må sælges inden for EU.
Det er importørens ansvar at varen CE-mærkes og at den overholder kravene i
de relevante direktiver.
| |
|
|