Hvordan fjernes efeu "rester" fra hvidt mu~
Fra : David Schjelde

Dato : 21-05-01 08:10

Der har på mit hus engang vokset en efeu op af muren og den har efterladt
nogle (barklignende) rester på den hvide mur.

Jeg skal nu til at male huset og ville derfor høre om der er nogle der ved
hvordan nemmest fjerner disse rester.

Mvh
David

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-05-01 22:30

David Schjelde wrote:

> [...]
> nogle (barklignende) rester på den hvide mur.
>
> Jeg skal nu til at male huset og ville derfor høre om der er nogle der ved

Når du har malet huset så sætter der sig kondens vand i pusset på
indersiden af malingen,
og når så det fryser så flader pus,
maling og vedben rester ned i en bunke rund om huset.

Fra : David Schjelde

Dato : 22-05-01 08:16

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> Når du har malet huset så sætter der sig kondens vand i pusset på
> indersiden af malingen,
> og når så det fryser så flader pus,
> maling og vedben rester ned i en bunke rund om huset.

Hvis jeg har forstået dig korretkt, så er det du siger at jeg først skal
male huset og så lade malingen falde af igen når det bliver frostvejr.

Er der ikke en måde hvorpå jeg kan fjerne de der "rester" med det samme,
således jeg bare kan male huset én gang?

Nb: Jeg kender stort set ingeting til dette område, så hvis mit sprøgsmål
lyder dumt, så er det derfor.

Mvh
David

Fra : Finn

Dato : 22-05-01 17:01

"David Schjelde" <dauis@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nb: Jeg kender stort set ingeting til dette område, så hvis mit sprøgsmål
> lyder dumt, så er det derfor.
>
> Mvh
> David

Hvad med at sandblæse muren, hvis det er muligt.

Eller en ting som lige fløj ind på lystavlen, kunne man måske
bruge en gasbrænder så det forkuller og børste med en
stiv børste, man kunne prøve med et lille hjørne og se om det
dur.

Finn

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-05-01 18:45

Finn wrote:

> [...]
> bruge en gasbrænder så det forkuller og børste med en
> stiv børste, man kunne prøve med et lille hjørne og se om det

Det er næppe sundt for pudslaget at blive flamberet så voldsomt. Det
tager trods alt lidt tid før resterne er helt forkullede.
Men måske kan de skurres af med et brædt eller mursten eller sandpapir?
(ca = at sandblæse)

--Johan

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 22-05-01 15:15

Jeg har det samme problem, og venter spændt på et godt svar. Frosten har ikke hjulpet mig det
mindste i de 5 år jeg har haft de skæmmende vedbendrester på muren.

MVH Ebbe