"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:ab5Jd.84997$Vf.3761934@news000.worldonline.dk...
> Carsten Overgaard wrote:
> > "Hans Hansen" <hans@hansen.dk> skrev i en meddelelse
> > news:41f17019$0$265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >>
> >> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:41f128e2$0$48315$14726298@news.sunsite.dk...
> >>> Offentlige kunder skal udvise "fleksibilitet" og stadig betale
> >>> papir-regniner "de første par måneder".
> >>
> >
> > Jeg har tilrettet vores XAL's faktureringsrutine, så der skrives
> > fakturakopi på fakturaer til de kunder, som skal have E-faktura. Jeg
> > har lavet et ekstra felter på ordrer og debitorkort til de nødvendige
> > felter, der skal bruges.
> >
> > Når dagen er gået, så sorterer bogholderiet fakturaerne op i to
> > bunker. Dem, der skal have papirfaktura behandles som normalt.
> > Fakturakopierne samles i en anden bunke og medarbejderen går så ind i
> > et modul, som jeg har lavet og scanner dagens fakturajournal-kartotek
> > for elektroniske ordrer, som læses ind i et midlertidigt kartotek.
> > Fra dette kartotek køres så en rapport, som danner en xml-fil til
> > hver kunde.
> >
> > Disse filer placeres i et bibliotek på en maskine, som indeholder et
> > kommunikationsmodul til vores VANS-leverandør og når servicen for
> > dette program starter, så skydes filerne afsted.
> >
> > Det koster ca. 500 kr. om måneden og 90 øre for hver faktura.
> > Etableringsomkostningerne er under 2.500 kr.
> >
> > Hvis kunden så læser filerne og ikke forstår en pind af hvad de har
> > købt. (Hvad de sikkert ikke gør, da vores varer er noget som
> > produceres til ordre og har en masse specifikationer, som der ikke er
> > sat tekst-plads af i fil-standarden til.), så har vi indkøbt en
> > kopi-maskine, som kan kopiere fra papir til email med vedhæftet
> > pdf-fil. (HP4100 mfp). Der kan vi så stoppe vores fakturakopier i,
> > når folk ringer.
> >
> > Nu er det så heldigt at jeg i forvejen er på fast månedsløn så derfor
> > har tilretningerne i XAL og den tilhørende konverteringsrapport ikke
> > kostet en pind for firmaet. Det har kun "kostet" et par nætter for
> > mig. (Vi nedlader os ikke i IT-afdelingen til at kræve penge for
> > hjemmearbejde.).
>
> Sporer man lidt sarkasme her?
Ja, for projektet sparer måske staten for nogle penge, men sprog-grundlaget
UBL blev først vedtaget 2 måneder efter at den danske specifikation blev
klar. Vi kører på en 0,7 (Beta) version af dette sprog.
Der er problemer med danske bogstaver i oversættelsen mellem Ansi og UTF-8.
Leverandørerne kan ikke forklare hvad de sælger med den begrænsede plads,
der er afsat på fakturaen til varetekst.
Samtidig var der en hel flok af forskellige virksomheder, som for nogle år
siden lavede deres egen E-faktura løsning sammen med den nu knækkede
SystemForum og bankerne. Disse firma må nu konstatere, at deres standard er
færdig ligesom man så det i gamle dage på Videobåndoptager området. Statens
standard banker dem alle ned.
Disse virksomheder prøver nu at få deres udviklingsomkostninger dækket ved
at lave et add-on modul i dyre domme til statens standard, hvilket mange
virksomheder hopper på fordi at de ikke kan nå at få overblik over hvad der
egentlig kræves. Rigtigt morsomt er det for de stakkels firmaer, som bruger
løsninger fra Microsoft Business Solutions hvor at man får tingene gratis,
men hvor at det er meldt så sent ud, at nogle virksomheder allerede er
blevet pumpet for midler, fordi at de har nået at købe en af de forældede og
nypusede løsninger.
Men rent konkret har min arbejdsplads rigeligt at bruge pengene på og vi
sparer jo ikke noget med denne øvelse. Vores fakturaer følger ofte
forsendelsen, så vi skal nu betale en krone oveni pr. transaktion.
--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm