css og uendelig højde?
Fra : Martin Ploug

Dato : 15-01-05 22:30

Hej

Jeg er ved at rode med noget css.
Jeg har en kasse, som fungerer som
baggrund til en brødtekst.
Jeg vil gerne lave det sådan at
kassen altid er 100% af skærmhøjden,
og sådan at brødteksten ikke bliver højere
end kassen og dermed rager neden under kassen,
så den ikke længere er baggrund.

Jeg har prøvet at skrive height: 100%, når jeg scrollede
ned i bunden stoppede kassen et stykke før browservinduets bund.
Nu har jeg skrevet height: 1000%, og det virker sådan set fint nok,
men er der ikke en "officiel korrekt" måde at løse probemet på?
Kan man sætte noget med "uendeligt" eller height:100% og margin: 0px?

css'en til kassen ser sådan ud:

#block
{
position:absolute;
left:330px;
top:0px;
width:430px;
height:1000%; (det er den her der er mit spørgsmål)
background-color:#FFFFFF;
}

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-05 23:40

Martin Ploug skrev:

> Jeg er ved at rode med noget css.

Må vi se din side? Det er meget lettere at hjælpe når man kan se
siden online.

> Jeg har en kasse, som fungerer som
> baggrund til en brødtekst.

Er der nogen grund til at du ikke bare sætter baggrunden direkte på
brødteksten?

> Jeg har prøvet at skrive height: 100%, når jeg scrollede
> ned i bunden stoppede kassen et stykke før browservinduets
> bund.

Højst sandsynligt på grund af margen eller padding på nogen af
omgivelserne. Igen, giv os et link, så er det hurtigt at finde
årsagen.

> Nu har jeg skrevet height: 1000%, og det virker sådan
> set fint nok, men er der ikke en "officiel korrekt" måde at
> løse probemet på?

Nej. Der er ikke noget formelt forkert, men jeg gætter på at du får
en masse scroll som følger af de 1000%. Samtidig er det også bare
symptombehandling - i stedet for at fjerne det som genererer luft
før bunden, skjuler du det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Ploug

Dato : 16-01-05 01:46

Hej

Her er siden:

http://www.detour.dk/css_layout/css_test.html

Her er css'en:

http://www.detour.dk/css_layout/test.css

Problemet er, at når man scroller, så stopper
den hvide kasse pludseligt.

Hilsen Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 16-01-05 02:11

>Er der nogen grund til at du ikke bare sætter baggrunden direkte på
>brødteksten?

Jamen kommer der så ikke kun baggrund der, hvor der er tekst
- jeg mener på den måde har jeg vel ikke mulighed for at lave luft
mellem teksten og ud til kanten af kassen, eller hvad?

Hilsen Martin

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-01-05 00:32

Martin Ploug wrote:

> Jamen kommer der så ikke kun baggrund der, hvor der er tekst
> - jeg mener på den måde har jeg vel ikke mulighed for at lave luft
> mellem teksten og ud til kanten af kassen, eller hvad?

Som også svaret på Active Developer, så har jeg lavet et eksempel
hvordan du kunne lave din side via et 2-spalte float-layout.

http://activedeveloper.dk/forum/forum.asp?mid=69150&page=0
http://www.hintzmann.dk/testcenter/sites/www.detour.dk/

Håber du kan bruge det.

--