Helligåndens dåb
Fra : Live4Him

Dato : 20-05-01 22:44

Er der nogen i denne gruppe (foruden mig selv) der er døbt i Helligånden og
hvad har de fået ud af det ? Er det vigtigt at blive døbt i Helligånden ?

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 21-05-01 07:32

Hej. Ja jeg er dødt med den Helligånd, og det har havet stor betydning for
min kristendom og mit liv, ikke at jeg på nogen måde er bedre end nogen
anden da det er en gave der er til alle der er toende og frelst af nåde.
Efter dåben med den Helligånd er skriften blevet mere åben for mig lige
ledes er min bønnne liv blevet bedre.

Med kærlig hilsen fra Børge
Se ind på www.nydheder.subnet.dk
Den opdateret hver uge.
Se også www.magazinet.no

Fra : anderspj

Dato : 21-05-01 19:43

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e9dr3$g20$1@news.inet.tele.dk...
> Er der nogen i denne gruppe (foruden mig selv) der er døbt i Helligånden
og
> hvad har de fået ud af det ? Er det vigtigt at blive døbt i Helligånden ?

Strengt taget er alle kristne døbt vel i Helligåndens navn, så jeg forstår
ikke helt spørgsmålet?

--
KH
Anders

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-05-01 19:52

"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og
>
> Strengt taget er alle kristne døbt vel i Helligåndens navn, så jeg forstår

ikke så nær de halve af de kristne er døbt i Helligånden, men det forstår
du først den dag du modtager Helligånden, det ved alle der har Helligånden

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 21-05-01 23:13

> [...]
> og
>
> Strengt taget er alle kristne døbt vel i Helligåndens navn, så jeg forstår
~~~~~~~~~~
Helligåndens dåb er at blive fyldt med Helligånden og udrustet til tjeneste
så at nådegaverne kommer i funktion. Det er ikke det samme som at blive døbt
i vand. Tungetale følger ofte umiddelbart efter Helligåndens dåb, men ikke
altid.

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 22-05-01 21:21

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
døbt
> i vand. Tungetale følger ofte umiddelbart efter Helligåndens dåb, men ikke

Problemet i denne sag er, at folkekirken, der beror for en stor del på
Luthers lære, har det syn på åndsdåb, at den følger automatisk med den
fysiske dåb. For min part vil jeg gerne høre et reelt bibelsk belæg for
dette. For jeg mener rent faktisk, at Bibelen taler mod det. Men der er
altså forskelle i syn. Jeg selv er oplært i det folkekirkelige dåbssyn, og
det er faktisk ret nyt, at jeg er begyndt at grave lidt i det.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Live4Him

Dato : 22-05-01 22:46

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet i denne sag er, at folkekirken, der beror for en stor del på
> Luthers lære, har det syn på åndsdåb, at den følger automatisk med den
> fysiske dåb.
~~~~~~~~~~~~
Hvilket må betyde at spædbørn bliver døbt i Helligånden ved barnedåben og at
90 % af den danske befolkning derfor er døbt i Helligånden. Men for de som
tror at barnedåben frelser vækker det næppe anstød.

>For min part vil jeg gerne høre et reelt bibelsk belæg for
> dette. For jeg mener rent faktisk, at Bibelen taler mod det. Men der er
> altså forskelle i syn.
~~~~~~~~~~
Ja.
Jeg ser intet sted i bibelen der lærer at spædbørn skal døbes, ejheller at
barnedåb frelser og døber i Helligånd.

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-05-01 22:50

"Live4Him" <au_536@lite.dk> writes:

> Hvilket må betyde at spædbørn bliver døbt i Helligånden ved barnedåben og at
> 90 % af den danske befolkning derfor er døbt i Helligånden. Men for de som
> tror at barnedåben frelser vækker det næppe anstød.

I betragtning af, hvor meget du klager dig over at folk angriber dig
for dette og hint er dine sjofelheder overfor andre lidt svære at
forstå.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : E.K.

Dato : 23-05-01 00:55

www.ekris.net

www.prekestol.net
Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i

> I betragtning af, hvor meget du klager dig over at folk angriber dig
> for dette og hint er dine sjofelheder overfor andre lidt svære at
> forstå.

Vel, jeg prøvde å si noe om at åndsdåp nødvendigvis måtte føre til Jesu
likhet. Nemlig saktmodighet og ydmykhet. Det ovenfor fra Jørgens side er nå
mer vanlig kost fra de "åndsdøpte" dog! Ihvertfall etter hva som kommer frem
i denne gruppen. Kanskje best å unngå denne åndsdåp? Bare spør!

E.K.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-05-01 08:49

"E.K." <dgev@start.no> skrev i en meddelelse news:9eeu2a$aum$1@troll.powertech.no...
> [...]
> mer vanlig kost fra de "åndsdøpte" dog! Ihvertfall etter hva som kommer frem
> i denne gruppen. Kanskje best å unngå denne åndsdåp? Bare spør!

havengoddaghils fra
Anne-Marie

Fra : Live4Him

Dato : 23-05-01 10:56

"E.K." <dgev@start.no> skrev i en meddelelse

> Vel, jeg prøvde å si noe om at åndsdåp nødvendigvis måtte føre til Jesu
> likhet. Nemlig saktmodighet og ydmykhet.
~~~~~~~~~~
Ja, men Helligåndens dåb fungere ikke sådan. Ens karakter og personlighed
bliver ikke som ved et trylleslag forandret, det tager tid, og Helligånden
arbejder hele tiden på at få os til at ligne Jesus, i den sammenhæng ændrer
Helligåndens dåb ikke meget.

>Det ovenfor fra Jørgens side er nå
> mer vanlig kost fra de "åndsdøpte" dog!
~~~~~~~~
Ja, ja - fordommer og sure miner. Men det skal ikke afholde mig fra at sætte
fokus på Helligånden og Hans gerninger.

>Ihvertfall etter hva som kommer frem
> i denne gruppen. Kanskje best å unngå denne åndsdåp? Bare spør!
~~~~~~~~~~
Du er åbenbart ikke selv døbt i Helligånden og det lader også til at du er
ligeglad.

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-05-01 11:02

"Live4Him" <au_536@lite.dk> writes:

> Ja, ja - fordommer og sure miner. Men det skal ikke afholde mig fra at sætte
> fokus på Helligånden og Hans gerninger.

Det var ikke det du gjorde. Du satte fokus på din hetz mod os, der
mener at barnedåben er en fuldt gyldig dåb.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Øh.. Ad Bwad! Din dumme møg-indvandrer"
The RockBear. ((^)) - Poul Nyrup. Men det var ikke ham selv,

Fra : Ib Mohn

Dato : 23-05-01 12:07

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "Live4Him" <au_536@lite.dk> writes:

> Det var ikke det du gjorde. Du satte fokus på din hetz mod os, der
> mener at barnedåben er en fuldt gyldig dåb.

Ja nu skal passe på du ikke får forfølgesesvanvid.
Det er faktisk sådan at folkekirken smider folk ud af deres forsamling, hvis
de oplever Helligåndens dåb eller beder dem holde mund. Det er der utallige
kristne der har oplevet inkl. mine svigerforældre. Så jeg ved hvem der
driver hetz mod hvem. Vores lokale præst, ja jeg burde nok ikke engang kalde
hende sådan, hun både ryger og drikker til fester og spræder dårlig rygter
om de "hellige svin i frikirkerne"

--
Ib Mohn
Ib@branel.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-05-01 12:42

"Ib Mohn" <ibmohn@hotmail.com> writes:

> Ja nu skal passe på du ikke får forfølgesesvanvid.
> Det er faktisk sådan at folkekirken smider folk ud af deres forsamling, hvis
> de oplever Helligåndens dåb eller beder dem holde mund.

Det er fuldstændig og aldeles et glimrende eksempel på en direkte,
sjofel og undergravende løgn, Ib.

Der er masser af folkekirker, som direkte kan modvise det, men det
kræver jo selvfølgelig, at du faktisk begynder at se på, hvad der sker
rundt omkring i stedet for at gemme dig bag en overbevisning om, at
dine egne fordomme er sandheden. Noget som jeg tvivler på, at du er
interesseret i efter at have set hvordan du tacklede Noa-diskussionen.

Den karismatiske bevægelse fik tag i nogle få folkekirkepræster i
midten af halvfjerdserne og har bredt sig lige siden.

I 1989 blev Dansk Oase stiftet for netop at have et veldefineret forum
for "den slags" indenfor Folkekirken og evangelisk-lutherske
frikirker, og bevægelsen har vokset lige siden.

Kig forbi www.danskoase.dk, hvis du vil vide mere.

> Så jeg ved hvem der
> driver hetz mod hvem.

Nå ja. Dine fakta er bedre end mine, eller hur?

> Vores lokale præst, ja jeg burde nok ikke engang kalde
> hende sådan, hun både ryger og drikker til fester

Orv ja, hvis man ryger og drikker så kan man umuligt være kristen. Det
er der jo talrige eksempler på. Bla. dine svigerforældre, eller hva?

> og spræder dårlig rygter

Oh.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-05-01 12:50

> [...]

Orv ja, hvis man ryger og drikker så kan man umuligt være kristen. Det
er der jo talrige eksempler på. Bla. dine svigerforældre, eller hva?

Oh.

Selv hvis det er sandt kan jeg godt forstå, at et menneske (for
menneske er vel hvad hun er?) til sidst ikke kan klare mere, hvis du
er en typisk repræsentant for de lokale frikirkefolk. Det er næppe
småting _hun_ har fået påduttet.

Fra : Live4Him

Dato : 23-05-01 10:57

> Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i

> og at
> som

~~~~~~~~~~
Jeg kan ærlig talt ikke se det sjofle i det jeg skrev - jeg dragede bare
konklusionen af den lære om barnedåben der siger at Helligåndens dåb fås
deri. Men ofte er sandheden ilde hørt.

jørgen.

Fra : E.K.

Dato : 21-05-01 21:52

www.ekris.net

www.prekestol.net
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i news:9e9dr3$g20$1@news.inet.tele.dk...
> Er der nogen i denne gruppe (foruden mig selv) der er døbt i Helligånden
og
> hvad har de fået ud af det ? Er det vigtigt at blive døbt i Helligånden ?

Helligåndens fremste gjerning er jo, ifølge Guds eget ord, å herliggjøre
(forklare) Jesus for oss, så vi ved det kan bli frelst, og bevart.
I det tilfelle som her nevnes er det jo mer tale om Hva Ånden gjør _med
oss_. Da kan jeg ikke forstå annet enn at Hans fremste gjerning må være å
gjøre oss mer lik Jesus selv, og Han var som kjent "saktmodig og ydmyk av
hjertet." Vi får vel prøve oss på det da?

Mvh
E.K:

Fra : Live4Him

Dato : 21-05-01 23:16

> [...]
> gjøre oss mer lik Jesus selv, og Han var som kjent "saktmodig og ydmyk av
> hjertet." Vi får vel prøve oss på det da?
Det er rigtigt, karakteren er vigtig, men det er kraften også. Jesus sagde
vi skulle tale i tunger, helbrede syge og drive dæmoner ud - det sker ved
Helligåndens kraft, derfor er dåben i Helligånden vigtig. Hvis ingen søger
Guds kraft eller stræber efter nådegaverne, så sker der heller ikke så mange
mirakler og udfrielser i vores menigheder.

jørgen.

Fra : E.K.

Dato : 22-05-01 10:49

www.ekris.net

www.prekestol.net
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i news:9ec445$k7e$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
mange
> mirakler og udfrielser i vores menigheder.

Jeg tror ikke det er bare viktig, sånn i det store og hele, men om dette
ikke er "på plass" så kan ikke det andre fungere rett. Noe en ser flust av
eksempler på i denne gruppen bl.a.
Prøv om det virkelig er der!
En har så snart for å si: Ja vissst, men... Og så løper en straks videre til
noe annet. Det vitner om en åndelig bevisstløshet, hvor en bare flyr etter
de "blomstene" en selv synes mest om.

Visst er det bra at en ikke ønsker å være uten nytte i Guds rike. Og dersom
det er _av kjærlighet til sjelene_ en streber etter en nådegav, så er jo det
fint. At en søker det, ikke for selv å bli noe, men for at andre skal bli.
Så får en prøve seg på det.
Det tales mye om å strebe etter nådegaver. Men hvordan gjør man det? Roper
man ekstra sterkt om det? Går man inn i alvorlig bønn? Eller kanskje man
faster en uke eller to? Gud hjelpe oss hvor lovisk den "evangeliske" leir er
blitt etter hvert.
Paulus viser oss en annen vei i 1 Kor. 1,6-7: "Fordi Kristi vitnesbyrd er
blitt grunnfestet i dere, slik at dere ikke mangler noen nådegave mens dere
venter på vår Herre Jesu Kristi åpenbarelse."
Denne vei har jeg ennå ikke hørt nevnt som veien, i noen karismatisk
sammenheng til dags dato. Og jeg har vært med en stund.
Kan hende fordi det er _Guds_ vei?

E.K.

Fra : Ib Mohn

Dato : 23-05-01 11:57

> [...]
> Denne vei har jeg ennå ikke hørt nevnt som veien, i noen karismatisk
> sammenheng til dags dato. Og jeg har vært med en stund.

Du vil da ikke i fuld alvor påstå at vi har alt vi trænger, både med
nådegaver og alt. Så er de nådegaver ikke ret effektive og det syntes jeg at
Jesus var mere effektiv.
Skal vi så bare skal side med hænderne i skødet indtil Jesus kommer igen
(åbenbares)
Så vil der ikke ske noget som helst

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-05-01 12:32

"Ib Mohn" <ibmohn@hotmail.com> writes:

> Du vil da ikke i fuld alvor påstå at vi har alt vi trænger,

Du laver ikke fejlslutningen at alt hvad vi har brug for er det samme
som "Alt hvad vi vil have", vel?

Fra : Live4Him

Dato : 23-05-01 13:20

"E.K." <dgev@start.no> skrev i en meddelelse

> dere
~~~~~~~~~~~~
Nu er Paulus brev til Korinterne jo ikke adresseret til hverken dig eller
mig, men til Korintermenigheden. Denne menighed var rig på nådegaver, men
til trods for det lægger Paulus alligevel vægt på at de fortsat stræber
efter disse gaver :

¶ Pursue love, and desire spiritual gifts, but especially that you may
prophesy. 1 Kor 14,1

Når nu en menighed der i forvejen var rig på nådegaver bliver opfordret til
at få flere, hvor meget mere burde denne opfordring ikke lyde til mange af
de menigheder i vort land (og Norge) der ingen nådegaver har ?

jørgen.

Fra : E.K.

Dato : 23-05-01 17:26

www.ekris.net

www.prekestol.net
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i news:9eg9up$nqq$1@news.inet.tele.dk...

> er
> ~~~~~~~~~~~~
> Nu er Paulus brev til Korinterne jo ikke adresseret til hverken dig eller
> mig, men til Korintermenigheden.

Er det slik du leser Guds ord i det store og hele, så har vel du nok med å
finne ut hva som er til hvem?

Denne menighed var rig på nådegaver, men
> til trods for det lægger Paulus alligevel vægt på at de fortsat stræber
> efter disse gaver :

Paulus refset korintermenigheten, ikke fordi de hadde nådegaver
selvfølgelig, men for deres (mis)bruk av dem. De oppførte seg slik at
normale oppegående mennesker trodde de hadde gått fra forstanden. Ikke ulikt
mye av det vi møter i dag forresten. Og hør Jørgen: Paulus VILLE IKKE ha det
sånn! *S*
Men siden brevet jo er til korinterne og ikke til deg, så har du vel ikke
brydd deg så mye med å lese det? Jeg undrer meg bare på hvorfor det
fremdeles står i Bibelen. Disse korinterne er jo døde for lenge siden!?

> ¶ Pursue love, and desire spiritual gifts, but especially that you may
> prophesy. 1 Kor 14,1

Profetisk gave er definert som å tale Guds ord i Åndens kraft til
oppbyggelse og trøst. Å levendegjøre Guds ord for de tilstedeværende m.a.o.
Bare ikke det som er skrevet til korinterne da. *S* Hva med brevet til
galaterne eller brevet til... Finnes det et brevet til danskene anno 2001?

> [...]
> at få flere, hvor meget mere burde denne opfordring ikke lyde til mange af
> de menigheder i vort land (og Norge) der ingen nådegaver har ?

Dette er noe du kan si fordi du har blinket deg ut noen spesielle
ekstraordinære nådegaver som du synes er store. Og tror det er alt. Hvem er
du at du kan si at en annen kristen ikke har en nådegave?

E.K.

Fra : Live4Him

Dato : 24-05-01 14:02

> Er det slik du leser Guds ord i det store og hele, så har vel du nok med å
> finne ut hva som er til hvem?
~~~~~~~~~~~~
Det er sådan Guds ord skal læses. Med hensyntagen til konteksten. Det kaldes
også eksegese og det lærer man bla. på bibelskoler.

Det er jo ikke ligegyldigt hvem "i" er i en sætning. I det konkrete tilfælde
overså du helt at "i" er menigheden i Korint og ikke alle kristne til alle
tider. Derfor blev din udlægning forkert - meget forkert endda.

> [...]
> brydd deg så mye med å lese det? Jeg undrer meg bare på hvorfor det
> fremdeles står i Bibelen. Disse korinterne er jo døde for lenge siden!?
Ha, ha - ja, du er meget morsom. Prøv at være lidt seriøs fremfor at gøre
nar og fordreje alt hvad jeg siger. Det var faktisk DIG som udlagde verset
forkert, fordi du totalt overser hvem som siger hvad, til hvem - du river et
vers helt ud af konteksten, og når jeg gør dig opmærksom på det, tivolisere
du det hele og forsøger at latterliggøre mig som person.

Fact : Paulus sagde at korintermenigheden var rig på nådegaver. Hverken mere
eller mindre. Paulus siger ikke at du eller jeg er rig på nådegaver, eller
at den lokale folkekirke er rig på nådegaver. Det er korintermenigheden han
taler om.

Bla bla bla ...

jørgen.

Fra : E.K.

Dato : 24-05-01 15:48

www.ekris.net

www.prekestol.net
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i news:9ej0qq$s7s$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
kaldes
> også eksegese og det lærer man bla. på bibelskoler.

Bibelskole ja, men hva med Den Hellige Ånd? Jeg tror ikke Han lærer deg å
lese slik. Kommer inn på det under.

> [...]
> at den lokale folkekirke er rig på nådegaver. Det er korintermenigheden

Det har jeg da heller ikke benektet. Mitt poeng som jeg ikke trodde var så
vanskelig å få med seg! var _hvordan_ Korinterne kom til å bli så rike på
nådegaver. Og det har da vel både med meg og deg å gjøre skulle jeg tro?

E.K.

Fra : E.K.

Dato : 23-05-01 17:15

www.ekris.net

www.prekestol.net
Ib Mohn <ibmohn@hotmail.com> skrev i news:9eg51i$54o$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
at
> Jesus var mere effektiv.
> Skal vi så bare skal side med hænderne i skødet indtil Jesus kommer igen

Det er nok ofte det hadde vært bedre for Guds rike, om en og annen nettopp
hadde blitt sittende med hendene i skjødet.

E.K.

Fra : Live4Him

Dato : 24-05-01 14:07

> Det er nok ofte det hadde vært bedre for Guds rike, om en og annen
nettopp
> hadde blitt sittende med hendene i skjødet.
~~~~~~~~~~~~
Og hvad mener du så med den kommentar? At det er forkert at helbrede syge,
drive dæmoner ud eller profetere ? Hvorfor tror du Jesus udrustede
disciplene med kraft på pinsedag ? For at de skulle finde den nærmeste sofa
og bare hænge der uden at foretage sig noget?

jørgen.

Fra : E.K.

Dato : 24-05-01 15:50

www.ekris.net

www.prekestol.net
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i news:9ej12l$sud$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
sofa
> og bare hænge der uden at foretage sig noget?

Du er riktig i humør nå, Jørgen *S*

Jeg mener bare at så mye uviselig skjer, at det hadde vært best om
vedkommende hadde holdt seg i ro.
Det gjelder i høyeste grad også meg i mange tilfelle.
Om jeg utretter noe godt med det jeg skriver her og nå f.eks. det er jeg
virkelig usikker på.
Forstår du nå?

E.K:

Fra : Avatar

Dato : 22-05-01 21:42

Live4Him skrev ...

> Jesus sagde
> vi skulle tale i tunger, helbrede syge og drive dæmoner ud -

Du glemmer det vigtigste: At tage på slanger med de bare hænder, og
drikke dødbringende gift.

--
Help preserve your child's belief in Santa Claus. Tell him or her that
Santa will send them to hell if they don't believe in him.

Fra : Ib Mohn

Dato : 23-05-01 11:49

Ja skål på det !

Fra : bk@frr.dk

Dato : 30-05-01 18:55

Hej alle

Nu har jeg siddet og læst alle indlæg om Helligåndens dåb, mere eller
mindre begejstret!

Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.
Matt. 16;17.

Når jeg læser dette, så kan jeg ikke være i tvivl mere! Hvis jeg forstår
ordet skal rigtigt? Så skal jeg måske tale i nye tunger(Helligåndens dåb)
jeg skal måske lægge hænderne på de syge osv.... Eller betyder ordet skal,
at det skal ske. Der står ikke måske i biblen, men det er klokke rent og
ikke til at komme uden om.

Og hvad angår dåben som biblen lærer os om....

Matt. 28;18. "Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og
gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og
Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som
jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.

Med Jesus Kærlighed

Bjarne Karecki

Fra : E.K.

Dato : 31-05-01 09:20

www.ekris.net

www.prekestol.net
<bk@frr.dk> skrev i news:ytaR6.297$2U3.16497@news.get2net.dk...

[...]

Du siterer jo her Mrk. 16,17 (ikke Mt.), Og det er vel få som benekter dette
ordet. Det er vel stort sett ikke saken som diskuteres heller. Men du skal
legge merke til hva som står; det står ikke _den_ som tror, men _de_. I den
norske overs. _dem_. Altså, dette skal følge _Guds menighet_, men det som
ofte hevdes er at dette skal være nærmest dagligdags for _den enkelte_
troende. Og noe som nærmest kan brukes som en markedsføring av Guds rike.
Har tidligere dokumentert her i gruppen, ut ifra Skriften, at den selv, og
altså Jesus, slett ikke har den samme tro på dette, som disse såkalte tegn
og under predikanter.

E.K.