HTML-tags i String
Fra : Niels Skovmand

Dato : 13-01-05 10:59

Hejsa!

På min side har jeg i <head>-sektionen et <script>, hvori jeg definerer
nogle strenge. Det kunne være en som den her:

peter="Dreven bassist fra nordsjælland. Erfaren underviser i bas og
sammenspil på forskellige skoler. Til daglig særdeles aktiv musiker på
den fynske musikscene.<br/><br/>I Flottenheimers humorist og kontratenor."

Men nu vil siden ikke validere som XHTML1-Strict, selvom den virker fint
nok i IE og FireFox.

Mangler jeg escape characters?
Hvad er min løsning?

Mange hilsner,
Niels.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-05 11:07

Niels Skovmand skrev:

> Mangler jeg escape characters?
> Hvad er min løsning?

Den enkleste løsning er at lægge scriptet ud i en ekstern js-fil.
På den måde undgår man at bruge den noget specielle
dobbeltkommentering der er nødvendig hvis man vil have et script
der er korrekt uanset om værtsdokumentet opfattes som html eller
xhtml.

Hvis du vil have scriptet i <head> (eller er nødt til det), kan det
escapes sådan her:

<script type="text/javascript"><!--//--><![CDATA[//><!--

//--><!]]></script>

Forklaringen (der er en del af en artikel der fraråder xhtml) kan
ses her: <http://hixie.ch/advocacy/xhtml>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Niels Skovmand

Dato : 13-01-05 11:16

> [...]
> dobbeltkommentering der er nødvendig hvis man vil have et script
> der er korrekt uanset om værtsdokumentet opfattes som html eller

Mange tak.

Nu har jeg lagt scriptet ud som "swaptext.js" og linket til filen i
<head> med

<script type="text/javascript" src="swaptext.js"></script>

Men! Nu virker det ikke længere i FireFox, selvom INTET er ændret i
scriptet?

Du kan se siden på
http://www.woodman.dk/flottenheimers/site/medvirkende.html

Er der en løsning på dette?

Mange hilsner igen,
Niels.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-05 11:54

Niels Skovmand skrev:

> <script type="text/javascript" src="swaptext.js"></script>
>
> Men! Nu virker det ikke længere i FireFox, selvom INTET er
> ændret i scriptet?

Mystisk.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være ændret.

Jeg vil dog foreslå at du fjerner javascriptseudoprotokollen i
dine kald til swap_text. Hændelser - som fx onmouseover/onmouseout
- er pr. definition javascript, så der skal ikke præfikses med en
protokol.

Jeg ved også fra en af de mere erfarne javascriptrotter at man
normalt bør gå langt uden om "eval"-udtryk i scriptkode.

Men jeg kan altså ikke give nogen god forklaring på at det ikke
længere virker i Firefox.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Niels Skovmand

Dato : 13-01-05 18:09

> Mystisk.
>
> Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være ændret.

Jeg har løst problemet. Det var ikke i forbindelse med javascriptet
alligevel.

Jeg havde i min XHTML-validering erstattet

<map name="medvirkende">
</map>

med

<map id="medvirkende">
</map>

hvilket FireFox ikke kunne lide. Så det var bare det.

Nu må jeg så skrive
<map id="medvirkende" name="medvirkende">
</map>

/ Niels.