noget om hestevelfærd
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 12-01-05 15:50

Hej gruppe

Det lader til, at uanset, hvilket emne, der bliver behandlet i denne gruppe,
så lander næsten alle diskussioner på hestevelfærd.

Derfor kastes denne tråd hermed på banen - hvad er rigtig hestebehandling
egentlig? Og kan man overhovedet definere det, uden at kigge på den enkelte
hests og den enkelte ejers behov?

Jeg lufter hermed et par eksempler fra den virkelige verden for at der er
noget at snakke ud fra. I er selvfølgelig velkomne til at supplere

Jeg er et rigtigt nussehoved i stalden, og det har passet godt med mange af
mine heste, som har nydt det. Til gengæld har jeg også oplevet heste som har
gloet på mig som om at "kan du ikke bare se at blive færdig, makker?". Mange
synes, at det er synd for hesten, hvis man sadler op på ti minutter - men
hvad nu hvis det passer hesten fint?

Jeg har kendt heste, som ikke gider at stå på fold, på trods af græs og
kammerater. Efter to minutter står de oppe ved hegnet og glor. _Skal_ disse
heste gå på fold?

Jeg har set heste, der ikke vil ind om aftenen, selv om der ikke er meget
græsning at hente ude. Derfor vil vi mennesker selvfølgelig gerne have dem
ind for at give dem deres aftenfoder. Skal man drøne rundt i flere timer
efter dem for at deres madbehov kan opfyldes, eller skal de have deres
åbenbart meget presserende udebehov opfyldt?

I hvor høj grad skal hesten være opdraget? Hvordan kan og må man opdrage? Er
det ok at slå, og hvis ja, hvornår og hvordan er det ok?
Jeg har oplevet folk, der blev vildt foragede over nogen, der klaskede
hesten en med flad hånd - men selv nappede den imellem forbenene som straf
og mente at det var den rigtige måde.

Og hvordan ser det egentlig ud med vores behov kontra hestens behov? Vi
mennesker har heste for at bruge dem til noget - ridning, kørsel, væddeløb
eller avl. Det er nok svært at argumentere for, at de opgaver er naturlige
opgaver for heste - ude i naturen er deres job at overleve og formere sig,
nix weiter.
De opgaver, som vi forventer af hesten indebærer ofte nogle kompromisser fra
hestens side - hvor der er ridehus er der for eksempel som regel ikke meget
græs. Hvillke kompromisser er ok og hvilke er ikke?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 12-01-05 21:32

(klip det hele væk)

Hej Tina

Hvis du kigger tilbage i denne gruppe vil du se, at emnet før har været oppe
at vende, og hver eneste gang har det faktisk endt med, at dem som rider
dressur syntes, at det er ok for de heste, dem der rider ture syntes, at det
er fint for deres heste, og dem der har travheste mener, at det er den
rigtige måde de holder deres heste på. Det ender altid med en masse ballade
her i gruppen, fordi der bare skal et par få ord til, og så er der nogen
mennesker der er mere nærtagende end andre mennesker, samt at der er nogen
mennesker der ikke læser det der er skrevet ordentligt, og svarer igen med
en oversmart og spydig bemærkning. Så jeg tror jeg vil holde mig til det her
indlæg som eneste i denne tråden.
Men god samtale til alle Jer andre i den denne tråd.

--
Hilsen

Annette
Der hellere ville bruge tiden på sine heste......

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-01-05 22:04

Tina Christoffersen wrote:
> Hej gruppe
>
> Det lader til, at uanset, hvilket emne, der bliver behandlet i denne gruppe,
> så lander næsten alle diskussioner på hestevelfærd.

Jeg bider på :)

> Derfor kastes denne tråd hermed på banen - hvad er rigtig hestebehandling
> egentlig?

Så naturlige (for hesten) forhold som muligt.

> Og kan man overhovedet definere det, uden at kigge på den enkelte
> hests og den enkelte ejers behov?

Nej. Hestenes velfærd er vel netop defineret af at deres behov opfyldes.
Men idet vi mennesker har hestene i fangeskab, bliver det også i en hvis
udstrækning på vores betingelser.

Så er det bare med at ramme en fornuftig balance mellem de to.

> [...]
> synes, at det er synd for hesten, hvis man sadler op på ti minutter - men

Heste er vel individuelle mentalt ligesom andre dyr (og mennesker). Man
bør efter min mening forsøge at tilpasse al træning og omgang med heste
(og alle andre) til de individuelle behov/præferencer.

> Jeg har kendt heste, som ikke gider at stå på fold, på trods af græs og
> kammerater. Efter to minutter står de oppe ved hegnet og glor. _Skal_ disse
> heste gå på fold?

Ja, det synes jeg. Hvis ikke de gider gå på fold vil jeg mene at det
skyldes

a) At de er alene
b) At folde er for lille eller/kedelig/græsløs
c) At hesten er avlet *for* langt væk fra sin oprindelige natur.

Jeg har svært ved at forestille mig en hest der kune gider være inde i
en stald...

> [...]
> efter dem for at deres madbehov kan opfyldes, eller skal de have deres
> åbenbart meget presserende udebehov opfyldt?

Ja. Hvis ikke der er græs nok til at dække hestens ernæringsbehov, må
man vel gøre det på anden vis?

Men det behøver ikke at være noget problem. Vi fodrer (næsten) kun om
vinteren (okt-apr) og der går hestene til gengæld ikke på græs, men i
stedet jordfolde.

Jordfoldene er ikke større end vi kan overkomme at hente hestene når de
skal fodres. Men det er endda sjældent nødvendigt, idet de hurtigt lærer
at der er mad i farvandet når vi kalder.

> I hvor høj grad skal hesten være opdraget? Hvordan kan og må man opdrage?

Den skal som minimum være lavere i hierakiet end de mennesker der omgås den.

Jeg tror bare man skal betragte sig selv som et medlem af flokken - det
gør hestene garanteret.

> Er det ok at slå, og hvis ja, hvornår og hvordan er det ok?

Mjaeh. Når det formuleres på denne måde er det vel ikke. Men jeg mener
at der er ok at kommunikere med hestenes med deres eget "sprog". Dette
omfatter også at blive sat på plads fysisk engang i mellem. Men som
regel kan øjne, holdning og øvrigt kropssprog klare ærterne.

> Jeg har oplevet folk, der blev vildt foragede over nogen, der klaskede
> hesten en med flad hånd - men selv nappede den imellem forbenene som straf
> og mente at det var den rigtige måde.

Det illustrerer vel meget god "religionskrigen" i hestehold. Alle mener
at de gør det på den helt (og eneste) rigtige måde. Det mener jeg
selvfølgelig også vi gør ;)

> Og hvordan ser det egentlig ud med vores behov kontra hestens behov?

De er til en hvis grad modstridende. Men jeg er helt overbevist om at
der er plads til begge parter, så længe de tager hensyn til netop
hinandens behov. Og vi er jo nok den eneste part der kan gøre dette bevidst.

> [...]
> opgaver for heste - ude i naturen er deres job at overleve og formere sig,

Opgave er én definition. Egnethed er en anden.

Hvad er menneskers opgave udover at overleve og formere sig? Nu bliver
det filosofisk :)

> De opgaver, som vi forventer af hesten indebærer ofte nogle kompromisser fra
> hestens side - hvor der er ridehus er der for eksempel som regel ikke meget
> græs.

Hvorfor ikke? Så meget fylder et ridehus da heller ikke.

> Hvillke kompromisser er ok og hvilke er ikke?

Lidt som man definerer en god handel: Når begge parter er tilfredse.

-dennis

Fra : Marlene

Dato : 13-01-05 09:17

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41e5391c$0$51982$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> Derfor kastes denne tråd hermed på banen - hvad er rigtig hestebehandling
> egentlig? Og kan man overhovedet definere det, uden at kigge på den

Snip

Hestevelfærd må vel være at tilgodese hestens behov og give det, som den
enkelte hest har brug for uden at tænke på, at det nu koster så og så meget.
F.eks. kender jeg en kvinde, der ellers er _så_ god ved sine heste, men....
hun har en allergihest, og jeg fortalte så om Dangrønts ovntørrede hø, som
jeg selv bruger til min allergiske shetlænderdame, men da hun hørte prisen,
var hun ved at dåne, og det kom slet ikke på tale, at det skulle indkøbes (2
paller kr. 3094,-). Jeg er godt klar over, at man kan have lavvande i
kassen - selvfølgelig - men man må være forberedt på, at hesten skal have
det bedste, hvis den er syg eller lignende. Dét mener jeg er hestevelfærd.

Og ja, hestevelfærd er vel også at behandle hesten så naturligt som muligt -
og ikke ved at bruge vold mod en hest; det er, som jeg har nævnt adskillige
gange, en total falliterklæring efter min mening. Men det er der helt klart
delte meninger om - fandt jeg ud af for ikke så lang tid siden, hvor en
kvinde _altid_ havde sin pisk med. Også når hun trak hestene rundt, hvis de
havde kolik eller lignende. Helt ærligt - så har man ikke ret god kontakt
til sin hest, hvis man skal bruge pisken i alle situationer, vil jeg vove at
påstå.

Mvh. Marlene.

Fra : Malene P

Dato : 16-01-05 15:18

"Marlene" <muxoll@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til sin hest, hvis man skal bruge pisken i alle situationer, vil jeg vove

En pisk KAN altså bruges til andet end at slå med. Med den rette rolige
berøring har man et femte "lem" at arbejde med -har prøvet det par gange
under undervisning på isbasser. Men som regel "glemmer" jeg pisken på
opsadlingspladsen og ejer ikke nogen selv. Jeg mener, at ridesporten er gået
over stregen, når man pisker en hest TIL at gøre noget -feks ved galopløb,
travløb og spring. Jeg HADER at se den slags "sport". Derimod kan jeg godt
acceptere en velplaceret irrettesættelse for at få hesten FRA at gøre
noget -hvis den bider eller masser. En hest er stor og stærk og ikke noget
krammedyr -og de kan altså være ret voldsomme mod hinanden, når de skal
markere deres rangorden. Men ellers er heste jo flokdyr og skal i de 4/5 af
døgnet, hvor man ikke bruger den, netop have lov til at være både et DYR og
et FLOKDYR. Altså være sammen med andre heste og have mulighed for at opføre
sig som en hest. Gå frit, løbe omkring -og have adgang til foder, vand og
læ. Og passes med smed og dyrlæge -det er jeg bange for at mange private
hesteejere undlader -hvad enten de har råd eller ej. Og med risiko for endnu
engang at få klø vil jeg gerne gentage: heste bør IKKE gå alene selv om man
ikke lige nu har råd eller brug for mere end én!

mvh
Malene P

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 15-03-05 15:21

"Marlene" <muxoll@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

*Snip*

> [...]
> til sin hest, hvis man skal bruge pisken i alle situationer, vil jeg vove

- eller også er hun bare mega-glad for sin pisk...!?

Må jeg her bringe en reklame for mig selv og "Kvistur Ridepiske &
Vikingeudstyr":

www.oyvind.dk/kvistur

Trond Øyvind Hermansen

P.S. Ovenstående bemærkning skulle selvfølgelig tages med et gran salt og et
glimt i øjet. Også jeg vil hermed trække mig ud af diskussionen.