div-højde og min-height
Fra : Brian Emilius

Dato : 12-01-05 14:15

Hej NG

Jeg er ved at lave et layout, hvor jeg har en content-layer:
div#content {
   position: relative;
   top: 0px;
   left: 0px;
   width: 100%;
   min-height: 400px;
}

og to menu-layers inde i ovenstående:
div#leftmenu {
   position: relative;
   float: left;
   height: 100%;
   width: 130px;
   background-color: #7c99e2;
}

div#rightmenu {
   position: relative;
   float: right;
   height: 100%;
   width: 130px;
   background-color: #7c99e2;
}

Sådan som jeg har fostået det, så nedarver de to layers højden fra
#content-layeret. Så hvis jeg skriver height: 100%; til de to, skulle de
meget gerne få samme højde som #content. Det gør de bare ikke.
Derudover har jeg brugt min-height til at angive højden for #content,
men dette virker ikke i IE6, men derimod udemærket i Firefox og Opera.
Hvordan kan det være? og hvordan slipper jeg uden om det problem?
--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Jan Hansen

Dato : 12-01-05 15:23

> Derudover har jeg brugt min-height til at angive højden for #content,
> men dette virker ikke i IE6, men derimod udemærket i Firefox og Opera.
> Hvordan kan det være? og hvordan slipper jeg uden om det problem?

Min-height fungerer ikke i IE6, men du kan simulere det på følgende måde:

min-height: 350px;
height: expression(document.getElementById
   ("comtent").style.pixelHeight <= 350 ? "350px" : "auto");

Held og lykke

Vh-Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Brian Emilius

Dato : 12-01-05 15:41

Jan Hansen ytrede:
> Min-height fungerer ikke i IE6, men du kan simulere det på følgende måde:
>
> min-height: 350px;
> height: expression(document.getElementById
>    ("content").style.pixelHeight <= 350 ? "350px" : "auto");

Tak, Jan, for dit svar. Nu begynder det at se rigtigt ud i IE, men ingen
ændringer i Firefox (det skulle meget gerne virke i begge browsere).
De to side-menuer er nu 350px høje - det samme som content, men hvis
content er højere endnu (pga. indholdet) følger menuernes højde ikke med.

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Brian Emilius

Dato : 12-01-05 15:43

Adressen er http://demo.emilius.dk, hvis det kan hjælpe lidt. CSS-kode
er i <head>

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Per Rasmussen

Dato : 12-01-05 16:44

Brian Emilius wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Adressen er http://demo.emilius.dk, hvis det kan hjælpe lidt. CSS-kode
> er i <head>
>
> --
> Venlig hilsen
> Brian Emilius

Er det ikke lidt svindel at reklamere for valid html og css når det ikke
er valid kode??

PerR

Fra : Brian Emilius

Dato : 12-01-05 17:49

Per Rasmussen ytrede:
> Er det ikke lidt svindel at reklamere for valid html og css når det ikke
> er valid kode??

Der er godt nok ret off topic, men siden du nu spørger, så var jeg ikke
selv klar over dette. Jeg har lige føjet nogle ting til siden og før de
blev tilføjet, validerede siden. Jeg skal da straks rette det, hvis det
behager herren.

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-01-05 18:11

"Brian Emilius" <msn@emilius.dk> wrote in message

> [...]
> selv klar over dette. Jeg har lige føjet nogle ting til siden og før de
> blev tilføjet, validerede siden. Jeg skal da straks rette det, hvis det

Det er vel ikke et spørgsmål om at behage Per, men snarere et spørgsmål om,
om vi kan stole på det, du skriver.

mvh
Preben

Fra : Brian Emilius

Dato : 12-01-05 18:36

Preben Andersen ytrede:
> Det er vel ikke et spørgsmål om at behage Per, men snarere et spørgsmål om,
> om vi kan stole på det, du skriver.

Nu er siden jo ikke ligefrem færdig, så hvorvidt indholdet af siden er
sandfærdigt eller ej er vel ligegyldigt indtil videre.

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Per Rasmussen

Dato : 12-01-05 20:18

Brian Emilius wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nu er siden jo ikke ligefrem færdig, så hvorvidt indholdet af siden er
> sandfærdigt eller ej er vel ligegyldigt indtil videre.

Så vent dog med at sætte symbolerne på til siden er færdig, når siden har
valideret.
Der er ikke noget være en at komme til at klikke på et symbol, der fortæller at
siden er korrekt kodet og den så ikke er det.
Der er ufattelig dårlig reklame for nogle symboler, som skulle være et
garantimærke.

PerR

Fra : Brian Emilius

Dato : 12-01-05 21:31

Per Rasmussen wrote:
> [...]
> siden er korrekt kodet og den så ikke er det.
> Der er ufattelig dårlig reklame for nogle symboler, som skulle være et

Du har ret. Er hermed taget til efterretning.

Men for at komme tilbage til mit spørgsmål.
Er der nogen der har nogle forslag?

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : from south

Dato : 12-01-05 18:15

En Brian skriblede........
"Brian Emilius" <msn@emilius.dk> skrev i en meddelelse
> Per Rasmussen ytrede:
[snip]

Jeg skal da straks rette det, hvis det
> behager herren.
>
> --
> Venlig hilsen
> Brian Emilius

Jamen har Per ikke ret? Per er ikke herren, men en som prøver at give
dig et tip, er det forkert?
Prøv lige
http://www.delorie.com/web/lynxview.cgi?url=http%3A%2F%2Fdemo.emilius.dk%2F
så kan du se at din side ikke har meget man kan se. Mvh Knud

Fra : Brian Emilius

Dato : 12-01-05 18:35

from south ytrede:

> [...]
> http://www.delorie.com/web/lynxview.cgi?url=http%3A%2F%2Fdemo.emilius.dk%2F
> så kan du se at din side ikke har meget man kan se. Mvh Knud

Jeg er ikke lige sikker på hvad jeg skal bruge ovenstående til. Jeg
spørger nu, fordi jeg ikke aner hvad det rent faktisk er. Er det noget,
du gider forklare nærmere?

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Per Rasmussen

Dato : 12-01-05 18:17

> [...]
> selv klar over dette. Jeg har lige føjet nogle ting til siden og før de
> blev tilføjet, validerede siden. Jeg skal da straks rette det, hvis det

Nej det er ikk off topic, for en vigtig bestandel af at lave websider, er at
det er korrekt kodet, og rent faktisk så kan man få mange fejl/forskelle til
at forsvinde ved at bruge valid kode.

PerR

Fra : Brian Emilius

Dato : 12-01-05 18:34

Per Rasmussen ytrede:

> Nej det er ikk off topic, for en vigtig bestandel af at lave websider, er at
> det er korrekt kodet, og rent faktisk så kan man få mange fejl/forskelle til
> at forsvinde ved at bruge valid kode.

Jeg beklager meget hvis jeg er blevet misforstået. Jeg mente at det var
off topic, fordi de ting der ikke validerer, ikke har noget med mit
oprindelige spørgsmål at gøre.
--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-01-05 22:36

Brian Emilius skrev:

> Jeg beklager meget hvis jeg er blevet misforstået. Jeg mente
> at det var off topic, fordi de ting der ikke validerer, ikke
> har noget med mit oprindelige spørgsmål at gøre.

Hvor ved du det fra?

Css-fejlen har da i høj grad noget med dit spørgsmål at gøre. Jeg
vil foreslå dig at pakke den ind i en conditional - den kan tænkes
at genere andre browsere.

NB: Hvis det er den venstre, blå spalte du vil forlænge, så prøv at
sætte min-height på #leftmenu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian Emilius

Dato : 13-01-05 08:20

Jens Gyldenkærne Clausen ytrede:
> NB: Hvis det er den venstre, blå spalte du vil forlænge, så prøv at
> sætte min-height på #leftmenu.

Jeg prøver ikke kun at forlænge venstre og højre spalte, jeg vil gerne
have at de følger højden i #content, som har en min-height på 400px.
Mit spørgsmål var jo om de ikke burde fylde 100%, når højden er sat til
100%? Jeg mener arver de ikke højdeoplysningerne fra det layer de ligger
i? #leftmenu og #rightmenu ligger inde i #content.
--
Venlig hilsen
Brian Emilius