fysik: vandfordampelse af solen
Fra : Danny Kjærgaard

Dato : 11-01-05 19:04

Hej.

Jeg har en problem formulering der hedder:

Hvis der står 1 liter vand, på 30 grader, i en balje og solen skal fordampe
det hvor kraftig skal solen's varme så være? og hvor lang tid vil det tage?

Jeg mangler lidt en formel jeg kan skrive disse informationer ind i og
variere de forskellige elementer og så selvfølgelig få forskellige svar.

Jeg håber jeg har skrevet nok informationer, og at der er en der vil hjælpe
med sprøgsmålet.

-Danny.

Fra : Leif Neland

Dato : 16-01-05 10:35

"Danny Kjærgaard" <turtle@GeilerHiFi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mangler lidt en formel jeg kan skrive disse informationer ind i og
> variere de forskellige elementer og så selvfølgelig få forskellige svar.

Jeg kan se du ikke har fået nogle svar i mellemtiden.
Jeg tror rent uvidenskabeligt og intuitivt at det afhænger af overfladen, om
hvor høj kanten er, og om der er blæst, der flytter den fugtige luft over
vandoverfladen.
Så det er nok ikke sådan lige at sætte på en formel.

Leif

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 17-01-05 11:36

> [...]
>
> Jeg mangler lidt en formel jeg kan skrive disse informationer ind i og
> variere de forskellige elementer og så selvfølgelig få forskellige svar.

Du skal regne ud, hvor meget energi der skal bruges på at varme vandet til
100 grader. Dertil lægger du den energi der skal bruges for at fordampe
vandet. Solens varme må forstås som den energi der skal tilføres. Du kan
ikke svare reelt på, hvor lang tid det vil tage ud fra de givne oplysninger.
Men din lærer mener nok, at solen udsender en bestemt energi pr tidsenhed og
at der ikke skal tages hensyn til kondensation på overfladen (indfangning af
vand-molekyler) som sker når luftfugtigheden er over 0% - og at der ikke
sker varmeudveksling mellem baljen og dens omgivelser osv

Carsten