Kan fortsætte som lærer trods sexdom
Fra : Kim2000

Dato : 10-01-05 23:14

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=276040

Kan fortsætte som lærer trods sexdom

Skriver Ekstra Bladet, er jeg den eneste der synes der er noget
mærkeligt ved den sag.
Først og fremmest hvordan kan man få 4 måneders fængsel for sex med en
elev, når der hverken er tale om tvang eller overtagelse? I betragtningen af
at voldtægt her i landet straffes med 3 måneder. Hvis der ikke er tale om
tvang eller overtagelse, hvordan kan det så være sexuelt misbrug?

Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg mener han burde - rent moralsk -
have lov til at fortsætte som lærer eller ej.

mvh
Kim

(kender kun sagen fra denne artikel)

Fra : Anita

Dato : 10-01-05 23:28

Kim2000 wrote:
> [...]
> betragtningen af at voldtægt her i landet straffes med 3 måneder.
> Hvis der ikke er tale om tvang eller overtagelse, hvordan kan det så

Måske fordi der er tale om en mindreårig.

> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg mener han burde - rent
> moralsk - have lov til at fortsætte som lærer eller ej.

Han får nok svært ved at få job, idet de fleste tjekker straffe- og diverse
andre attester nu til dags.

Venligst Anita

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 10-01-05 23:50

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> at voldtægt her i landet straffes med 3 måneder. Hvis der ikke er tale om
> tvang eller overtagelse, hvordan kan det så være sexuelt misbrug?

Jeg tror ikke man skal lægge for meget i EB's valg af ord.
Bortset fra det må en lærer ikke have seksuel omgang med sine elever under
18 år. Det er ganske enkelt ulovligt, og kan vel på sin vis forsvare
betegnelsen "misbrug"

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 11-01-05 08:04

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg mener han burde - rent
moralsk -
> have lov til at fortsætte som lærer eller ej.

logikken må vel være at man reservere en hårdere straf, dvs. frakendelse af
retten til at arbejde med børn og unge, til en der benytter sig af
overtalelse eller tvang. Det er den rent juridiske del.

En anden ting er, at jeg nødigt vil have manden som kollega, og som
skoleleder ville jeg ikke ansætte ham.