Popup-reklamer får afløser
Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-01-05 09:07

Hej NG

Ifølge denne artikel kommer der en erstatning for popup reklamer, en
såkaldt "layer".
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5584

Men det er da ikke nyt... er det ikke det der er på siden i firkanten
hvor der står "ANNONCE:".
Men den kan jo også blockes, min adblocker i firefox har ihvertfald
spist den.

Hvis det ikke er ovenstående kan nogen så ikke vise mig et eksempel på
denne "fandenstastiske" nye reklame teknologi.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-01-05 09:36

On Mon, 10 Jan 2005 09:07:07 +0100, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.please> wrote:

>Hvis det ikke er ovenstående kan nogen så ikke vise mig et eksempel på
>denne "fandenstastiske" nye reklame teknologi.

Det interessante (eller bekymrende, om man vil) er, at i modsætning
til én specifik, letgenkendelig metode (window.open), så er der nu
mange måder at tvinge reklamer frem på, der kan være svære at skelne
fra legitim website-teknik (positionering af forskellige layers). Det
kræver en noget mere intelligent proces, og kan også kræve løbende
opdatering af ens adblocker, hvorimod selv en halvgammel Mozilla
stadigvæk ikke har nogen problemer med popup-vinduer. En meget
relevant pointe er også, at der er stor forskel på, hvad en native
Mozilla/Firefox kan gøre, og så hvad man kan styre vha. et plugin. Der
findes jo også en del anti-reklame-plugins til fx IE.

Det kan kompliceres yderligere af dedikerede reklamesider (fx at man
kun kan tilgå næste side i en artikel efter at have brugt fem sekunder
på en side med en evt. reklame (selv ved blokering af et
reklamebillede kan man være irriteret over pausen), eller at
reklameteksten decentraliseres og hentes ind serverside, så man ikke
blot kan blokere data fra bestemte hosts. Måske ender man med at
skulle ud i at implementere noget bayesian filter i sin browser...

Jeg giver hele skylden for denne udvikling til de
Mozilla/Firefox-fans, der absolut skulle fortælle hele omverdenen, at
de bare skulle skifte til en reklamefri browser, i stedet for at tie
stille med at de nød en mere ukompliceret livsstil.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-01-05 10:04

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> Mozilla/Firefox kan gøre, og så hvad man kan styre vha. et plugin. Der
> findes jo også en del anti-reklame-plugins til fx IE.

Ja, pop-up reklamer er noget nemmere at blokkere, end layers metoder.
Men det er ret nemt med Adblock plugin'et. Den extension er det første
jeg kan anbefale at man installere. Og jeg har også en ide om at de
fleste Mozilla/Firefox brugere installere netop denne extension.

Jeg kender dog ikke nogen anti-reklame-plugins til IE... ikke at jeg for
brug for dem

> [...]
> blot kan blokere data fra bestemte hosts. Måske ender man med at
> skulle ud i at implementere noget bayesian filter i sin browser...

Heldigvis er der ikke mange af disse indskudte reklame sider... endnu

Hvis ovenstående teknik er lavet via meta-tags, kunne man nok godt
udvide Adblock med noget javascript der aflæste meta-tagen og redirecter
hurtigere.
Er det tilgengæld lavet via javascript er det noget mere kryptisk.

> [...]
> de bare skulle skifte til en reklamefri browser, i stedet for at tie
> stille med at de nød en mere ukompliceret livsstil.

Man kan bare håbe at banner reklame firmaerne, skyder med spredehagl og
satser på den store masse ... IE-brugerne.
Så de nøjes med layers metoder fremfor indskudte reklame sider.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/