/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
En anden type bilbatteri
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 09-01-05 23:12

Er der nogen der har kendskab til et Sølv/Calcium batteri? Jeg formoder det
stadig er et blybatteri, det mærkes med 'Ca'.

Hvorfor bruge det, og hvorfor står der at det ikke må byttes med et alm.
blybatteri?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




 
 
Peter Jensen (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 10-01-05 13:41

Preben Riis Sørensen wrote:

> Er der nogen der har kendskab til et Sølv/Calcium batteri? Jeg
> formoder det stadig er et blybatteri, det mærkes med 'Ca'.

Det er rigtigt nok stadigvæk primært bly der bliver brugt. Calcium og
sølv bliver tilsat for at give nogle ønskede karakteristika, som for
eksempel langsommere selvafladning, mindre afgasning og mindre
korrision.

> Hvorfor bruge det, og hvorfor står der at det ikke må byttes med et
> alm. blybatteri?

Mit gæt er at det skyldes den lidt højere ladespænding der benyttes ved
denne type batterier. Hvis man kobler et "gammeldags" blybatteri på
denne spænding, så vil den relativt hurtigt miste vand ved afgasning.

--
PeKaJe

I'm still waiting for the advent of the computer science groupie.

Preben Riis Sørensen (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 10-01-05 22:34


"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en meddelelse
news:41e277e7$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Preben Riis Sørensen wrote:
>
> > Er der nogen der har kendskab til et Sølv/Calcium batteri? Jeg
> > formoder det stadig er et blybatteri, det mærkes med 'Ca'.
>
> Det er rigtigt nok stadigvæk primært bly der bliver brugt. Calcium og
> sølv bliver tilsat for at give nogle ønskede karakteristika, som for
> eksempel langsommere selvafladning, mindre afgasning og mindre
> korrision.
>
> > Hvorfor bruge det, og hvorfor står der at det ikke må byttes med et
> > alm. blybatteri?
>
> Mit gæt er at det skyldes den lidt højere ladespænding der benyttes ved
> denne type batterier. Hvis man kobler et "gammeldags" blybatteri på
> denne spænding, så vil den relativt hurtigt miste vand ved afgasning.

Så må vi håbe at det holder dobbelt så længe, for så 'gør det heller ikke
noget' at det er dobbelt så dyrt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste