Preben Riis Sørensen wrote:
>
> "Allan Kusk" <a.kusk@c.sletdk> skrev i en meddelelse
> news:41e197b3$0$33667$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Ulrik Smed wrote:
>>
>> Kondensatoren er nok for
>> > at forhindre en for skarp flanke på stigningen, for at dæmpe radiostøj.
>> > Måske også for at øge strømstyrken i gnisten. Den svarer til
>> > flyback-kondesatoren i en TV-højspænding.
>> >
>>
>> Jeg tror at kondensatoren sidder over gnistgabet for at forhindre at
>> spændingen stiger for hurtigt. Medens den induserede spænding lader
>> kondensatoren op, bevæger kontakterne sig så langt fra hinanden at der
> ikke
>> kan dannes en lysbue.
>> Hvis der dannes en lysbue, vil denne strøm vedligeholde magnetfeltet og
> den
>> sekundære spænding vil ikke blive nær så stor.
>
> Der går ikke lang tid fra kondensatoren står af, til der er 'knaster på
> platinet' = mere eller mindre motorsvigt, det fungerer slet ikke uden
> kondensator.
Efter at have googlet lidt, har jeg fundet ud af primær og sekundær
viklingerne i tændspolen er forbundet i den ene ende. Altså den, der er
forbundet til platinerne.
Kondensatorens formål må derfor være opretholde et rimeligt 0 potentiale,
når kontakten brydes, og således forhindere at der (også) dannes gnist over
kontaktsættet.
Se evt:
<
http://www.mycarwizard.com/autoshop/ignition.html>
Et par klip:
......
To reduce interference with radio and TV reception, ignition systems are
provided with resistance in the secondary circuit. Resistor spark plugs or
special resistor type ignition cable may be used.
......
og:
.....
Without an ignition condenser, the induced voltage causing this flow of
current would create an arc across the contact points and the magnetic
energy would be consumed in this arc.
.....
samt:
.....
So, if the condenser should go bad, the high voltage needed to jump the gap
at the spark plugs will not be possible. This could cause a no-start
condition or a driving problem.
.....
--
Med venlig hilsen
Stig Johansen