|
| Små-problemer med en puch maxi Fra : Andersen |
Dato : 06-01-05 22:24 |
|
Hej Gruppe
Jeg har for et stykke tid siden købt en gammel puch maxi k'er: Da jeg skulle
køre den hjem gik den "hele" 25 km/t. Havde min kone til at køre bagefter et
stykke tid og kontrollere hastigheden, og vi ved hvad vores bil kører, så de
25 km/t er gode nok.
Nå, nok med det, jeg kommer hjem uden problemer og kigger lidt på
karburatoren, og opdager, at der hvor gaskabelbøjningen skulle sidde, der er
der ingen, men 3 små møtrikker, som sørger for at holde afstand mellem kabel
og karburator. Og der er ikke plads til en bøjning !! Nå, men det sidder der
endnu.
Jeg er den fødte optimist og tænker, at jeg da nok skal få den til at rende
stærkere alligevel, jeg justerer tændingen på den, som forøvrigt stod
forkert, og den begynder at gå helt fint i motoren og lyder mere rå :) hvor
efter jeg (det er her optimisten kommer ind i billedet) køre ud til T-Hansen
(ja ja, jeg ved det godt men det er "kun" et fortandhjul) og køber et 16
tands fortandhjul. Og for satan den går ok ned af bakke, og for fanden den
er totalt død op af bakke !!! Jeg talte selvfølgelig tænderne på det
tandhjul som sad på i forvejen, hmm, 11 tands, så nu ved jeg jo nok hvorfor
den kun gik 25 på vej hjem. Men har også hentet et nyt 13 tands.
Tilbage til karburatoren... efter at have kigget i T-Hansens Puch katalog,
hvilket man faktisk kan blive lidt klog af, for man behøver jo ikke købe
skidtet, fandt jeg ud af at den karburator som sidder på min maxi k, faktisk
er en som hører til en maxi 2-gear.
Nu kommer så det jeg er en smule i tvivl om.
1. Kan det lade sig gøre, at afkorte mellemstudsen ved karburatoren, og der
ved få plads til en bøjning, ved at file mellemstudsen ned. Og er der evt en
forbedring eller forværring ved at gøre det. Og er der i det hele taget en
positiv indvirkning ved at have en karburator på en maxi k som egentlig
hører til en maxi 2-gear, eller er det fløjtende ligemeget ?????
2. Og er der nogen her i gruppen, som kan give en lidt bedre forklaring på,
hvordan man borer den skide plumbe ud af cylinderen, end den information,
som står på diverse hjemmesider om at man bare borer ned langs et eller
andet i cylinderen, hvorefter man jokker et andet bor i boremaskinen og
smadrer låseringen !! Det jeg er interreseret i er, hvor jeg evt skal bore,
er det ned langs indsuningskanalen eller ???
Mvh
Dennis
----------
At man er knallert newbie som 31-årig, SÅ kører det for dig *g*
----------
| |
Pwh (06-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 06-01-05 23:11 |
|
Andersen wrote:
> 2. Og er der nogen her i gruppen, som kan give en lidt bedre
> forklaring på, hvordan man borer den skide plumbe ud af cylinderen,
Jeg plejer slet ikke at bruge et bor når en maxi skal "bores"
Det er jo en alucylinder og låseringen er ikke særligt stærk, du lusker
simpelthen bare en 5mm bolt ind fra bagsiden af plomben og sætter
et rørstykke (evnt en top fra et topnøglesæt), en skive ovenpå røret
og en møtrik til at spænde det hele sammen. Vupti, du har den fineste
plompaftrækker uden at skulle bruge vold af nogen slags.
Det er slet ikke nødvendigt at borer låseringen i stykker, plomben sidder ikke
specielt godt fast, ellers varm cylinderen op først, den udvider sig mere end plomben
Jeg har boret 6-7 Maxier og et par Ms50'ere på den måde uden probs.
Men husk på at din ansvarsforsikring ikke dække når du har pillet
ved motoren, det kan blive en ret dyr fornøjelse hvis uheldet er ude ;-(
/Jens
| |
Ukendt (06-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-01-05 23:27 |
|
> Men husk på at din ansvarsforsikring ikke dække når du har pillet
> ved motoren, det kan blive en ret dyr fornøjelse hvis uheldet er ude ;-(
Ansvarsforsikring dækker sålænge der er ikke er tale om "grov forsætlighed"
det vil sige at man skal have kørt vildt og meget hurtigt osv.
40-50 Km/t er ikke nok til at man handler uforsvarligt........det kan de
fleste lovlige knallerter også løbe ned ad bakke.....selv om de ikke må.
--
Tom
| |
Pwh (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 07-01-05 09:49 |
|
Tom wrote:
>> Men husk på at din ansvarsforsikring ikke dække når du har pillet
>> ved motoren, det kan blive en ret dyr fornøjelse hvis uheldet er ude
>> ;-(
>
> Ansvarsforsikring dækker sålænge der er ikke er tale om "grov
> forsætlighed" det vil sige at man skal have kørt vildt og meget
> hurtigt osv. 40-50 Km/t er ikke nok til at man handler
> uforsvarligt........det kan de fleste lovlige knallerter også løbe
> ned ad bakke.....selv om de ikke må.
Hvem har bildt dig det ind, det står klart og tydeligt i mine forsikringsbetingelser
at de kun dækker hvis der ikke er fortaget konstruktive ændringer af motoren.
Naturligvis må en knallert da kører 40-50km/t så længe du ikke har pillet ved den,
jeg syntes faktisk at det er sjovere at få min gamle maxi til at gå optimalt med
lovlige stumper, og en Maxi har slet ikke bremser til at kører hurtigt,
så det går hurtigt hen og bliver ret uforsvarligt at kører på en tunet maxi )
/Jens
| |
Ukendt (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-01-05 16:12 |
|
"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41de4d14$0$33664$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Tom wrote:
>>> Men husk på at din ansvarsforsikring ikke dække når du har pillet
>>> ved motoren, det kan blive en ret dyr fornøjelse hvis uheldet er ude
>>> ;-(
>>
>> Ansvarsforsikring dækker sålænge der er ikke er tale om "grov
>> forsætlighed" det vil sige at man skal have kørt vildt og meget
>> hurtigt osv. 40-50 Km/t er ikke nok til at man handler
>> uforsvarligt........det kan de fleste lovlige knallerter også løbe
>> ned ad bakke.....selv om de ikke må.
>
> Hvem har bildt dig det ind, det står klart og tydeligt i mine
> forsikringsbetingelser
> at de kun dækker hvis der ikke er fortaget konstruktive ændringer af
> motoren.
Nu er forsikringen jo LOVpligtig og derfor er betingelserne for dækning
omfattet af LOVEN og ikke hvad selskabet selv mener. Som udgangspunkt SKAL
forsikringsselskabet ALTID udbetale erstatning til skadeslidte ved den
lovpligtige ansvarsforsikring. De kan så gøre regres (søge at inddrive
beløbet ved ejeren) via domstole. Så jeg beklager da meget at jeg ikke lige
kendte ordlyden i DIN forsikring men kun til den generelle som ligger til
grund for alle lovpligtige ansvarsforsikringer.
> Naturligvis må en knallert da kører 40-50km/t så længe du ikke har pillet
> ved den,
> jeg syntes faktisk at det er sjovere at få min gamle maxi til at gå
> optimalt med
> lovlige stumper, og en Maxi har slet ikke bremser til at kører hurtigt,
> så det går hurtigt hen og bliver ret uforsvarligt at kører på en tunet
> maxi )
En 30 knallert må ikke køre mere end 30 Km/t. Og den må heller ikke køre
mere end f.eks. 20 Km/t hvis tavlerne siger max 20 Km/t.
§ 43a. For registreringspligtig knallert må hastigheden uanset § 42 aldrig
overstige 45 km i timen. For ikke registreringspligtig knallert må
hastigheden uanset § 42 ikke overstige 30 km i timen.
--
Tom
| |
Pwh (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 07-01-05 16:44 |
|
>>> Ansvarsforsikring dækker sålænge der er ikke er tale om "grov
>>> forsætlighed" det vil sige at man skal have kørt vildt og meget
>>> hurtigt osv. 40-50 Km/t er ikke nok til at man handler
>>> uforsvarligt........det kan de fleste lovlige knallerter også løbe
>>> ned ad bakke.....selv om de ikke må.
>>
>> Hvem har bildt dig det ind, det står klart og tydeligt i mine
>> forsikringsbetingelser
>> at de kun dækker hvis der ikke er fortaget konstruktive ændringer af
>> motoren.
>
> Nu er forsikringen jo LOVpligtig og derfor er betingelserne for
> dækning omfattet af LOVEN og ikke hvad selskabet selv mener. Som
> udgangspunkt SKAL forsikringsselskabet ALTID udbetale erstatning til
> skadeslidte ved den lovpligtige ansvarsforsikring. De kan så gøre
> regres (søge at inddrive beløbet ved ejeren) via domstole.
Jeps, de skal nok lægge pengene ud for dig men du løber stadig risikoen
for at de bagefter kommer og vil kradse dem ind hos dig. Og som jeg
tidligere skrev kan det gå hen og blive en dyr fornøjelse, der kan jo også
værer probs ved placering af ansvaret hvis du er impliceret i et uheld på en
knallert der er konstruktivt ændret, det vil nok ikke fremme din sag.
>> Naturligvis må en knallert da kører 40-50km/t så længe du ikke har
>> pillet ved den,
>> jeg syntes faktisk at det er sjovere at få min gamle maxi til at gå
>> optimalt med
>> lovlige stumper, og en Maxi har slet ikke bremser til at kører
>> hurtigt, så det går hurtigt hen og bliver ret uforsvarligt at kører
>> på en tunet maxi )
>
> En 30 knallert må ikke køre mere end 30 Km/t. Og den må heller ikke
> køre mere end f.eks. 20 Km/t hvis tavlerne siger max 20 Km/t.
Naturligvis skal man da overholde de lokale hastighedsbegrænsninger,
og jeg tvivler stærkt på at man ville få problemer med nogen som helst
myndighed hvis ens lovlige knallert kan kører 45km/t, hvor skal jeg da
også vide det fra, min gamle maxi har da ikke et speedometer.
Nope, det skiller helt klart ved om der er pillet ved motoren eller ikke,
mere indviklet er det såmænd ikke
/Jens (med en 100% lovlig maxi)
| |
Ukendt (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-01-05 17:01 |
|
>> En 30 knallert må ikke køre mere end 30 Km/t. Og den må heller ikke
>> køre mere end f.eks. 20 Km/t hvis tavlerne siger max 20 Km/t.
>
> Naturligvis skal man da overholde de lokale hastighedsbegrænsninger,
> og jeg tvivler stærkt på at man ville få problemer med nogen som helst
> myndighed hvis ens lovlige knallert kan kører 45km/t, hvor skal jeg da
> også vide det fra, min gamle maxi har da ikke et speedometer.
Mange cykler har heller ikke speedometer, det er ikke nogen undskyldning
> Nope, det skiller helt klart ved om der er pillet ved motoren eller ikke,
> mere indviklet er det såmænd ikke
Det stod nu ret klart i lovteksten (hvis man går op i det) at man ikke må
køre med end 30 Km/t på en ikke registreringspligtig knallert......det kan
næsten ikke tolkes på anden måde selv om motoren måtte yde < 1.2 HK
--
Tom
| |
Pwh (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 07-01-05 17:34 |
|
>> Nope, det skiller helt klart ved om der er pillet ved motoren eller
>> ikke, mere indviklet er det såmænd ikke
>
> Det stod nu ret klart i lovteksten (hvis man går op i det) at man
> ikke må køre med end 30 Km/t på en ikke registreringspligtig
> knallert......det kan næsten ikke tolkes på anden måde selv om
> motoren måtte yde < 1.2 HK
Tja, du kan jo tolke det som du vælger, jeg er overbevist om at politiet
skelner imellem om du har pillet ved din motor eller ej.
Jeg føler mig overbevist om at jeg aldrig vil få probs pgr at jeg har en veljusteret
maxi der kører 40km/t, så længe jeg ikke har pillet ved motoren.
Du må jo huske på at der altid er en vis margen ved den slags grænser,
du får jo heller ikke en bøde for at kører 51km/t i bil inde i byen.
Derfor er jeg sikker på at det er ved den konstruktive ændring at det skiller,
det er nemt for politiet at måle og veje, det andet er jo tit en vurdering.
/Jens
| |
Andersen (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Andersen |
Dato : 07-01-05 21:11 |
|
Ja ja, godt så.
Nu rev jeg cylinderen af, for at rense cylinderen for udstødnings-sod. Det
gik også kanon, og væk kom lortet......
Nå, montering af cylinder, hmm, først en knækket stempelring, og derefter
den anden stempelring knækket *grrrr*
At nogen kan få det lille bitte bitte stempel med ringe ind i den meget
mindre cylinder *tsk* det forstår jeg ikke *suk*
Nye stempelringe i morgen.......
Dennis
| |
Allan Riise (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 07-01-05 21:34 |
|
Andersen wrote:
> Ja ja, godt så.
>
> Nu rev jeg cylinderen af, for at rense cylinderen for
> udstødnings-sod. Det gik også kanon, og væk kom lortet......
> Nå, montering af cylinder, hmm, først en knækket stempelring, og
> derefter den anden stempelring knækket *grrrr*
> At nogen kan få det lille bitte bitte stempel med ringe ind i den
> meget mindre cylinder *tsk* det forstår jeg ikke *suk*
>
> Nye stempelringe i morgen.......
Når de knækkede så nemt, så har de nok været rimelig gamle i forvejen..
Et godt råd, læg dit stempel og stempelringe i 2 taktolie, ihvertfald et par
timer.
Brug en bred strip til at holde stempelringene på plads, når du laangsoomt
kører cylinderen nedover.
Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er
nødvendigt, og i helvede hvor de allerede har det.." Vær enten
konsekvent eller inkonsekvent, men aldrig begge dele samtidigt.
| |
Andersen (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Andersen |
Dato : 07-01-05 22:30 |
|
"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:41def207$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Brug en bred strip til at holde stempelringene på plads, når du laangsoomt
> kører cylinderen nedover.
>
> Allan Riise
>
Hmm, og hvordan får jeg så lige strippen ud, når først cylinderen er på *g*
ej har fattet ideen i det :) takker
mvh
Dennis
| |
Allan Riise (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 07-01-05 22:32 |
|
Andersen wrote:
> "Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:41def207$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Brug en bred strip til at holde stempelringene på plads, når du
>> laangsoomt kører cylinderen nedover.
>>
>> Allan Riise
>>
>
> Hmm, og hvordan får jeg så lige strippen ud, når først cylinderen er
> på *g*
du kan jo bruge en 8-< klip klip
> ej har fattet ideen i det :) takker
no problemos!
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er
nødvendigt, og i helvede hvor de allerede har det.." Vær enten
konsekvent eller inkonsekvent, men aldrig begge dele samtidigt.
| |
Pwh (07-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 07-01-05 22:22 |
|
Andersen wrote:
> Ja ja, godt så.
>
> Nye stempelringe i morgen.......
Og så husker du også ny bundpakning, toppakning, pakning ved kaburator
og udstødning. Og nok noget af det vigtigste, en ordentlig kæde der går let
ved alle ledne, køb ikke det billige sæt hos TH, men deres superkvaliteskæde
er faktisk helt ok, det billige sæt er ikke til andet end affald.
Pas nu på ikke at overspænde lortet, så skal du til og skærer nye 7mm gevind
i motorblokken og have specielle pindbolte, spænd det hele på kryds med let hånd
og spænd efter igen når du har kørt en tur og den er kølet af.
/Jens (der har skruet mere Maxi end han ønsker at huske)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=420
| |
Andersen (09-01-2005)
| Kommentar Fra : Andersen |
Dato : 09-01-05 12:01 |
|
"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41defd77$0$33662$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Andersen wrote:
>> Ja ja, godt så.
>>
>> Nye stempelringe i morgen.......
>
> Og så husker du også ny bundpakning, toppakning, pakning ved kaburator
> og udstødning.
JA da, klart nok
> Pas nu på ikke at overspænde lortet, så skal du til og skærer nye 7mm
> gevind
> i motorblokken og have specielle pindbolte, spænd det hele på kryds med
> let hånd og spænd efter igen når du har kørt en tur og den er kølet af.
Altid, men hvad hjælper det når konen har givet en rodeforbud på knallerten
og syntes det er vigtigere at badeværelset bliver lavet færdigt, så hun kan
komme i bad *g*
Og så mangler jeg lige en BRED strip til de stempelring og lidt tid til at
samle det hele igen.
mvh
Dennis
| |
Pwh (09-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 09-01-05 19:38 |
|
>> Pas nu på ikke at overspænde lortet, så skal du til og skærer nye 7mm
>> gevind
>> i motorblokken og have specielle pindbolte, spænd det hele på kryds
>> med let hånd og spænd efter igen når du har kørt en tur og den er
>> kølet af.
>
> Altid, men hvad hjælper det når konen har givet en rodeforbud på
> knallerten og syntes det er vigtigere at badeværelset bliver lavet
> færdigt, så hun kan komme i bad *g*
En klar skilsmissegrund )
>
> Og så mangler jeg lige en BRED strip til de stempelring og lidt tid
> til at samle det hele igen.
Det er sikkert en udemærket fidus med en strip, jeg har nu aldrig brugt
det selv, hvis du bare sørger for at stempelringene passer rigtigt ud for
styrestifterne så er det let nok at luske cylinderen ned over stemplet.
Når du har gjort det 10 gange så kan du det med bind for øjnene,
men husk på ingen vold, så knækker lortet
/Jens
| |
Andersen (09-01-2005)
| Kommentar Fra : Andersen |
Dato : 09-01-05 21:57 |
|
>
> Det er sikkert en udemærket fidus med en strip, jeg har nu aldrig brugt
> det selv, hvis du bare sørger for at stempelringene passer rigtigt ud for
> styrestifterne så er det let nok at luske cylinderen ned over stemplet.
> Når du har gjort det 10 gange så kan du det med bind for øjnene,
> men husk på ingen vold, så knækker lortet
>
*GH* ja tak, den info med styrestifterne kunne jeg godt have brugt lidt før,
jeg skal have nye stempelringe igen igen, men nu ved jeg de er der
(styrestifterne), og jeg ved hvor de er. Så den bliver samlet i morgen :)
Og tak for al den øvrige hjælp :)
Mvh
Dennis
| |
Pwh (10-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 10-01-05 19:12 |
|
Andersen wrote:
>> Det er sikkert en udemærket fidus med en strip, jeg har nu aldrig
>> brugt det selv, hvis du bare sørger for at stempelringene passer
>> rigtigt ud for styrestifterne så er det let nok at luske cylinderen
>> ned over stemplet. Når du har gjort det 10 gange så kan du det med
>> bind for øjnene,
>> men husk på ingen vold, så knækker lortet
>>
>
> *GH* ja tak, den info med styrestifterne kunne jeg godt have brugt
> lidt før, jeg skal have nye stempelringe igen igen, men nu ved jeg de
> er der (styrestifterne), og jeg ved hvor de er. Så den bliver samlet
> i morgen :)
Ja ok, jeg tog for en selvfølge at du var klar over at der var styerstifter
Sådan er det tit, det der der logik for den ene er det ikke for den anden
> Og tak for al den øvrige hjælp :)
Selv tak, skriv endelig igen hvis du har probs, jeg tror jeg har prøvet
alle de problemer der kan opstå med en maxi )
Det er forøvrigt en god og stabil knallert, man skal bare huske at pusle lidt
om den engang imellem, altså rense tændrør og rense/justerer platiner og
den slags småting. Det gode ved en maxi er at alt er nemt at komme til
og ikke er pakket ind i 1000 lag plastic som på de nye scootere, jeg har
haft en Aprillia SR125 scooter og den var et rent helvede at skrue på,
jeg skal aldrig have sådan en plasticraket igen
/Jens
| |
Andersen (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Andersen |
Dato : 11-01-05 16:34 |
|
> Selv tak, skriv endelig igen hvis du har probs, jeg tror jeg har prøvet
> alle de problemer der kan opstå med en maxi )
> Det er forøvrigt en god og stabil knallert, man skal bare huske at pusle
> lidt
> om den engang imellem, altså rense tændrør og rense/justerer platiner og
> den slags småting. Det gode ved en maxi er at alt er nemt at komme til
> og ikke er pakket ind i 1000 lag plastic som på de nye scootere, jeg har
> haft en Aprillia SR125 scooter og den var et rent helvede at skrue på,
> jeg skal aldrig have sådan en plasticraket igen
>
> /Jens
Jamen ok, så gør jeg det :)
Den blev så samlet i går, og indsugningshullet i cylinderen blev en lille
smule større, borede den fysisk op til 10 mm (havde ikke noget større bor og
kunne ikke få plumben hevet ud med bolt og møtrik).
Det andet problem, som jeg vidst også gjorde bekendt i mit første indlæg er,
at karburatoren som sidder på, ikke er fra en maxi k, men fra en maxi 2-gear
med indstillelig strålespids. Dette gør så, at der ikke er plads til
gaskabel-bøjningen, eller det syntes ham som solgte mig den i hvert fald
ikke. Så kablet er forlangt, dette havde han dog løst ved, at sætte 3 10mm
bolte løst på kablet, så der blev afstand nok i mellem, så man kunne give
gas. Ok, fint nok (ny kabelbøjning er bestilt). Men jeg har så sat 4 10mm
møtrikker på, og NU kan den virkelig giv GAS. Men, nu er lortet begyndt at
4-takte når jeg smider den ud på vejen, og det føles også som om den får
mere at leve af, dvs lige indtil den begynder at 4-takte.
Nu har jeg jo læst og hørt at når man har rodet lidt for meget med sin maxi
og den har fået mere at leve af, så skal tændingen justeres, og karburatoren
skal omdysses, men umiddelbart syntes jeg ikke at jeg kan finde andre dysser
til karburatoren fra en maxi 2-gear.......
mvh
Dennis
| |
Kristian (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Kristian |
Dato : 11-01-05 16:57 |
|
Hej
Andersen wrote:
>karburatoren som sidder på, ikke er fra en maxi k, men
> fra en maxi 2-gear med indstillelig strålespids.
Snip
> og karburatoren skal omdysses, men umiddelbart syntes jeg ikke at jeg
> kan finde andre dysser til karburatoren fra en maxi 2-gear.......
Hvis der sidder en indstillelig strålespids, hvad skal du så med en ny dyse
Mvh
Kaj Kristian Thomsen
| |
Andersen (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Andersen |
Dato : 11-01-05 17:38 |
|
> Hvis der sidder en indstillelig strålespids, hvad skal du så med en ny
> dyse
>
>
> Mvh
> Kaj Kristian Thomsen
Hvad ved bønder om agurkesalat (jeps, jeg er lige flyttet på landet).
Ok, jeg har rodet lidt med den strålespids (altså drejet på den, ingen
vold). Jeg har ikke forsøgt, at dreje den, mens jeg kører hvilket jeg nok
skal, men har sat den, så den kan starte med choker. Men må nok bare rode
lidt videre med den når jeg får bøjningen hjem :)
mvh
Dennis
| |
Martin Petersen (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Martin Petersen |
Dato : 11-01-05 18:00 |
|
Andersen - br@in_fake_bound.dk
cs0v71$1780$1@news.cybercity.dk
skrev følgende:
>> Hvis der sidder en indstillelig strålespids, hvad skal du så med en
>> ny dyse
>>
>>
>> Mvh
>> Kaj Kristian Thomsen
>
>
> Hvad ved bønder om agurkesalat (jeps, jeg er lige flyttet på landet).
> Ok, jeg har rodet lidt med den strålespids (altså drejet på den, ingen
> vold). Jeg har ikke forsøgt, at dreje den, mens jeg kører hvilket jeg
> nok skal, men har sat den, så den kan starte med choker. Men må nok
> bare rode lidt videre med den når jeg får bøjningen hjem :)
Find et lige stykke vej. Kør med max hastighed og stil så strålespidsen så
den lige nøjagtig ikke 4-takter. Så er du sikker på den ikke får for lidt at
æde = for lidt smøring / brændt stempel.
- Martin
>
> mvh
> Dennis
--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"
| |
Kristian (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Kristian |
Dato : 11-01-05 18:14 |
|
Hej !
Andersen wrote:
> Hvad ved bønder om agurkesalat (jeps, jeg er lige flyttet på landet).
Hehe.. Hvad vil du vide, jeg har boet ( gør stadig) på landet hele livet
> Ok, jeg har rodet lidt med den strålespids (altså drejet på den, ingen
> vold). Jeg har ikke forsøgt, at dreje den, mens jeg kører hvilket jeg
> nok skal, men har sat den, så den kan starte med choker. Men må nok
> bare rode lidt videre med den når jeg får bøjningen hjem :)
Hvis den Firtakter når du er oppe i fuld fart på maxien, så skruer du bare
strålespidsen lidt ind/med uret = magere blanding
Dengang jeg startede på knallert hed det Puch VZ50, i flagskib´s udgave
og den var født med en fast dyse. Efter jeg fik en justerbar dyse i, kunne
den rende små 55 km/t mod normalt ca 35-40. Eneste det krævede var
lidt fiflen med strålespidsen mens man kørte med fuld gas.
bare pas på ikke at magre den FOR meget, ellers risikerer du at den sætter
sig.
Mvh
Kaj kristian Thomsen
| |
Pwh (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-01-05 19:51 |
|
Kristian wrote:
> Dengang jeg startede på knallert hed det Puch VZ50, i flagskib´s
> udgave og den var født med en fast dyse. Efter jeg fik en justerbar
> dyse i, kunne den rende små 55 km/t mod normalt ca 35-40.
Snøft, sådan en VZ'er havde jeg også som min første knallert, se det var dengang
der var rigtige knallerter til og ikke det der tuppewarelort som man har nu
/Jens (som kun havde den billige blæserkølede model)
| |
Kristian (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Kristian |
Dato : 11-01-05 21:51 |
|
Hej
Pwh wrote:
> Kristian wrote:
>> Dengang jeg startede på knallert hed det Puch VZ50, i flagskib´s
>> udgave og den var født med en fast dyse. Efter jeg fik en justerbar
>> dyse i, kunne den rende små 55 km/t mod normalt ca 35-40.
>
> Snøft, sådan en VZ'er havde jeg også som min første knallert, se det
> var dengang der var rigtige knallerter til og ikke det der
> tuppewarelort som man har nu
Ak ja det var tider , Jeg fik et 7.5 hk kit fra Larsen Trim på min senere
hen,
det var squ noget der duede
> /Jens (som kun havde den billige blæserkølede model)
De gik nu også godt, min bror havde et par stykker før mig, som jeg overtog
til
reservedele. Der sad også en blæserkølet motor på, men med en 43mm
rund alucylinder på. Med en 19mm Dellorto og en ekspantionspotte
var den god for 80-85 km/t selv i rimelig modvind.
Mvh
Kaj Kristian Thomsen
| |
Martin Johansen [600~ (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 11-01-05 18:32 |
|
On Thu, 06 Jan 2005 23:10:42 +0100, Pwh wrote:
> Men husk på at din ansvarsforsikring ikke dække når du har pillet ved
> motoren, det kan blive en ret dyr fornøjelse hvis uheldet er ude ;-(
Selvfølgelig gør den det.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Registered Linux User # 301406 ( http://counter.li.org)
| |
Martin Johansen [600~ (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 11-01-05 19:02 |
|
On Tue, 11 Jan 2005 18:31:42 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:
> Selvfølgelig gør den det.
Jeg forudsætter selvfølgelig at du, som Tom også er inde på, ikke har
kørt groft uforsvarligt.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Registered Linux User # 301406 ( http://counter.li.org)
| |
Pwh (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-01-05 19:47 |
|
>> Selvfølgelig gør den det.
>
> Jeg forudsætter selvfølgelig at du, som Tom også er inde på, ikke har
> kørt groft uforsvarligt.
Jeg holder som sagt med Tom i at de da pænt lægger pengene ud for dig,
men det er lotteri i mine øjne at gå ud fra at de ikke kræver pengene tilbage
af dig bagefter, husk på at forsikringselskaberne har en stab af advokater
ansat til samme formål, og de er ikke sådan nogle drenge man skal begynde
at slås med. Hvis du gider at gamble med dine penge på den måde så fred
værer med det for mig, jeg spiller på det sikre og kører på en lovlig knallert.
Men nu har jeg også kun min maxi til transport på max 5 km, der betyder det
ikke alverden om den kører 35km/t eller 55km/t, har man en knallert til fornøjelse
kan jeg da godt forstå at man er fristet, jeg har da kørt ulovligt og blevet snuppet
selv i mine unge dage )
/Jens
| |
Martin Johansen [600~ (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 11-01-05 19:57 |
|
On Tue, 11 Jan 2005 19:47:17 +0100, Pwh wrote:
> Jeg holder som sagt med Tom i at de da pænt lægger pengene ud for dig,
> men det er lotteri i mine øjne at gå ud fra at de ikke kræver pengene
> tilbage af dig bagefter, husk på at forsikringselskaberne har en stab af
> advokater ansat til samme formål, og de er ikke sådan nogle drenge man
> skal begynde at slås med.
Det kan du have ret i, men hvis jeg på min scooter ligger pænt og
følger trafikken, placerere mig som jeg skal og en fx. kører over for
rødt og knalder mig ned - hvor stor tror du så chancen er for at jeg
selv skal betale i sidste ende?
> Hvis du gider at gamble med dine penge på den
> måde så fred værer med det for mig
Jeg gør det dagligt. Mit liv kan ikke gøres op i penge så derfor skal
jeg ikke køre lovligt.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Registered Linux User # 301406 ( http://counter.li.org)
| |
Ukendt (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-05 20:10 |
|
> Det kan du have ret i, men hvis jeg på min scooter ligger pænt og
> følger trafikken, placerere mig som jeg skal og en fx. kører over for
> rødt og knalder mig ned - hvor stor tror du så chancen er for at jeg
> selv skal betale i sidste ende?
= 0.0
--
Tom
| |
Martin Johansen [600~ (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 11-01-05 21:25 |
|
On Tue, 11 Jan 2005 20:10:19 +0100, Tom wrote:
>> Det kan du have ret i, men hvis jeg på min scooter ligger pænt og
>> følger trafikken, placerere mig som jeg skal og en fx. kører over for
>> rødt og knalder mig ned - hvor stor tror du så chancen er for at jeg
>> selv skal betale i sidste ende?
>
> = 0.0
Sådan set mit regnestykke også ud.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Registered Linux User # 301406 ( http://counter.li.org)
| |
Pwh (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-01-05 20:19 |
|
Martin Johansen [6000] wrote:
> On Tue, 11 Jan 2005 19:47:17 +0100, Pwh wrote:
>
>> Jeg holder som sagt med Tom i at de da pænt lægger pengene ud for
>> dig, men det er lotteri i mine øjne at gå ud fra at de ikke kræver
>> pengene tilbage af dig bagefter, husk på at forsikringselskaberne
>> har en stab af advokater ansat til samme formål, og de er ikke sådan
>> nogle drenge man skal begynde at slås med.
>
> Det kan du have ret i, men hvis jeg på min scooter ligger pænt og
> følger trafikken, placerere mig som jeg skal og en fx. kører over for
> rødt og knalder mig ned - hvor stor tror du så chancen er for at jeg
> selv skal betale i sidste ende?
I sådan et tilfælde er jeg sikker på at du slipper med en bøde for at
kører på en ulovlig knallert, men husk på at der kan opstå situationer
der er gråzoner hvor forsikringen vil komme med den påstand at ulykken
ville værer undgået eller begrænset hvis du havde kørt langsommere.
Det er det jeg mener med at gamble, hvor tit bliver du ikke overset i trafikken,
og man har altså en noget længere bremselængde med 60 km/t end med 30 km/t.
>> Hvis du gider at gamble med dine penge på den
>> måde så fred værer med det for mig
>
> Jeg gør det dagligt. Mit liv kan ikke gøres op i penge så derfor skal
> jeg ikke køre lovligt.
Tja, du ser måske anderledes på det den dag du skylder 2-300.000kr
eller mere væk fordi du har tonset ind i en gammel dame der var halvblind
der så bliver x-antal % invalid. Gør som os andre, køb dig en motorcykel
hvis det skal gå stærkt
/Jens
| |
Ukendt (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-05 20:23 |
|
> Tja, du ser måske anderledes på det den dag du skylder 2-300.000kr
> eller mere væk fordi du har tonset ind i en gammel dame der var halvblind
> der så bliver x-antal % invalid. Gør som os andre, køb dig en motorcykel
> hvis det skal gå stærkt
Vil sagen være anderledes hvis du kører "stærkt" på motorcykel og kører den
gamle dame ned?
--
Tom
| |
Pwh (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-01-05 20:35 |
|
Tom wrote:
>> Tja, du ser måske anderledes på det den dag du skylder 2-300.000kr
>> eller mere væk fordi du har tonset ind i en gammel dame der var
>> halvblind der så bliver x-antal % invalid. Gør som os andre, køb dig
>> en motorcykel hvis det skal gå stærkt
>
> Vil sagen være anderledes hvis du kører "stærkt" på motorcykel og
> kører den gamle dame ned?
Aner det ikke, hvis det var grov uansvarlig kørsel ville jeg nok komme
ind og ruske tremmer, helt fortjent.
Men nu må du jo lovligt kører hurtigere på en mc end det en skaldet knallert
kan komme til at kører, et smut til Tyskland og du kan kører hvad du lyster.
/Jens
| |
Martin Johansen [600~ (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 11-01-05 21:29 |
|
On Tue, 11 Jan 2005 20:19:16 +0100, Pwh wrote:
> I sådan et tilfælde er jeg sikker på at du slipper med en bøde for at
> kører på en ulovlig knallert,
End ikke det er sikkert. Jeg er en del gange blevet stoppet efterhånden.
"Fortsat god dag" er alt jeg må "bøde" indtil videre.
Men skulle jeg få en bøde så er det fint med mig - Den er jo ulovlig.
> men husk på at der kan opstå situationer
> der er gråzoner hvor forsikringen vil komme med den påstand at ulykken
> ville værer undgået eller begrænset hvis du havde kørt langsommere.
Ja og så er det jeg siger hvis og hvis og hvis, vor herre han sq pis. Kan
de ikke komme med nogle beviser så tager jeg gerne turen i retten.
> Det er det jeg mener med at gamble, hvor tit bliver du ikke overset i
> trafikken, og man har altså en noget længere bremselængde med 60 km/t
> end med 30 km/t.
Ja men den er bygget til det.
Hellere 60/60 end 45/60 (hastighed mellem bil og min eu-scooter)
> Tja, du ser måske anderledes på det den dag du skylder 2-300.000kr eller
> mere væk fordi du har tonset ind i en gammel dame der var halvblind der
> så bliver x-antal % invalid.
Hvis jeg tonser ind i hende så er hun selv skyld i det.
Jeg tror du misforstår mig med at mit liv ikke kan gøres op i penge.
Det har noget med hastighedsforskelle at gøre. Se ovenfor.
> Gør som os andre, køb dig en motorcykel
> hvis det skal gå stærkt
Nej jeg er ved at gøre som de kloge - købe en bil istedet for og købe
MC når hus og bil er betalt :)
MC er kun legetøj og ikke seriøst transportmiddel for en som har hus og
have at passe.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Registered Linux User # 301406 ( http://counter.li.org)
| |
Pwh (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-01-05 22:02 |
|
>> I sådan et tilfælde er jeg sikker på at du slipper med en bøde for at
>> kører på en ulovlig knallert,
>
> End ikke det er sikkert. Jeg er en del gange blevet stoppet
> efterhånden. "Fortsat god dag" er alt jeg må "bøde" indtil videre.
Heldigt nok, det har jeg prøvet en enkelt gang i min ungdom på min VZ'er,
på Mc har jeg aldrig fået en fartbøde, og tro mig, jeg har kørt så det har
kunnet koste mig pappet mange gange )
Jeg er blevet stoppet 4-5 gange på Mc for at kører for hurtigt, men er
hvergang sluppet med en skideballe, man skal bare vedkende sig skylden
med det samme og spille meget angrene
> Men skulle jeg få en bøde så er det fint med mig - Den er jo ulovlig.
Hvis bøden var 200.00kr ville du så stadig se på det på samme måde,
det er jo den risiko jeg mener man løber ved at fraskrive sig fuld
ansvarsdækning når man kører på en ulovlig knallert.
>> men husk på at der kan opstå situationer
>> der er gråzoner hvor forsikringen vil komme med den påstand at
>> ulykken ville værer undgået eller begrænset hvis du havde kørt
>> langsommere.
>
> Ja og så er det jeg siger hvis og hvis og hvis, vor herre han sq pis.
> Kan de ikke komme med nogle beviser så tager jeg gerne turen i retten.
Og betaler gladeligt røven ud af bukserne :-?
>> Det er det jeg mener med at gamble, hvor tit bliver du ikke overset i
>> trafikken, og man har altså en noget længere bremselængde med 60 km/t
>> end med 30 km/t.
>
> Ja men den er bygget til det.
Ingen tvivl om at de nye er det, men det ændrer ikke på fysikkens love.
> Hellere 60/60 end 45/60 (hastighed mellem bil og min eu-scooter)
Ok, hvis det er en Eu-scooter så ved jeg ikke hvordan det forholder
sig mht ansvarsforsikring og ændring af motoren. Jeg talte jo om en
flad 30'er Maxi, Eu'ere kender jeg intet til.
>> Tja, du ser måske anderledes på det den dag du skylder 2-300.000kr
>> eller mere væk fordi du har tonset ind i en gammel dame der var
>> halvblind der så bliver x-antal % invalid.
>
> Hvis jeg tonser ind i hende så er hun selv skyld i det.
Hvor ved du det fra, alle er incl dig er jo engang imellem uopmærksom
i trafikken, og så stopper man altså hurtigere med 30km/t end med 60km/t
og skaden er også væsentlig større jo hurtigere du kører.
> Jeg tror du misforstår mig med at mit liv ikke kan gøres op i penge.
> Det har noget med hastighedsforskelle at gøre. Se ovenfor.
Hvis du mener at 45km/t er en latterlig hastighed på en Eu'er, så er
vi helt enige, en supertåbelig beslutning her i landet.
>> Gør som os andre, køb dig en motorcykel
>> hvis det skal gå stærkt
>
> Nej jeg er ved at gøre som de kloge - købe en bil istedet for og købe
> MC når hus og bil er betalt :)
God ide hvis du kan vente
> MC er kun legetøj og ikke seriøst transportmiddel for en som har hus
> og have at passe.
Helt enig, men hvilket legetøj. Hvis du synes det er sjovt at kører på tunet
knallert så skulle du prøve min Kawa KR-1'er
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/img.asp?f=13092003153253_b.jpg&m=full
Der har du 60Hk til 125kg og det er en 2-takter, når den rammer 8000rpm
sparker den røv så det skal opleves før man tror det er sandt og lyden er som
20 motorsave på steroider, den slags legetøj kan faktisk erhverves for 25.000kr
så det er skam realistisk allerede før du har betalt hus og bil færdigt
/Jens
| |
Martin Johansen [600~ (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 11-01-05 22:18 |
|
On Tue, 11 Jan 2005 22:02:12 +0100, Pwh wrote:
> Hvis bøden var 200.00kr ville du så stadig se på det på samme måde,
> det er jo den risiko jeg mener man løber ved at fraskrive sig fuld
> ansvarsdækning når man kører på en ulovlig knallert.
Det koster næppe 200kkr at lave en konstruktiv ændring :)
> Og betaler gladeligt røven ud af bukserne :-?
De kommer til at betale hvis de taber.
> Ok, hvis det er en Eu-scooter så ved jeg ikke hvordan det forholder sig
> mht ansvarsforsikring og ændring af motoren. Jeg talte jo om en flad
> 30'er Maxi, Eu'ere kender jeg intet til.
Okay jeg har hele tiden talt om EU-fætre :)
Det er det jeg kører på.
Ang. forsikringsdækning så er det, det samme så vidt jeg ved.
> Hvor ved du det fra, alle er incl dig er jo engang imellem uopmærksom i
> trafikken, og så stopper man altså hurtigere med 30km/t end med 60km/t
> og skaden er også væsentlig større jo hurtigere du kører.
Hvis jeg ikke kører for stærkt så kan ulykken ikke tilskrives min
konstruktive ændring.
> Hvis du mener at 45km/t er en latterlig hastighed på en Eu'er, så er vi
> helt enige, en supertåbelig beslutning her i landet.
Det er det jeg mener :)
> God ide hvis du kan vente
Jeg er en tålmodig mand. Indtil videre har jeg da ventet på "min bil" i
2 år.
> Helt enig, men hvilket legetøj. Hvis du synes det er sjovt at kører på
> tunet knallert så skulle du prøve min Kawa KR-1'er
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/img.asp?f=13092003153253_b.jpg&m=full Der
Jep det rykker helt andetledes :)
> har du 60Hk til 125kg og det er en 2-takter, når den rammer 8000rpm
> sparker den røv så det skal opleves før man tror det er sandt og lyden
> er som 20 motorsave på steroider, den slags legetøj kan faktisk
> erhverves for 25.000kr så det er skam realistisk allerede før du har
> betalt hus og bil færdigt
Jeg mangler også pappet så det skal lægges oveni.
Jeg har det sådan at når jeg sidder på en MC så kilder det i maven
efter en 2 uger efter.
Når jeg sidder i en fed bil så kilder det stadig 6 måneder efter... MC
er for mig noget sekundært. Og så er det koldt og vådt ret så ofte -
og så kan den være nok så fed, Mc'en - det er stadig koldt og vådt.
Jeg er og bliver et bilmenneske - jeg vil aldrig kunne "begå" mig i
MC-verdenen - har da også haft mine diskutioner med fanatikerne i
MCgruppen der mener man kan lave storkøb på en MC, dvs. mad til flere
måneder - goddaw då :) Nuvel med de rette øjne kan alt lade sig gøre.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Registered Linux User # 301406 ( http://counter.li.org)
| |
Ukendt (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-05 20:09 |
|
"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41e41f30$0$33628$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Selvfølgelig gør den det.
>>
>> Jeg forudsætter selvfølgelig at du, som Tom også er inde på, ikke har
>> kørt groft uforsvarligt.
>
> Jeg holder som sagt med Tom i at de da pænt lægger pengene ud for dig,
> men det er lotteri i mine øjne at gå ud fra at de ikke kræver pengene
> tilbage
> af dig bagefter, husk på at forsikringselskaberne har en stab af advokater
> ansat til samme formål, og de er ikke sådan nogle drenge man skal begynde
> at slås med.
De kan bare komme. Jeg har skam "slåsset" med et par stykker fra Tryg i
forbindelse med min fars dødsulykke. Klarede det endda uden advokat.
Jeg har erfaret at nogle af Tryg's egne tolkninger ikke holder når man
smider utallige eksempler fra retspraksis i hovedet på dem.
--
Tom
| |
Pwh (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-01-05 20:30 |
|
>> Jeg holder som sagt med Tom i at de da pænt lægger pengene ud for
>> dig, men det er lotteri i mine øjne at gå ud fra at de ikke kræver
>> pengene tilbage
>> af dig bagefter, husk på at forsikringselskaberne har en stab af
>> advokater ansat til samme formål, og de er ikke sådan nogle drenge
>> man skal begynde at slås med.
>
> De kan bare komme. Jeg har skam "slåsset" med et par stykker fra Tryg
> i forbindelse med min fars dødsulykke. Klarede det endda uden advokat.
> Jeg har erfaret at nogle af Tryg's egne tolkninger ikke holder når man
> smider utallige eksempler fra retspraksis i hovedet på dem.
Sådan er det bare, de prøver altid at sno sig uden om at skulle af med penge,
det er jo precis det der er min pointe at de vil gører en del ud af at du kørte
på en ulovlig knallert, om de så slipper for at betale er jo en anden sag.
Men ligefrem at føle sig helt 110% sikker på at man er dækket selvom
man kører på en knallert som de klart fraskriver sig ansvaret for,
det er altså en kende for naivt for mig.
Det er i princippet den samme gråzone som at kører bil/mc uden kørerkort,
der står det også klar og tydeligt at du så ikke er dækket, men det er så kun hvis
de kan bevise at det var pgr manglende færdigheder at ulykken skete.
Kører du sprutkørsel kommer du da også til at hoste op med pengene selv hvis
det kan påvises at det var årsagen til ulykken, nej tro ikke at du altid er dækket
ind bare fordi du giver 500kr for en forsikring, det ville jo i bund og grund heller
ikke værer fair overfor forsikringen eller os andre der betaler til dem.
/Jens
| |
Ukendt (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-05 21:13 |
|
> Sådan er det bare, de prøver altid at sno sig uden om at skulle af med
> penge,
> det er jo precis det der er min pointe at de vil gører en del ud af at du
> kørte
> på en ulovlig knallert, om de så slipper for at betale er jo en anden sag.
> Men ligefrem at føle sig helt 110% sikker på at man er dækket selvom
> man kører på en knallert som de klart fraskriver sig ansvaret for,
> det er altså en kende for naivt for mig.
Tja, de kan IKKE fraskrive sig det som LOVEN foreskriver omkring lovpligtige
ansvarsforsikringer. Så sagen er ikke helt klar. Det hele ligger ikke så
meget i de konstruktive ændringer på køretøjet, som det ligger i det at
handle groft uforsvarligt.
> Det er i princippet den samme gråzone som at kører bil/mc uden kørerkort,
> der står det også klar og tydeligt at du så ikke er dækket, men det er så
> kun hvis
> de kan bevise at det var pgr manglende færdigheder at ulykken skete.
Ja det kan de næppe hvis man måske har haft et kort men har mistet det pga.
et eller andet.
> Kører du sprutkørsel kommer du da også til at hoste op med pengene selv
> hvis
> det kan påvises at det var årsagen til ulykken, nej tro ikke at du altid
> er dækket
> ind bare fordi du giver 500kr for en forsikring, det ville jo i bund og
> grund heller
> ikke værer fair overfor forsikringen eller os andre der betaler til dem.
Der er en væsentlig forskel på promille (0.5 - 1.2 pro) og spirituskørsel
(>1.2 pro).
Straffen ved promillekørsel er ikke nær så hård og forsikring kan få svært
ved at frasige sig erstatningen (hvor utroligt det end lyder).
--
Tom
| |
Pwh (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-01-05 21:37 |
|
Tom wrote:
>> Sådan er det bare, de prøver altid at sno sig uden om at skulle af
>> med penge,
>> det er jo precis det der er min pointe at de vil gører en del ud af
>> at du kørte
>> på en ulovlig knallert, om de så slipper for at betale er jo en
>> anden sag. Men ligefrem at føle sig helt 110% sikker på at man er
>> dækket selvom
>> man kører på en knallert som de klart fraskriver sig ansvaret for,
>> det er altså en kende for naivt for mig.
>
> Tja, de kan IKKE fraskrive sig det som LOVEN foreskriver omkring
> lovpligtige ansvarsforsikringer. Så sagen er ikke helt klar. Det hele
> ligger ikke så meget i de konstruktive ændringer på køretøjet, som
> det ligger i det at handle groft uforsvarligt.
Nu kører vi vist lidt i ring, var det ikke dig selv der skrev at de
kan gører regres mod dig bagefter, jeg har da kun en begrænset
glæde af at de lægger en evnt erstatning ud for mig hvis de bagefter
kommer og napper friværdien i mit hus.
>> Det er i princippet den samme gråzone som at kører bil/mc uden
>> kørerkort, der står det også klar og tydeligt at du så ikke er
>> dækket, men det er så kun hvis
>> de kan bevise at det var pgr manglende færdigheder at ulykken skete.
>
> Ja det kan de næppe hvis man måske har haft et kort men har mistet
> det pga. et eller andet.
Jeg tænkte også mere på de utålmodige (som jeg selv var) der kørte
inden man havde fået pappet.
>> Kører du sprutkørsel kommer du da også til at hoste op med pengene
>> selv hvis
>> det kan påvises at det var årsagen til ulykken, nej tro ikke at du
>> altid er dækket
>> ind bare fordi du giver 500kr for en forsikring, det ville jo i bund
>> og grund heller
>> ikke værer fair overfor forsikringen eller os andre der betaler til
>> dem.
> Der er en væsentlig forskel på promille (0.5 - 1.2 pro) og
> spirituskørsel (>1.2 pro).
> Straffen ved promillekørsel er ikke nær så hård og forsikring kan få
> svært ved at frasige sig erstatningen (hvor utroligt det end lyder).
Så er vi da enige om at man ikke altid er dækket af ansvarsforsikringen,
hvorfor tror du så at man altid er dækket 110% hvis man kører på en
ulovlig knallert. Er det fordi du ikke vil se realiteterne i øjnene eller hvad,
så kan jeg da mere tage hatten af for Martin som siger at han er villig til
at løbe den risiko da alt ikke kan gøres op i penge.
/Jens
| |
Ukendt (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-05 22:00 |
|
> Nu kører vi vist lidt i ring, var det ikke dig selv der skrev at de
> kan gører regres mod dig bagefter, jeg har da kun en begrænset
> glæde af at de lægger en evnt erstatning ud for mig hvis de bagefter
> kommer og napper friværdien i mit hus.
De kan forsøge men der har kørt så mange tilsvarende sager at man selv
hurtigt kan danne sig et overblik over hvor man står.
>> Der er en væsentlig forskel på promille (0.5 - 1.2 pro) og
>> spirituskørsel (>1.2 pro).
>> Straffen ved promillekørsel er ikke nær så hård og forsikring kan få
>> svært ved at frasige sig erstatningen (hvor utroligt det end lyder).
>
> Så er vi da enige om at man ikke altid er dækket af ansvarsforsikringen,
> hvorfor tror du så at man altid er dækket 110% hvis man kører på en
> ulovlig knallert. Er det fordi du ikke vil se realiteterne i øjnene eller
> hvad,
> så kan jeg da mere tage hatten af for Martin som siger at han er villig
> til
> at løbe den risiko da alt ikke kan gøres op i penge.
Jeg skriver om fakta og ikke en bønne om hvad jeg tror. Realiteten er at
promillekørsel ikke i retssager betrages som grov uagtsom, det gør
spirituskørsel.
Jeg laver ikke love m.m. men jeg følger da lidt med i hvad der sker.
Det er klart at man bevæger sig i et kalkuleret risikoområde når man laver
konstruktive ændringer af sit køretøj. Men derfra og til at konkludere at så
er man ikke forsikret er der stadig laaaaang vej.
Forsikringen SKAL dække uanset hvad. Der kan så prøve at sende et Girokort
til forsikringstageren hvis de mener at have penge tilgode. Betaler
vedkommende ikke, så må de lave et civilt søgsmål (retssag) for at få
pengene inddrevet.
Den første unøjagtighed som står i Policen er hvis de skriver "forsikringen
dækker ikke hvis........". De SKAL dække skaderne, så det fortæller lidt om
at det ikke nødvendigvis er selskabernes betegnelser der er retspraksis.
--
Tom
| |
Pwh (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-01-05 22:16 |
|
Tom wrote:
>> Nu kører vi vist lidt i ring, var det ikke dig selv der skrev at de
>> kan gører regres mod dig bagefter, jeg har da kun en begrænset
>> glæde af at de lægger en evnt erstatning ud for mig hvis de bagefter
>> kommer og napper friværdien i mit hus.
>
> De kan forsøge men der har kørt så mange tilsvarende sager at man selv
> hurtigt kan danne sig et overblik over hvor man står.
LOL og alle de sage har du så oveblik over, det tager jeg sgu hatten af for
du har åbenbart virklig undersøgt sagen inden du valgte at kører ulovligt.
> Jeg laver ikke love m.m. men jeg følger da lidt med i hvad der sker.
> Det er klart at man bevæger sig i et kalkuleret risikoområde når man
> laver konstruktive ændringer af sit køretøj. Men derfra og til at
> konkludere at så er man ikke forsikret er der stadig laaaaang vej.
Nu har jeg jo ikke påstået at man aldrig vil værer dækket hvis man kører
ulovligt, men jeg har det indtryk at du mener at man altid har sit på det tørrer
uanset om man kører ulovligt eller ej. Altså hvad mener du, løber man precis
den samme økonomiske risiko uanset om ens knallert er ulovlig eller ej.
Min påstand er at man ikke kan værer sikker på dækning med en ulovlig knallert,
og her mener jeg stadig ikke om de lægger pengene ud eller ej, men om du selv
risikerer at skulle hoste op med x-antal % af erstatningen af egen lomme i sidste ende.
> Forsikringen SKAL dække uanset hvad. Der kan så prøve at sende et
> Girokort til forsikringstageren hvis de mener at have penge tilgode.
> Betaler vedkommende ikke, så må de lave et civilt søgsmål (retssag)
> for at få pengene inddrevet.
Og sikke en masse bøvl for at kører på en ulovlig knallert, det er mit liv
sgu for kort til, der er ingen grund til at opsøge problemerne
> Den første unøjagtighed som står i Policen er hvis de skriver
> "forsikringen dækker ikke hvis........". De SKAL dække skaderne, så
> det fortæller lidt om at det ikke nødvendigvis er selskabernes
> betegnelser der er retspraksis.
Nu er du så tilbage ved din egen regres påstand.
/Jens
| |
Ukendt (11-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-01-05 22:46 |
|
>> De kan forsøge men der har kørt så mange tilsvarende sager at man selv
>> hurtigt kan danne sig et overblik over hvor man står.
>
> LOL og alle de sage har du så oveblik over, det tager jeg sgu hatten af
> for
> du har åbenbart virklig undersøgt sagen inden du valgte at kører ulovligt.
Du lægger ord i min mund som jeg aldrig har sagt. At følge med et IKKE det
samme som at være alt vidende. Jeg har på intet tidspunkt påstået at
forsikringen bare dækker eller ikke dækker. Lad os forholde os til det vi
skriver.
> Nu har jeg jo ikke påstået at man aldrig vil værer dækket hvis man kører
> ulovligt, men jeg har det indtryk at du mener at man altid har sit på det
> tørrer
> uanset om man kører ulovligt eller ej. Altså hvad mener du, løber man
> precis
> den samme økonomiske risiko uanset om ens knallert er ulovlig eller ej.
Man løber en kalkuleret risiko når der er foretaget konstruktive ændringer,
det er ganske klart. Risikoen bliver større jo hurtigere man kører. laver
man en skade på en tunet knallet og man ikke kører mere end 30 eller 45 km/t
så er det svært at argumentere for at man har handlet grov uagtsom.
> Min påstand er at man ikke kan værer sikker på dækning med en ulovlig
> knallert,
> og her mener jeg stadig ikke om de lægger pengene ud eller ej, men om du
> selv
> risikerer at skulle hoste op med x-antal % af erstatningen af egen lomme i
> sidste ende.
Deri er vi ganske enige
>> Forsikringen SKAL dække uanset hvad. Der kan så prøve at sende et
>> Girokort til forsikringstageren hvis de mener at have penge tilgode.
>> Betaler vedkommende ikke, så må de lave et civilt søgsmål (retssag)
>> for at få pengene inddrevet.
>
> Og sikke en masse bøvl for at kører på en ulovlig knallert, det er mit liv
> sgu for kort til, der er ingen grund til at opsøge problemerne
Ja man bliver jo ældre. Men et kig i scootergalleriet viser at langt over
50% af alle de knallerter JEG har kigget på, er tunede.
--
Tom
| |
Andersen (12-01-2005)
| Kommentar Fra : Andersen |
Dato : 12-01-05 02:03 |
|
WOW
nu kiggede jeg sgu lige på tråden, og hvor blev jeg glad, så mange indlæg om
hvad jeg skulle gøre for at få min maxi til at gå pænt.
Men så var 90% af indlæggende om jura, angående at køre for stærkt og
uforsvarligt efter at have pillet ved sin knallert.
1. Jeg har ikke pillet ved min Maxi, jeg har boret indsuningen en smule op,
da den var stærkt ridset med en masse grater ;)
2. Jeg kører aldrig groft uforsvarligt (hermed menes, at jeg ikke står bag
min maxi i jernbeslåede træsko og kun styrer den ved at benytte
bagagebæreren, den er også stadig svær at få op på baghjulet i længere tid
af gangen).
3. Der bor ikke halvblinde gamle damer som jeg kan køre ned hvor jeg bor, de
er helt blinde.
4. Politiet her på landet ville være mere interreserede i mig, hvis jeg
ligesom de lokale rockere kørte med rygmærke og på maxi (Jeg køre kun maxi,
har ikke noget rygmærke).
5. Hvis jeg ikke vidste hvor vidt det var lovligt eller ej, at tune en maxi
ville jeg helt sikkert stille spøgsmålet i dk.jura.* eller et mere relevant
sted.
6. Hvis jeg ville vide noget om agurkesalat, så ville nok gå til
dk.edb.netvaerk *g*
Håber i kan tage min humor :p
mvh
Dennis
| |
Pwh (12-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 12-01-05 10:16 |
|
Andersen wrote:
> WOW
> nu kiggede jeg sgu lige på tråden, og hvor blev jeg glad, så mange
> indlæg om hvad jeg skulle gøre for at få min maxi til at gå pænt.
> Men så var 90% af indlæggende om jura, angående at køre for stærkt og
> uforsvarligt efter at have pillet ved sin knallert.
Livet er fuldt af skuffelser
> 1. Jeg har ikke pillet ved min Maxi, jeg har boret indsuningen en
> smule op, da den var stærkt ridset med en masse grater ;)
Dvs at plomben sidder der endnu, så kommer det nok ind under
alm reperation af cylinderen.
> 2. Jeg kører aldrig groft uforsvarligt (hermed menes, at jeg ikke
> står bag min maxi i jernbeslåede træsko og kun styrer den ved at
> benytte bagagebæreren, den er også stadig svær at få op på baghjulet
> i længere tid af gangen).
Bare lad værer, du ligger og kører som en sindsyg
> 3. Der bor ikke halvblinde gamle damer som jeg kan køre ned hvor jeg
> bor, de er helt blinde.
Så er det bare og nakke lortet
> 4. Politiet her på landet ville være mere interreserede i mig, hvis
> jeg ligesom de lokale rockere kørte med rygmærke og på maxi (Jeg køre
> kun maxi, har ikke noget rygmærke).
Man er da til grin hvis man kører på maxi med rygmærke på, er der virkelig
nogen der gør det LOL
> 5. Hvis jeg ikke vidste hvor vidt det var lovligt eller ej, at tune
> en maxi ville jeg helt sikkert stille spøgsmålet i dk.jura.* eller et
> mere relevant sted.
Du spurgte hvordan du borede, og så fik du en god opskrift sammen
med en advarsel mod mulige konsekvencer. Det er ikke alle der er
klar over risikoen mht forsikring så det er da rart at vide.
> 6. Hvis jeg ville vide noget om agurkesalat, så ville nok gå til
> dk.edb.netvaerk *g*
Jeg har faktisk en god opskrift på akurkesalat )
>
> Håber i kan tage min humor :p
>
Nope, personligt er jeg meget fornærmet nu ;-(
/Jens
| |
Pwh (12-01-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 12-01-05 10:08 |
|
>> Min påstand er at man ikke kan værer sikker på dækning med en ulovlig
>> knallert,
>> og her mener jeg stadig ikke om de lægger pengene ud eller ej, men
>> om du selv
>> risikerer at skulle hoste op med x-antal % af erstatningen af egen
>> lomme i sidste ende.
>
> Deri er vi ganske enige
Jamen det var da herligt )
Og derfor mener jeg at min oprindelige advarsel til Dennis mod at bore
sin maxi var helt på sin plads så han var klar over den risiko han løb.
Jeg har intet moralsk problem med ulovlige knallerter, folk skal bare værer
klar over at de leger med ilden, og specielt på en gammel maxi med dårlige
tromlebremser bliver det hurtigt uforsvarligt at kører hurtigt.
>> Og sikke en masse bøvl for at kører på en ulovlig knallert, det er
>> mit liv sgu for kort til, der er ingen grund til at opsøge
>> problemerne
>
> Ja man bliver jo ældre. Men et kig i scootergalleriet viser at langt
> over 50% af alle de knallerter JEG har kigget på, er tunede.
Ja man bliver ældre og nogle bliver samtidigt klogere.
/Jens
| |
KubikH (07-01-2005)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 07-01-05 10:49 |
|
"Andersen" <br@in_fake_bound.dk> skrev i en meddelelse
news:crk9u3$25em$1@news.cybercity.dk...
> Hej Gruppe
> SNIP en hel masse
Hejsa
Start med at få gearingen original.
Sørg for at kæde mm. er ok og nysmurt, bremser ikke trækker mm.
Rens udstødningsport, og udstødningen.
Check at luftfilter er der, og er rent.
Du har stillet tændingen, men sørg for at tændrør, tændrørshætte og kabel er
tip top.
Check at indstillingen af karburatoren er efter standard.
Nu går den 35 - 40 km/t, og har et godt træk.(gør den ikke det, skal du til
at fejlfinde)
Det er nogenlunde hvad bremser mm. duer til
Skal den gå stærkere, starter du med at tune motoren.
Bagefter kan du geare efter behag, men den har bedre af at gå med flere
omdrejninger.
Det giver i sagens natur også et bedre træk.
Mvh
Niels
| |
|
|