Probs. med tusse gammelt bundkort
Fra : Søren Sømand

Dato : 06-01-05 18:53

Hej Hajer.
Har fået ny 80 GB harddisk til min goe gamle linux server, men den kan
ikke ses af systemet. Det er en Packard Bell AMD K6-2 med et biostar (også
kaldet pegasus) bundkort, M5SIB. Ifølge Google er der kun lavet ver.106f
og en ukorrant ver.105 og de virker ikke og hvad gør man så ?
Smider det efter hende nede på 3. der altid hører høj musik ???
Mvh.
Søren Sømand

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Villy Jensen

Dato : 06-01-05 19:08

> [...]
> og en ukorrant ver.105 og de virker ikke og hvad gør man så ?

> Smider det efter hende nede på 3. der altid hører høj musik ???

1) Ja.
2) Eller osse nøj's med at bruge de første 32 MB. (En HD kan normalt
retarderes til 'kun 32 MB' med en dertil indrettet jumper bagpå.)

PS: Ser hun godt ud, hende, der hører højt musik?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Brian Møller

Dato : 06-01-05 21:57

Søren Sømand wrote:
> [...]
> (også kaldet pegasus) bundkort, M5SIB. Ifølge Google er der kun lavet
> ver.106f og en ukorrant ver.105 og de virker ikke og hvad gør man så ?

Jeg har med held på en Maxtor disk brugt deres lille tool, så jeg fik en
80 gb disk til at virke med en pc der var ældre en ovenstående. Den
kunne kun "se" de første 8GB.

> Smider det efter hende nede på 3. der altid hører høj musik ???

Uklogt valg, da hun kunne være en russisk (evt. ukrainsk) kuglestøder,
der er til små linux-nørder ;) (kunne ikke lade være)

Mvh

Brian

Fra : Sømanden

Dato : 07-01-05 16:47

> Jeg har med held på en Maxtor disk brugt deres lille tool, så jeg fik en
> 80 gb disk til at virke med en pc der var ældre en ovenstående. Den kunne
> kun "se" de første 8GB.

Kender godt det tool og det er afprøvet uden held. Det er kunne jo skyldes
at det er en Hitachi disk...
I øvrigt kan systemet slet ikke se disken, kun melde fejl, når man sætter
bios op statisk, både som ene master og som slave.
Desuden er der prøvet at begrænse disken helt ned til 2GB og stadig uden
held. Tror ikke at jeg kommer uden om en bios update, hvis den altså
findes...

PS. Hende nede på 3. er en 22 årig "IN" dulle, med meget dårlig musiksmag.

Fra : Villy Jensen

Dato : 07-01-05 17:12

> I øvrigt kan systemet slet ikke se disken, kun melde fejl, når man sætter
> bios op statisk, både som ene master og som slave.

Iflg
http://www.uktsupport.co.uk/pb/mb/pegasus.htm
er dit bundkort ret meget ældre end et Pentium 2, og vil givet have et "32
GB+ kompleks"!

Bundkort med "32 GB+ kompleks" kan måske flashes:
http://64.233.183.104/search?q=cache:iod6CSBNCnUJ:web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/k6plus.htm+M5SIB+harddisk

Iflg
http://64.233.183.104/search?q=cache:ycFe1NTyE8EJ:wims.rainbow-software.org/index.php%3Fstart%3D40%26count%3D40+M5SIB+32GB&hl=da
kan man flashe BIOS, og det funker måske.

> PS. Hende nede på 3. er en 22 årig "IN" dulle, med meget dårlig musiksmag.

Hmm... Kast. Jeg giver ikke kortet mange odds til at funke til 80 GB.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Sømanden

Dato : 08-01-05 13:00

> [...]
> kan man flashe BIOS, og det funker måske.

Det er de præcis de sider jeg har fundet version 106f og 105-patch på.
Hmm..Jeg må træne kastearmen.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-01-05 02:45

Søren Sømand wrote:
> Har fået ny 80 GB harddisk til min goe gamle linux server, men den kan
> ikke ses af systemet.

Det må da være en ældgammel version?

Normalt er det allerhøjest Bios'en man lige skal snyde, f.eks. ved at
sætte jumperindstilling til 32 GB, og så lade linux detektere den
rigtige størrelse.

Er det en du vil boote fra, eller skal den bare være "datalager"?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-05 10:45

Jens C. Hansen <dsl.175519@vip.cybercity.dk> skrev 2005-01-07:

> Normalt er det allerhøjest Bios'en man lige skal snyde, f.eks. ved at
> sætte jumperindstilling til 32 GB, og så lade linux detektere den
> rigtige størrelse.

Der er faktisk en hård grænse ved 137GB, hvor det ikke kan lade sig gøre at
snyde på nogen måde. Så skal der ny controller til hvis den der sidder
onboard er for gammel.

Thomas

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-01-05 14:50

Thomas S. Iversen wrote:

> Der er faktisk en hård grænse ved 137GB, hvor det ikke kan lade sig gøre at
> snyde på nogen måde. Så skal der ny controller til hvis den der sidder
> onboard er for gammel.

Det er jeg ret overbevist om kun gælder for Windows, men jeg ved også,
at der findes enkelte Bios-versioner, som låser i opstarten ved diske
med "for stor" kapacitet.
Hvilken hardware kender du til, som har den grænse?

Problemet vil selvfølgelig være størst, hvis man skal boote fra den
disk, men der vil næsten altid være en mulighed for at indstille enten
disken eller Bios til en lavere kapacitet, og så lade linux klare resten.
F.eks. kan IBM/Hitachi-diske indstilles med software til at rapportere
en lavere kapacitet til Bios'en..

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-05 16:02

> [...]
> med "for stor" kapacitet.
> Hvilken hardware kender du til, som har den grænse?

Ved nærmere eftersøgning viste det sig at jeg tog fejl. Det lader også til
at være et software problem. Dvs. kan undgås med drivere sålænge man bare
kan få systemet op at køre.

My bad.

Thomas