"including equivalent cash-settled instrum~
Fra : Lars

Dato : 05-01-05 10:45

Jeg er blevet henvist til denne gruppe fra dk.kultur.sprog, hvor
der ikke var nogen der havde et bud på det.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med en oversættelse af
nedenstående linje?

"including equivalent cash-settled instruments"

Sætningen er taget ud fra nedenstående afsnit:

....financial derivative instruments, including equivalent
cash-settled instruments, dealt in on a regulated market.

Henning Makholm gav følgende forklaring i dk.kultur.sprog:
|Et afledt instrument kan for eksempel være en option:
|
| A giver B en sum penge. Til gengæld får A ret til på et nærmere
| bestemt tidspunkt i fremtiden at kræve at B køber (hhv sælger) en
| nærmere bestemt mængder af et bestemt værdipapir (eller valuta eller
| lignende) af A til en kurs aftalt i forvejen. Men A kan også på det
| pågældende tidspunkt bestemme sig for ikke at gennemføre handlen.

|"Equivalant cash-settled instrumentes" må være kontrakter der går ud

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 14:20

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der kan hjælpe mig med en oversættelse af
> nedenstående linje?

> "including equivalent cash-settled instruments"
> Lars,

Begrebet forholder sig til handel med Futures!
Hvor der i praksis afregnes (i penge) ved kontraktens udløb - mange aktiver
er upraktiske at handle i praksis
- f.eks. korn - det er de færreste der ønsker at få tiltransporteret 10 tons
korn ...

På dansk findes begrebet CFD-Kontrakter (Contract for Difference), hvor
differencen i prisen (tab/gevinst)
ved f.eks. en Future på 10 tons korn afregnes ved kontraktens udløb.
Det er altså en form for standardiserede væddemål uden fysisk levering
af aktivet, men alene afregning af differencen i "penge" ved udløb af
kontrakten.
Heraf "Cash settled"

/Jens

Fra : Lars

Dato : 07-01-05 20:30

On Thu, 6 Jan 2005 14:20:13 +0100, "JOHANSEN" <nejtak_skriv i
gruppen> wrote:

>På dansk findes begrebet CFD-Kontrakter (Contract for Difference), hvor
>differencen i prisen (tab/gevinst)
>ved f.eks. en Future på 10 tons korn afregnes ved kontraktens udløb.

Så oversættelsen ville altså være "inklusiv de ækvivalente
CFD-kontrakter"?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-05 20:37

Lars wrote:

> [...]

Ikke helt efter min opfattelse..

> Så oversættelsen ville altså være "inklusiv de ækvivalente
> CFD-kontrakter"?

Mere som kontant aftalte afregninger..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen