oceanbunds-verdenskort
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-01-05 06:45

Hej.

Jeg søger efter et link til et bestemt "oceanbunds-verdenskort".
Det er sådan et kort, som viser verdenshavene uden vand, så
man ser oceanryggene, dybhavsgravene, kontinetsoklerne,
undersøiske bjerge, m.m. gengivet i "overdreven relief".

De af jer, som har Lademanns "Atlas over verdensrummet" kender
sikkert kortet/billedet. Det er på side 70 (Jorden, Overfladetræk).

Dette kort må findes som billede på nettet, men hvordan?

P.s.: Her er et link til noget i samme stil, men ikke nær så flot:
<
http://encarta.msn.com/media_461527007_761574766_-1_1/Map_of_the_Ocean_Floors.html

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-01-05 07:43

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
> [...]
> >

> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Denne?
http://www.berann.com/panorama/archive/image/PN_W_01.jpg
Jesper

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-01-05 08:12

Jesper Nielsen skrev:

> Denne?
> http://www.berann.com/panorama/archive/image/PN_W_01.jpg

Tak. Det er ikke det, men det er da meget bedre end det jeg linkede til.

Det fra "Lademann" er nok lidt ældre. Jeg har set det i flere bøger,
muligvis også i SDE (encyklopædien), men kan ikke lige finde det igen.

P.s.: Selvfølgelig kan jeg godt selv undvære kortet, da jeg har det i
bogen, men det ville være rart at kunne linke til det her på usenet.
(Jf. fx diskussionen om tsunami-udbredelsen i det Indiske Ocean).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-01-05 15:02

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> bogen, men det ville være rart at kunne linke til det her på usenet.
> (Jf. fx diskussionen om tsunami-udbredelsen i det Indiske Ocean).

Måske du kan bruge denne:
http://go.hrw.com/atlas/norm_htm/world.htm

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Kenan Vilic

Dato : 03-01-05 19:32

Hej

Mit bedste bud er Surface of the Earth Poster. Der er en udgave på 2MB
og en på 19,6MB som kan hentes.

http://www.ngdc.noaa.gov/mgg/fliers/00mgg05.html

Desuden er der et par andre på:
http://answers.google.com/answers/threadview?id=99278

Med venlig hilsen
Kenan Vilic

On Mon, 3 Jan 2005 06:45:00 +0100, "Herluf Holdt, 3140"

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-01-05 12:08

Kenan Vilic skrev:

> Mit bedste bud er Surface of the Earth Poster. Der er en udgave
> [...]

Tak til dig og også tak til jer andre for de mange links.
Jeg har kigget på dem, men endnu ikke fundet det flotte
"Lademann-kort". Hvis nogen skulle falde over det, er jeg
stadig meget interesseret. Jeg ville da også gerne købe
sådan et som en "poster".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt