> Kan man godt sige "asertro" og ikke som man plejer: "asetro" eller
> "asatro"?
Jeg havde også altid hørt asetro, men da den pågældende skole havde en række
små frilæsningsbøger med stavemåden "asertro" og Thor stavet som "Tor"
valgte jeg at tage den stavemåde. Jeg har aldrig slået det op, men det kunne
da være jeg skulle gøre det.
> Mit bud:
> Opgavearkene til asetro er anvendelige uden at være superkreative. Er det
> primære formål med dem måske at lukke munden på eleverne, mens de svarer?
Jeg mener ikke opgavearkene bør stå alene, men har man som vikar ti
minutters forberedelse, så er det netop man kan bruge dem, altså fx sammen
med historie fortælling, omkring skabelsesberetningen brugte jeg fx
fortællingen, men det kræver selvfølgelig at læreren har en vis
begrundsviden, som kan, om jeg så må sige, kan fiskes frem på de ti
minutters cykeltur til abejdet
> Det var rart, om eleverne kunne være lidt mere kreative i arbejdet.
> (Dramatisering, illustrering, praktiske opgaver mm.)
> Det er helt essentielt at man før anvendelsen retter arkene for
> stave/skrivefejl.
Jeg kan, nu du siger, godt huske at jeg opdagede småfejl i arkene, mens jeg
brugte dem, dem må jeg lige rette og så lægge en ny version på nettet.
>
> Matematikarkene er i samme kategori, dog nok endnu mere banale og en
> typisk vikarbeskæftigelse for eleverne.
Helt enig
>>
> Du har helt ret i, at onlineteksterne trænger til stavekontrol. Som de er
> nu er det ikke tilrådeligt at anvende dem i undervisningssammenhæng.
>
Tænker du her på historiedelen? Disse ting er mest skrevet for mig selv,
fordi jeg skal undervise i historie om romerriget, og ja, så kan mine noter
vel ligeså godt ligge på nettet, som de kan ligge på min harddisk
> Af nysgerrighed: Er du lærerstuderende eller færdiguddannet?
>
Jeg er så meget færdig som jeg kan blive uden at være færdig. Jeg dumpede
både skriftlig og mundtlig matematik efter 4 år, tog så reeksamen i
skriftlig og fik (mærkværdigvis) 10 i skriftlig, mens jeg skubbede den
mundtlige til sommer. Jeg havde haft alt for mange jern i ilden på 4. år
(var fuldtidsansat det sidste år) så derfor koncenterer jeg mig nu om at
blive færdig og få beviset, så med andre ord, jeg mangler den mundtlige
matematik, så er jeg færdig. Så det er tæt på
> Niels Aage (fhv. lærer i 37 år)
For at nå det skal jeg fortsætte til jeg er 67