Landene med de bedste PISA-resultater
Fra : Bent Jensen

Dato : 01-01-05 06:27

Carsten Riis skrev ...

> Det kan man så sige om alle der skal på kursus, efteruddannelse
> eller skal igennem anden form for læringsproces.
> Det er dog ikke det samme som, at man før ikke kunne. Efter processen
> kan man det bare bedre.

Jeg tror ikke, det skyldes manglende efteruddannelse hos lærerne, at
efter sigende 17% af de elever, der udskrives fra Folkeskolen efter at
have opfyldt undervisningspligten, ikke rigtigt kan læse og skrive.
Det skyldes snarere manglende uddannelse.

> Ligesom det har haft betydning for Navision, Danfoss, Giga, Mærsk,
> Telmore og mange andre danske virksomheder har haft glæde af, at
> danske elever har lært noget i folkeskolerne.

Og Dancall?

> Forklar mig venligst hvad du vil fortælle ved, at hive to eksempler
> frem.
> Og hvorfor lige dem? Og hvad har Nokias og Samsungs succes med
> folkeskole-systemet i hhv. Finland og Kores at gøre.

Det af dig fremdragne danske succesfirma Maersk får bygget sine skibe
på Samsungs skibsværft i Korea og ikke på sit eget skibsværft ved
Lindø. Jeg aner en sammenhæng mellem den succes, Koreas og Finlands
store virksomheder har haft på verdensmarkedet og effektiviteten af de
to landes undervisningsordninger. For 50 år siden var Sydkorea en
rygende ruinhob. I dag er landet en industriel stormagt.

Bent

Fra : Kim2000

Dato : 02-01-05 16:08

> [...]
> to landes undervisningsordninger. For 50 år siden var Sydkorea en
> rygende ruinhob. I dag er landet en industriel stormagt.

Eller også hænger det sammen med at sydkoreas regering giver 50% i tilskud
til hvert byggede skib, det samme gjorde vi engang, da vi stoppede
tilskuddet kunne man naturligvis ikke hamle op med asiens enorme tilskud,
der har ført til lav arbejdsløshed der. I Danmark hæver man så sin
bistandshjælp, så de penge man sparede på tilskuddet kan man så bruge på
bistand, førtidspension og antidepressive midler til arbejdsløse.....

mvh
Kim