Bent Jensen <kongaead@my-deja.com> wrote:
> Næh, det, man skulle bevise, det er løsningsformlen.
Naturligvis.
> Den har jeg (pinligt nok) glemt
x = (-b ± sqr(b^2 - 4ac))/(4ac). Der kan altså være hele to rødder.
Meget morsomt må diskriminanten, b^2 - 4ac, godt være negativ, så fås
blot to resultater i det komplekse tallegeme. Faktisk resulatater af
typen: a + bi og a + bi. Men det lærte vi nu først om på universitetet,
da vi havde matematik der.
Den har man da i hovedet, også {for mit vedkommende} her 35 år efter at
jeg fik realeksamen, og gik videre i 1. gymnasieklasse.
> > Det var på ingen måde for omfattende.
> Jo, det synes jeg. Jeg kan erindre, at jeg læste et interview i en af
> de store aviser med en hr. Mortensen, som dengang var faginspektør i
> matematik ved Direktoratet for Gymnasieskolerne. Han svarede
> bekræftende på, at matematikernes pensum nok var for omfattende og
> vanskeligt.
Undervisningsministeriet har altid arbejdet på at forringe det faglige
niveau i uddannelsessystemet. Desværre.
> > hvorfor jeg på et år på Avedøre Gymnasium blev mat-fys. GSK.
> Rektor hed vel ikke Ole Thorup?
Det hedder han da vist stadigvæk. Jeg har i øvrigt nogle morsomme
erindringer fra sidste skoledag, som ganske kraftigt har noget at gøre
med ham.
> Og var der ikke nogle kinesiske studerende fra Folkerepublikken?
> > Det er ganske simpelt
> > gyseligt at se at 1g'erne, matematikerne, i dag skal lære noget som:
>
> ka + kb - kc = k(a + b - c);
>
> - som vi andre havde i 6. klasse bogligt.
>
> Njah, men det var også i begyndelsen af Kristensen og Rindungs bog I
> (med små bogstaver). Lært det havde man jo for længst, men nu skulle
> man BEVISE det. Man tog ikke noget for givet i det lærebogssæt. Det
> var rigtig matematik.
Der er ganske simpelt tale om at det er noget de ikke mere får lært på
en fornuftig måde i folkeskolen.
Se i øvrigt noget vås i gårsdagens kronik {Drop matematik og genindfør
regning} Berlingske Tidende:
http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=521556/
Hvorfra jeg for at gøre niveauet klart citerer:
===
Læreren spørger: »Hvorfor er 2+3 = 3+2?« Eleverne svarer: »Fordi begge
er lig 5«, hvortil læreren svarer: »Nej, det er fordi den kommutative
lov gælder for addition i mængden af naturlige tal«.
===
--
Per Erik Rønne