Mit chipset er meget varmt (65c)
Fra : Michael [2800]

Dato : 29-12-04 18:44

Hej,

Jeg har opdaget at mit chipset er over 65 grader varmt og det er ikke engang
mål på selve chipsettet men blot ved at måle i mellem ribberne på
kølegitteret. Kan det virkelig passe at det skal/må være så varmt?
Bundkortet er et Asus P4C800 ...

--
/michael

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-12-04 19:08

"Michael [2800]" <michael@mhcdan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mål på selve chipsettet men blot ved at måle i mellem ribberne på
> kølegitteret. Kan det virkelig passe at det skal/må være så varmt?

Det lyder godt nok voldsomt.
Hvordan ser det ud med luftgennemstrømningen i kabinettet?

Mvh
Benjamin

Fra : Michael [2800]

Dato : 29-12-04 19:43

> Hvordan ser det ud med luftgennemstrømningen i kabinettet?
Lige nu står kabinettet uden sidder på så der er massererr af luft.
Har du nogen idé om hvad en rimelig temperatur ville være?

Jeg har også haft problemer med min cpu. Jeg skiftede til vandkøling bl.a.
fordi min cpu havde en temperatur på 60 grader når computeren blot stod og
gloede og 73-75 når jeg fx spillede og nu er processoren omkring 50 grader
når den står stille (idle). Min cpu er en P4 2.8GHz

--
/michael

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-12-04 20:05

> Lige nu står kabinettet uden sidder på så der er massererr af luft.
> Har du nogen idé om hvad en rimelig temperatur ville være?

Tja jeg begynder at blive bekymret når chipsettet kommer over 45 grader..
Jeg havde engang et Matsonic bundkort der blev ret varm på chipsettet, og
jeg fandt ud af at det var når jeg trak for meget strøm fra det til f.eks.
køler, blæsere og lign., så måske er det der du skal kigge lidt.
Iøvrigt kan dit vandkøling være en af årsagerne. Før du satte det i var der
jo lidt luftcirkulation fra CPU køleren, det er forsvundet da du skiftede.
Selv med en kabinet side af kan luften sagtens stå alt for stille til at
give ordenlig køling, så gang i luften..
Prøv evt. at sætte en blæser i front til at suge luft ind og en i bag til at
suge luften ud igen.
Endnu bedre ville det være at sætte en blæser i sidelågen cirka midt over
CPU'en, så får du smidt en del god luft lige ind hvor den skal bruges.

> [...]
> gloede og 73-75 når jeg fx spillede og nu er processoren omkring 50 grader
> når den står stille (idle). Min cpu er en P4 2.8GHz

Ja det er jo en rigtig varmeovn du har dig der, for varm endda efter min
mening, igen vil jeg påstå at der skal nok mere luft i kabinettet.
Hvis du har en bordventilator til at stå, så prøv at sætte den til at blæse
ind i kabinettet og se om det gør nogen forskel.
Giver det noget, ja så er det med sikkerhed luftcirkulationen den er gal
med.

Mvh
Benjamin

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 29-12-04 20:58

> [...]
> Endnu bedre ville det være at sætte en blæser i sidelågen cirka midt over
> CPU'en, så får du smidt en del god luft lige ind hvor den skal bruges.

Ja eller sætte noget vandkøling på NB'en... (-;

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-12-04 22:25

"Søren Christensen [8000]" <5161120m001-FJERNDETTE-@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41d30c2c$0$13735$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Ja eller sætte noget vandkøling på NB'en... (-;

Nåja, det ville jo nok være mere smart når nu der allerede _er_ vandkøling i
systemet, det tænkte jeg da ikke lige over
Og så en enkelt langsomt kørende blæser til at "vende" luften, så skulle
temperaturen gerne falde betydeligt..

Mvh
Benjamin

Fra : Michael [2800]

Dato : 30-12-04 10:32

Entil videre har jeg sat en 80mm blæser til at smide lidt luft henover
chipsettet og temperaturen er faldet til ca. 35c så det er meget godt, men
en af grunden jeg gik over til vandkøling var for at få en så lydsvag
computer som muligt så jeg er jo ikke meget for at sætte blæsere i igen, men
jeg må jo invistere i et køleagregat til chipsettet og så lege lidt med en
blæser eller to.

Jeg har før haft tænkt på at lave hul i toppen af kabinettet og sætte to
120mm blæsere til at trække luften ud den vej (varmen stiger jo som bekendt
op) er der nogen af jer der har en ide om at det virker eller skal luften
"skubbes/blæses" ud før det har nogen virkning?

--
/michael

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-12-04 11:14

> [...]
men
> jeg må jo invistere i et køleagregat til chipsettet og så lege lidt med en

Hvis du leder efter en lydsvag blæser så er Papst sagen, denne her udsender
ikke mere end 12 Db og er derfor nærmest lydløs:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20627

> [...]
> op) er der nogen af jer der har en ide om at det virker eller skal luften
> "skubbes/blæses" ud før det har nogen virkning?

Mange mener at den bedste måde at få luften flyttet ordenligt rundt i
kabinettet på, er ved at suge kold luft ind i bunden fra front og puste
luften ud igen i top.
Det er rigtigt at varmen gerne vil op i toppen og lune, så selvfølgelig skal
den ud og det er her din PSU gerne skulle hjælpe til.
Dog kan det være svært for en PSU at følge med, den har jo også sin egen
varme at komme af med, så en ekstra blæser til at puste luft ud vil gøre
underværker.
Din idé med 2 x 120mm blæsere i toppen lyder umiddelbart som en god idé, men
prøv først at sætte gang i luften på den måde jeg har beskrevet.
Giver det ikke det ønskede resultat, ja så må du have gang i en Dremel og
skære nogle solide huller i toppen, husk dog at du stadig skal have luft ind
fra bunden

Mvh
Benjamin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-12-04 12:32

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg har fundet en god artikel til dig som du muligvis kan drage nytte af:
http://www.short-media.com/review.php?r=230

Her er der testet en god del blæser opsætninger der hver virker godt eller
skidt, det kan være lidt svært at sætte finger på den bedste, men der er da
lidt at lege med

Mvh
Benjamin

Fra : Michael [2800]

Dato : 30-12-04 14:12

> [...]
> skidt, det kan være lidt svært at sætte finger på den bedste, men der er
Takker, det vil jeg kigge lidt på.

--
/michael

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 30-12-04 12:41

Michael [2800] wrote:
> [...]
> mål på selve chipsettet men blot ved at måle i mellem ribberne på
> kølegitteret. Kan det virkelig passe at det skal/må være så varmt?

Hvordan har du målt det?

--
Steen Suder

Fra : Michael [2800]

Dato : 30-12-04 14:21

> Hvordan har du målt det?
Jeg "pressede" en føler fra en digitalt måle ting ind mellem ribberne på det
køllegitter der sidder på chipsettet, det er selvfølgelig ikke præcist. En
kammerat havde gjort det samme på hans og der sagde den 24c, nu har jeg sat
en blæser (80mm) til at blæse lige på og temp. er faldet til 26c (hvilket i
øvrigt er 2 grader mere end luften omkring computeren).

Min kammerats cpu siger i øvrigt 28c (idle) og det er uden vand og han har
ikke gjort noget specialt for at køle hans cpu. Er 28c ikke lige lavt nok?
forstået på den at; kan det passe? Jeg har lige set at min cpu set inden fra
Bios måler den 50-55c altså ca 10 grader mere end inden windows (Asus
Probe).

--
/michael

Fra : Hans

Dato : 31-12-04 15:57

Michael [2800] wrote:

> [...]
> lige lavt nok? forstået på den at; kan det passe? Jeg har lige set at
> min cpu set inden fra Bios måler den 50-55c altså ca 10 grader mere

Mit Asus P4C800-E måler 30c idle og max. 55c ved fuld skrue i længere tid.
Cpu'en er en 3.0GHz FSB800 Northwood, og cpukøleren er en ThermalTake
Fanless 103 heatpipe køler. Varmen i kabinettet bliver så fjernet igennem en
Chill-Innovation 510W PSU der har en 120 mm. 1000 RPM blæser, som stort set
ikke siger et kvidder.

Derfor lyder de 28c ikke spor urealistisk hvis valg af køler og airflow i
kabinettet er optimeret.

Hans

Fra : Michael [2800]

Dato : 01-01-05 07:55

> Derfor lyder de 28c ikke spor urealistisk hvis valg af køler og airflow i
> kabinettet er optimeret.
Nej det kan jeg forstå, jeg syntes bare at det var/er så langt væk fra mine
temperaturer og jeg har sgu snart prøvede så mange forskellige ting bl.a. er
jeg som sagt gået over til vandkøling. Jeg må jo bare lege viderer.

Godt nytår!

--
/michael