Problem med Ghost
Fra : Fru Sørensen

Dato : 29-12-04 11:07

Hej Gruppe

Jeg har lige installeret "Ghost" fra Symantec.
Problemet er nu at programmet ikke kan se min interne harddisk men kun min
eksterne.
Og da filerne, der skal backes up, ligger på den interne, ja sååååå.......

Nogen der ved hvordan jeg får "Ghost" til at finde min interne hardisk.

Jeg kører Win 2000 Pro.

Mvh Lene

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-12-04 13:02

On Wed, 29 Dec 2004 11:07:22 +0100, "Fru Sørensen" <fjernprivat@cadtech.dk>
wrote:

> [...]
>
>Nogen der ved hvordan jeg får "Ghost" til at finde min interne hardisk.

Brug det Ghost program du har installeret til at lave nogle boot disketter, og
så start maskinen med dem. Så skulle du kunne se alle harddiske.

(du skal have ghost.exe til DOS ud på en diskette, men det gør Ghost for dig).

Kurt Brixen

Fra : Fru Sørensen

Dato : 29-12-04 15:57

> [...]
> så start maskinen med dem. Så skulle du kunne se alle harddiske.
>
> (du skal have ghost.exe til DOS ud på en diskette, men det gør Ghost for

Hej Kurt

Jeg har prøvet at genstarte i Ghost i DOS.
Her finder den fint nok begge harddiske, men så snart jeg går tilbage i
windows så er den interne disk væk.

Mvh Lene

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-12-04 19:14

On Wed, 29 Dec 2004 15:56:57 +0100, "Fru Sørensen" <fjernprivat@cadtech.dk>
wrote:

>Jeg har prøvet at genstarte i Ghost i DOS.
>Her finder den fint nok begge harddiske, men så snart jeg går tilbage i
>windows så er den interne disk væk.

Så kan du sikkert kun lave et image af den interne disk fra DOS. Hvis der kun er
én partition på den disk Windows ligger på, kan du også kun gemme et image på
den eksterne eller på cd'er eller dvd.

Du kan fx lave et image af en partition eller disken og gemme på den eksterne
disk.

Kurt Brixen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 30-12-04 01:39

Fru Sørensen wrote:
> [...]
> eksterne.
> Og da filerne, der skal backes up, ligger på den interne, ja sååååå.......

Jeg forstår ikke dit problem.

Hvad er en intern og ekstern harddisk?

Jeg har to interne IDE diske, den ene kan BIOS'en godt se, den anden kan
BIOS'en ikke se (herved kan DOS heller ikke se den)

Mine eksterne diske er IDE diske tilsluttet en IDE kontroller på en USB
kontroller. Disse kan min BIOS godt understøtte, og ghost kan
installeres på en floppy med USB driver.

> Nogen der ved hvordan jeg får "Ghost" til at finde min interne hardisk.

Hvordan ser du forskel på diskene i ghost, kikker du efter navnet eller
størrelse, eller noget andet.

Hvor vil du ligge backupen hen? Husk at hvis du ghoster under DOS skal
destinationen være understøttet af DOS, hvilket fx er nemmest med en DOS
partion på harddisken.

> Jeg kører Win 2000 Pro.

Hvilken version af ghost, og hvordan gør du?

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Mr. Hansen

Dato : 06-01-05 05:58

Christian E. Lysel tastede følgende
> Hvad er en intern og ekstern harddisk?

Måske du skulle undlade at forsøge at svare når noget så elementært ligger
uden for din viden

> Jeg har to interne IDE diske, den ene kan BIOS'en godt se, den anden
> kan BIOS'en ikke se (herved kan DOS heller ikke se den)

Sludder...

> Mine eksterne diske er IDE diske tilsluttet en IDE kontroller på en
> USB kontroller. Disse kan min BIOS godt understøtte, og ghost kan
> installeres på en floppy med USB driver.

Du taler i tåger...

> Hvordan ser du forskel på diskene i ghost, kikker du efter navnet
> eller størrelse, eller noget andet.

Det bliver da sjovere og sjovere... har du hørt om C, D, E osv.

> Hvor vil du ligge backupen hen? Husk at hvis du ghoster under DOS skal
> destinationen være understøttet af DOS, hvilket fx er nemmest med en
> DOS partion på harddisken.

Sludder igen... Ghost er fløjtende ligeglad med om der ligger DP på en disk
eller flere, man starter op fra Ghost startdiskette og så kører derfra,
eneste problem kan være at Ghost fra før v5 kan ikke se ntfs partitioner.
Hvilket kunne være forklaring på at den kan se nogle men ikke andre diske.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 06-01-05 12:00

Mr. Hansen <elektronik@elektronik.dk.notvalid> wrote:
> Christian E. Lysel tastede f?lgende
>
> M?ske du skulle undlade at fors?ge at svare n?r noget s?
> element?rt ligger uden for din viden

Men det aendrer ikke paa at distinktionen intern og ekstern harddisk
er hen i vejret. Operativsystemet eller BIOS ser jo ikke om disken
staar ved siden af computeren, eller sidder indeni, men ser kun hvor
disken er tilsluttet. Man kan have en formodning om at en USB- eller
firewire-tilsluttet disk er ekstern, men saa heller ikke mere.

> Sludder...

Huh? Det er gammelkendt at visse aeldre BIOS ikke kan se visse diske.
Det kan nogengange omgaas ved at ignorere BIOS og skrive driveren
direkte selv. Det eneste man saa i den forbindelse skal benytte BIOS
til er at bootstrappe ens operativsystem.

> Du taler i t?ger...

Hvordan det? USB er normalt naeppe understoettet i DOS. Saa du bliver
som minimum noed til at have en driver tilgaengelig. Den kan saa komme
fra BIOS-kald, via en driver man loader paa sin DOS eller ved at Ghost
indeholder driveren selv.

> Det bliver da sjovere og sjovere... har du h?rt om C, D, E osv.

Nu er det jo ikke alle drev, der noedvendigvis er DOS-navngivne. Jeg
har eksempeltvist ingen af de foernaevnte drev paa denne laptop. Derfor
er det en daarlig ide at navngive drev i Ghost efter denne konvention,
for hvad hvis der er et drev fra en UNIX-partition inde imellem? Det er
et meget reelt spoergsmaal synes jeg.

> Sludder igen... Ghost er fl?jtende ligeglad med om der ligger DP p? en disk
> eller flere, man starter op fra Ghost startdiskette og s? k?rer derfra,
> eneste problem kan v?re at Ghost fra f?r v5 kan ikke se ntfs partitioner.
> Hvilket kunne v?re forklaring p? at den kan se nogle men ikke andre diske.

Huh, du har misforstaaet. Ghost skal kunne tilgaa den disk du vil smide
backuppen hen paa. Hvis der ikke i DOS er en driver til det, saa er du
ikke i stand til at smide din backup derover. Det har intet med DP'er
at goere.

--
jlouis

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-01-05 18:26

Mr. Hansen wrote:
> Christian E. Lysel tastede følgende
> Måske du skulle undlade at forsøge at svare når noget så elementært ligger
> uden for din viden

> Sludder...

Hvad er sludder, at DOS ej kan se den?

Hvis det er det som du mener hvordan booter du DOS på en harddisk
BIOS'en ikke kan se?

Hvis du ikke booter den, hvilken driver bruger du til at detektere
harddisken som BIOS igen oplysning har om?

> Du taler i tåger...

Hvad er tåget?

Er det lige så tåget når du læser manualen til ghost?

> Det bliver da sjovere og sjovere... har du hørt om C, D, E osv.

Ja. Partitionsnavne, men ser du virkelig i din ghost. Min sider disk 0
eller disk 1 og partition 0 eller partition 1

> Sludder igen... Ghost er fløjtende ligeglad med om der ligger DP på en disk
> eller flere, man starter op fra Ghost startdiskette og så kører derfra,

Destination... ghost bliver kørt fra DOS og bruger DOS til at lave
netværksadgang og fil adgang. Så når imaget skal gemmes bruger den DOS.

Hvis DOS ikke kan se destinationen, kan ghost heller ikke.

Ghost kan dog kopiere en partition til en anden eller en disk til en
anden. Men så bygger du ikke et image.

> eneste problem kan være at Ghost fra før v5 kan ikke se ntfs partitioner.

NTFS parttionen vil blevet betragtet som en partition der skal kopieres
byte for byte.

Fra : Mr. Hansen

Dato : 06-01-05 05:50

Fru Sørensen tastede følgende
> Jeg har lige installeret "Ghost" fra Symantec.
> Problemet er nu at programmet ikke kan se min interne harddisk men
> kun min eksterne.

Kører du ntfs på de interne og fat32 på eksterne ? Hvilken version af Ghost
?

Fra : Fru Sørensen

Dato : 07-01-05 13:58

> Kører du ntfs på de interne og fat32 på eksterne ? Hvilken version af
Ghost
> ?

Hej
Jeps, NTFS på den interne og FAT32 på den eksterne.
Ghost ver. 9.
Win 2000 pro.

Og så vil jeg gerne lave backup FRA den interne TIL den eksterne.

Ghost kan kun se den eksterne.

MVH Lene