Findes Action Manager i Delphi 6 Personal?
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 28-12-04 23:41

Med lidt hjælp fra denne gruppe, har jeg sat mig for at lære lidt om Delphi.
Så efter forslag har jeg "downloaded" en gratis version af Delphi 6.0
Personal og bl.a. begyndt på en indlagt "tutorial" for en teksteditor. Nu er
jeg nået ca. 25% frem i kurset, og skal bruge en "Action Manager", som bør
være en komponent under "Additional". Imidlertid kan jeg ikke finde den - og
er lidt nervøs for om den overhovedet er med, for der mangler også en link i
hjælpebiblioteket.

Den synes at være ret afgørende for denne "tutorial".

Kan nogen hjælpe?

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-12-04 09:35

Den mangler i Personal. Se hele listen her:
http://www.borland.com/delphi/pdf/del6_feamatrix.pdf

hilsen
Uffe

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 29-12-04 11:09

Tak for hjælpen.

Øv!

- Er det ikke lidt usmart af Borland, at indlægge et kursus med DELPHI 6
Personal, som ikke kan gennemføres?

Mvh. Viggo

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 11:54

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> wrote in
message news:41d28289$0$33690$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> - Er det ikke lidt usmart af Borland, at indlægge et kursus med DELPHI
6
> Personal, som ikke kan gennemføres?

Jo, hvor har du fundet det og er du sikker på, at det er lavet specifikt
til personal udgaven?

hilsen
Uffe

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 29-12-04 12:57

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6
>
> Jo, hvor har du fundet det og er du sikker på, at det er lavet specifikt

Jeg er usikker på, om jeg har fået en officiel Borland version og har derfor
ikke ret til at kritisere dem - undskyld.

Uffe, du har faktisk selv foreslået stedet, hvorfra jeg har hentet Delphi 6
Personal - dvs.

http://static.hugi.is/forritun/BorlandDelphiPersonalEdition.exe

Når du har åbnet Delphi - IDE så gå under Help og søg på Tutorial og find
"Tutorial: Text Editor Application".

Det fremgår ikke af denne Tutorial, hvilken slags Delphi den er lavet til,
men noget tyder på, at den altså kun kan bruges til en "bedre" version af
Delphi.

Jeg har i det hele taget svært ved at finde ud af en anden måde at lave
"drop-down-menuer" i toppen af vinduet f.eks. for File, Edit og Help. Er det
heller ikke understøttet af Delphi 6.0 Personal?

Mvh. Viggo

Fra : Konrad

Dato : 29-12-04 13:13

> [...]
>
> http://static.hugi.is/forritun/BorlandDelphiPersonalEdition.exe
>
> Når du har åbnet Delphi - IDE så gå under Help og søg på Tutorial og find

Borlands undervisningsmateriale dækker generelt det hele - i hvert fald det
jeg har kendsskab til. Det er så op til underviseren kun at koncentrere sig
om de moduler der passer til delphi-versionen. De laver ikke materiale
særskilt til Architect, CS, Personal osv...

> [...]
det
> heller ikke understøttet af Delphi 6.0 Personal?

Det kan du med garanti - hvad er "en anden måde"..?

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 29-12-04 14:18

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> wrote in message

> det
>
> Det kan du med garanti - hvad er "en anden måde"..?

Kursets vejledning til dette bruger en "Action Manager". Der står bl.a.

For the application to do anything, it needs a menu, commands, and, for
convenience, a toolbar. Though you can code the commands separately, Delphi
provides an action manager to help centralize the code and an image list to
centralize the images to add to the commands on your menus and toolbar.

Og lidt senere...

To centralize both the code and images in an action manager, you need to add
the Action Manager editor to your project:

1 On the Additional page of the Component palette, double-click the
ActionManager component to drop it onto the form. Because it is nonvisual,
you can place it anywhere on the form.
2 To display the captions for nonvisual components you drop on the form,
choose Tools|Environment Options, click the Designer page, and select Show
component captions, and click OK..

- Nå, uden en Action Manager så kan jeg godt lave en toolbar eller
headercontrol. Men jeg har problemer med at lave de enkelte komponenter for
File, Edit og Help. Jeg har faktisk også forsøgt med Lazarus og er også gået
i stå lige her. Så jeg gør sikkert et eller andet forkert...

Mvh. Viggo

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-12-04 20:58

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:

> [...]
> separately, Delphi provides an action manager to help centralize
> the code and an image list to centralize the images to add to the

Nu bruger jeg selv Delphi 6 Personal, så jeg kender ikke Action
Manager, men Personal har en Action List, der lyder meget som
ovenstående. Jeg har haft stor glæde af at benytte en Action List til
at holde styr på ... actions.

Hvis man lige finder ud af at en funktionalitet også skal kunne tilgås
fra en højrekliksmenu eller i det hele taget bare vil holde controller-
delen adskilt fra model og view, i en klassisk tredeling, er den vældig
praktisk.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 29-12-04 22:16

I meddelelse den 29-12-04 14:17, skrev Viggo Brøndegaard Nielsen:
> "Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kursets vejledning til dette bruger en "Action Manager". Der står bl.a.
< ... >

> [...]
> File, Edit og Help. Jeg har faktisk også forsøgt med Lazarus og er også gået
> i stå lige her. Så jeg gør sikkert et eller andet forkert...

Prøv at se på den komponent, der hedder 'ActnList' (yderst til højre).
Den indeholder bla. en række færdige 'editor-actions'.

--
Med venlig hilsen - Inussiarnersumik
*Jørgen F. Dorch* - e-mail: /dorch(via)get2net.dk/

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 30-12-04 09:33

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra en højrekliksmenu eller i det hele taget bare vil holde controller-
> delen adskilt fra model og view, i en klassisk tredeling, er den vældig

Tak for hjælpen. Det gav skubbet til at se nærmere på komponenter, som
faktisk arbejder indirekte på den grafik man ser.

Måske bliver jeg lige nød til at forklare mig, når nu jeg har fået hjælp af
så mange. Jeg havde ikke opdaget komponenten, MainMenu, som jo har med sagen
at gøre. MainMenu arbejder indirekte med det man opbygger i vinduet. Det jeg
hidtil havde set med Delphi var komponenter, som arbejder direkte med
grafikken i vinduet. Så når jeg prøvede en komponent der gav en mystisk ikon
i vinduet, som ikke lige ligner det man skal bruge, ja så slår jeg det fra
igen og prøver noget andet. Faktisk troede jeg, at det var noget med at
bruge en ToolBar, som direkte opretter en del af den grafik i vinduet, som
jeg mente at skulle bruge til menuer, men det ser jeg nu var en blindgyde. I
må nok forstå - jeg ER på begynderstadiet...

Lige nu har jeg fået lavet nogle menuer med MainMenu og forbundet dem til
nogle actions via Action List. Så jeg forsøger nu at komme lidt videre med
kurset - altså den tutorial, som fulgte med Delphi.

Jeg begynder at fornemme en meget kraftfuld måde at programmere på, som jeg
ikke har prøvet før. En tilsvarende brugerflade, som den editor, man med
dette kursus prøver kræfter med, ville være en kæmpe programeringsopgave "i
gamle dage".

Mvh. Viggo

Fra : Konrad

Dato : 30-12-04 09:25

> [...]
> provides an action manager to help centralize the code and an image list
> centralize the images to add to the commands on your menus and toolbar.

Det er sikkert et afsnit der omhandler "Event Driven Applications" [eller
hvad de nu kalder det i det tilfælde]...?

> Og lidt senere...
>
> To centralize both the code and images in an action manager, you need to
add
> the Action Manager editor to your project:

Du kan også bruge en actionlist - stort set det samme. ActionManageren (som
findes på Additional-tab'en, hvis ikke man har flyttet den) centraliserer
sådan set blot toolbars og actions - reelt er udbyttet at du undgår at
oprette knapperne manuelt, og det er vist det...Der findes langt bedre
actionmanagers udviklet af f.eks Developer Express...

> 1 On the Additional page of the Component palette, double-click the
> ActionManager component to drop it onto the form. Because it is nonvisual,
> you can place it anywhere on the form.

Det er ikke særskilt actionmanageren

> [...]

> - Nå, uden en Action Manager så kan jeg godt lave en toolbar eller
> headercontrol. Men jeg har problemer med at lave de enkelte komponenter

??? Du opretter bare nogle actions, evt kategoriserer dem som File, Edit,
Help - eller bruger de standard builintactions der eksisterer - eller
højreclicker og siger "load from template" [svjh]

> Jeg har faktisk også forsøgt med Lazarus og er også gået
> i stå lige her. Så jeg gør sikkert et eller andet forkert...

Kender ikke Lazarus. Koldt vand i blodet - actionmanageren er ikke nødvendig
og kan ved en refactorering vise sig at være en spændetrøje.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 13:28

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> wrote in
message news:41d29be8$0$2899

> Uffe, du har faktisk selv foreslået stedet, hvorfra jeg har hentet
Delphi 6
> Personal - dvs.

Det var kurset jeg refererede til, men det er så åbenbart en del af
hjælpefilen. Der står faktisk også, at den er til alle versioner af
Delphi 6, men det passer åbenbart alligevel ikke

Som det også fremgår af pdf dokumentet er der mange andre ting, som er
pillet ud af personal udgaven. Jeg har aldrig anvendt en "action
manager", så jeg kan ikke forestille mig, at det er verdens mest
nødvendige ting for at lave et alm. windows program.

hilsen
Uffe