VIA EPIA - stor harddisk?
Fra : Anders Lund

Dato : 28-12-04 16:24

Hej!

Jeg skal have sammensat mig en lille server med stor harddisk kapacitet
(250 GB eller noget) og min kærlighed er faldet på Mini-ITX. Men jeg
har læst at der er en begrænsing i størrelsen på diskene til nogle
af de ældre EPIA modeller. Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide
hvor "grænsen" lå, da jeg ikke skal bruge den nyeste og hurtigeste
CPU til mit projekt.

Jeg har prøvet Google og Google Groups, men jeg søger vist ikke på
det rigtige..

Mvh
Anders

Fra : Noerlev

Dato : 28-12-04 21:11

"Anders Lund" <anderslund@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men da jeg har nogle lignede tanker, vil
jeg gerne høre hvordan dit lille projekt går og hvordan du er tilfreds med
resultatet. Jeg tænker selv på VIA EPIA eller en desktop med en Pentium
mobile cpu.

Nørlev

Fra : Henning Wangerin

Dato : 03-01-05 14:25

On Tue, 28 Dec 2004 07:23:54 -0800, Anders Lund wrote:

> Hej!
>
> Jeg skal have sammensat mig en lille server med stor harddisk kapacitet
> (250 GB eller noget) og min kærlighed er faldet på Mini-ITX. Men jeg har

Jeg har en bekendt der har en 200Gb disk siddende på en VIA maskine som
linux-server.

No problems.

Fra : Anders Lund

Dato : 04-01-05 16:52

Henning Wangerin wrote:
> Jeg har en bekendt der har en 200Gb disk siddende på en VIA maskine
som
> linux-server.
>
> No problems.

Jeg har bare at der er problemer med nogle af de ældre VIA modeller og
store harddiske. Hvilket bundkort har han brugt?

Mvh
Anders

Fra : Henning Wangerin

Dato : 05-01-05 18:28

On Tue, 04 Jan 2005 07:51:55 -0800, Anders Lund wrote:

> Jeg har bare at der er problemer med nogle af de ældre VIA modeller og
> store harddiske. Hvilket bundkort har han brugt?

CL10000

Den med to netkort med 1GHz procesor

Fra : Bent Nielsen

Dato : 05-01-05 20:16

Henning Wangerin wrote:

> CL10000
>
> Den med to netkort med 1GHz procesor

Du kan ikke købe cL mere, men PD som er det samme men uden floppy

Har selv tre CL, en PD samt en V, men V vil jeg ikke anbefale, da der
kun et et IDE stik, så der er plads til en HD og et CDROM/DVD

Jeg bruger ikke store diske, men kun 80GB, da det er nok til internet
server til mit brug.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 05-01-05 20:51

Bent Nielsen wrote:

> Du kan ikke købe cL mere, men PD som er det samme men uden floppy

Er du sikker på det? Ifølge SHG så er der floppy connector. Jeg skal
bruge et til en Gibraltar firewall, så et floppydrev er nødvendigt.

--
Morten Dybdal

Fra : Bent Nielsen

Dato : 05-01-05 22:56

Morten Dybdal wrote:

> Er du sikker på det? Ifølge SHG så er der floppy connector. Jeg skal
> bruge et til en Gibraltar firewall, så et floppydrev er nødvendigt.

vare nr    310579

Floppy Interface
Floppy Controller       1 stk

Der er controller men ikke interface.

jeg bruger det selv som på en internet server.

http://www.viavpsd.com/product/epia_PD_spec.jsp?motherboardId=241

Vil du se det i store størrelse

http://www.viavpsd.com/product/4/9/DSC_18m.jpg

Det er igen af de nye som har floppy, så skal du add det på USB

Vi du have CL skal du finde et fra anden side eller købe brugt.

Fra : Hans

Dato : 05-01-05 23:44

Henning Wangerin wrote:

> CL10000
>
> Den med to netkort med 1GHz procesor

CL kører fint med en 250GB disk.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 01:05

[...]

Det er PLE133 chipsættet der ikke understøtter store diske.
Til en lille server skal det da være en passivt kølet CPU, så jeg anbefaler
ME-6000.
Den bruger jeg med 300 GB diske.

Rune

Fra : Anders Lund

Dato : 08-01-05 13:20

Rune Friis Jørgensen wrote:
> Det er PLE133 chipsættet der ikke understøtter store diske.
> Til en lille server skal det da være en passivt kølet CPU, så jeg
> [...]

Tak for svaret - også til jer andre.

Serveren skal bruges til mail, web, dns og nok også filserver til mine
Windows maskiner. Så skal jeg lige se hvad jeg skal have forn'
bundkort og harddisk. :)

/Anders

Fra : Anders Lund

Dato : 08-01-05 17:22

Anders Lund wrote:
> Serveren skal bruges til mail, web, dns og nok også filserver til
mine
> Windows maskiner. Så skal jeg lige se hvad jeg skal have forn'
> bundkort og harddisk. :)

Så fandt jeg ud af det. Det bliver til:
VIA EPIA ML8000A
512 MB Kingston eller Corsair RAM
Seagate Barracuda 7200.7 Plus

Nu er problemet bare - skal det være et Morex Cubid 2688-V eller Morex
Venus S kabinet?

/Anders

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 14:40

Anders Lund wrote:

>Så fandt jeg ud af det. Det bliver til:
>VIA EPIA ML8000A

Kan du ikke finde et EPIA ML5000 eller M6000?
Gå dog efter noget fanless !
De små blæsere kan godt være ret hysteriske.

>512 MB Kingston eller Corsair RAM
>Seagate Barracuda 7200.7 Plus
>
>Nu er problemet bare - skal det være et Morex Cubid 2688-V eller Morex
>Venus S kabinet?

Morex Cubid 2688 passer IKKE til et ML bundkort. Eller M6000 for den sags
skyld.
Vælg et 2699 kabinet til M serien.

Venus S hedder i virkeligheden Venus 668. Det er vist kun shg der kalder det
for "Venus S".
Hvis du har brug for at have flere harddiske eller rigtigt CD/DVD-drev er
dette da en ide.
Men igen... Jeg synes de støjer.

Jeg ville helt klart vælge et Cubid kabinet da du dermed kan lave en maskine
helt uden blæsere.
Jeg har en sådan kørende, og harddisken bliver ganske vist lun ved
formatering eller defragmentering, men ved daglig brug er det ikke noget at
være bange for. Og så er det en fantastisk ting at den er lydløs...

Rune

Fra : Bent Nielsen

Dato : 09-01-05 16:21

Rune Friis Jørgensen wrote:
> [...]
>

> Kan du ikke finde et EPIA ML5000 eller M6000?
> Gå dog efter noget fanless !
> De små blæsere kan godt være ret hysteriske.

så kan du skifte den til en Papst 40mm 412/2, 1,0W, 18dbA, Sensor