/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
U.K.s skolevæsen er lige så dårligt
Fra : Bent Jensen


Dato : 27-12-04 18:21

Det er naturligvis en ringe trøst, men det ser ud til, at det
offentlige engelske skolesystem er lige så dårligt som det danske. Den
britiske avis Guardian skriver i artiklen
http://education.guardian.co.uk/schools/story/0,5500,1379987,00.html
»CBI challenges Kelly over 'unemployable' school leavers«
bl.a. følgende: (oversættelse af de to første afsnit)

»Undervisningsminister Ruth Kelly vil i dag komme ud for sin første
undervisningspolitiske udfordring, når ledere fra erhvervslivet
opfordrer til handling for at klare, hvad de kalder en
undervisningsskandale, som har ført til, at tusinder af unge mennesker
ikke kan besklftiges.

Tal offentliggjort af Confederation of British Industry viser, at
siden Labour kom til magten i 1997, har to millioner unge mennesker
forladt skolen uden at være i stand til at læse og skrive og lægge
sammen ordentligt, mens hver fjerde savner fundamentale, vigtige
færdigheder.«


Bent

 
 
Per Rønne (27-12-2004)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 27-12-04 22:24

Bent Jensen <kongaead@my-deja.com> wrote:

> Det er naturligvis en ringe trøst, men det ser ud til, at det
> offentlige engelske skolesystem er lige så dårligt som det danske. Den
> britiske avis Guardian skriver i artiklen
> http://education.guardian.co.uk/schools/story/0,5500,1379987,00.html
> »CBI challenges Kelly over 'unemployable' school leavers«
> bl.a. følgende: (oversættelse af de to første afsnit)

> »Undervisningsminister Ruth Kelly vil i dag komme ud for sin første
> undervisningspolitiske udfordring, når ledere fra erhvervslivet
> opfordrer til handling for at klare, hvad de kalder en
> undervisningsskandale, som har ført til, at tusinder af unge mennesker
> ikke kan besklftiges.

> Tal offentliggjort af Confederation of British Industry viser, at
> siden Labour kom til magten i 1997, har to millioner unge mennesker
> forladt skolen uden at være i stand til at læse og skrive og lægge
> sammen ordentligt, mens hver fjerde savner fundamentale, vigtige
> færdigheder.«

Ja, opdeling i sets er naturligvis ingen sikring af et acceptabelt
niveau, især ikke hvis man ikke giver fornuftige ressourcer til
undervisningen også i Lower Set.

Jeg har som engelskstuderende overværet undervisningen i en engelsk
secondary school. Fransk, Lower Set. Godt 50 børn. Undervisningen bestod
i gold gentagelse af hvad læreren sagde, og da læreren så vores
chokerede ansigter, misforstod hun, og sagde at børnene ikke var så
begavede. I Upper Set er der naturligvis langt færre børn i klasserne.

For at sige det lige ud: undervisningsmetoden mindede mistænkeligt om
undervisningsmetoden i landsbyskolerne i sorte, afrikanske lande, som
man kan se det i fjernsynsudsendelser.

Børn der inden for normalområdet er dårligere begavede end
gennemsnittet, behøver ikke mindre undervisning end resten. Snarere
mere, og i mindre klasser end normalt. Det ville jo svare til tidligere
tiders danske skoler, hvor eleverne nummereredes efter færdigheder
{hvordan det ellers lader sig gøre; de behøver jo ikke alle at være lige
dygtige i alle fag!}, og hvor de dygtigste sad forrest så de kunne have
lærerens fulde bevågenhed, mens de dummeste sad bagerst, så de
forstyrrede mindst muligt.
--
Per Erik Rønne

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste