Bent Jensen <kongaead@my-deja.com> wrote:
> Det er naturligvis en ringe trøst, men det ser ud til, at det
> offentlige engelske skolesystem er lige så dårligt som det danske. Den
> britiske avis Guardian skriver i artiklen
>
http://education.guardian.co.uk/schools/story/0,5500,1379987,00.html
> »CBI challenges Kelly over 'unemployable' school leavers«
> bl.a. følgende: (oversættelse af de to første afsnit)
> »Undervisningsminister Ruth Kelly vil i dag komme ud for sin første
> undervisningspolitiske udfordring, når ledere fra erhvervslivet
> opfordrer til handling for at klare, hvad de kalder en
> undervisningsskandale, som har ført til, at tusinder af unge mennesker
> ikke kan besklftiges.
> Tal offentliggjort af Confederation of British Industry viser, at
> siden Labour kom til magten i 1997, har to millioner unge mennesker
> forladt skolen uden at være i stand til at læse og skrive og lægge
> sammen ordentligt, mens hver fjerde savner fundamentale, vigtige
> færdigheder.«
Ja, opdeling i sets er naturligvis ingen sikring af et acceptabelt
niveau, især ikke hvis man ikke giver fornuftige ressourcer til
undervisningen også i Lower Set.
Jeg har som engelskstuderende overværet undervisningen i en engelsk
secondary school. Fransk, Lower Set. Godt 50 børn. Undervisningen bestod
i gold gentagelse af hvad læreren sagde, og da læreren så vores
chokerede ansigter, misforstod hun, og sagde at børnene ikke var så
begavede. I Upper Set er der naturligvis langt færre børn i klasserne.
For at sige det lige ud: undervisningsmetoden mindede mistænkeligt om
undervisningsmetoden i landsbyskolerne i sorte, afrikanske lande, som
man kan se det i fjernsynsudsendelser.
Børn der inden for normalområdet er dårligere begavede end
gennemsnittet, behøver ikke mindre undervisning end resten. Snarere
mere, og i mindre klasser end normalt. Det ville jo svare til tidligere
tiders danske skoler, hvor eleverne nummereredes efter færdigheder
{hvordan det ellers lader sig gøre; de behøver jo ikke alle at være lige
dygtige i alle fag!}, og hvor de dygtigste sad forrest så de kunne have
lærerens fulde bevågenhed, mens de dummeste sad bagerst, så de
forstyrrede mindst muligt.
--
Per Erik Rønne