Opsætning af VPN
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-12-04 23:03

Hey!

Jeg søger råd og vejledning vedr. VPN/fjernstyring.

Min fader kører Mandrake 10.1 og jeg kører Debian 3.1 Sid.

Jeg kunne så godt tænke mig at jeg fra min kunne fjernstyre/guide min
far uden at køre tværs igennem byen - det er lidt nemmere hvis jeg fra
min computer kan styre hans mus så han på skærmen kan se hvad det er han
skal.

Er det VPN vi der ønsker? I så fald hvad og hvordan? Og hvilke porte
(nummer samt tcp/udp) skal der åbnes i vore routere. Jeg kører Linksys
BEFSR41 og han Cisco 677 - de burde vel ikke være nogen hindring?

På forhånd tak!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Hans Larsen

Dato : 25-12-04 23:32

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.25.22.02.59.617458@for.contactinfo...

> [...]
> (nummer samt tcp/udp) skal der åbnes i vore routere. Jeg kører Linksys
> BEFSR41 og han Cisco 677 - de burde vel ikke være nogen hindring?

Hvis det bare er fordi du vil hjælpe din far med problemer, og ikke fordi i
skal dele resurser mellem hinanden (f.eks. printer, drev osv.), er det måske
lidt for meget at sætte et VPN op. Jeg ville anbefale jer at ændre din fars
router således at NAT-serveren leder port 5900 eller 5800 til hans
linux-maskine, og så bruge et "remote controle"-program som TightVNC. Han
kan jo bare nøjes med at starte VNC-serveren når han har brug for din hjælp.

Hilsen

Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-12-04 23:45

On Sat, 25 Dec 2004 23:32:15 +0100, Hans Larsen wrote:

> [...]
> til hans linux-maskine, og så bruge et "remote controle"-program som
> TightVNC. Han kan jo bare nøjes med at starte VNC-serveren når han har

Jeg takker for dine info. Jeg fik vist byttet rundt på VPN og VNC da det
var VNC jeg tænkte på

Vi skal nemlig ikke dele ting men bare at jeg kan se hans desktop på min
skærm og på den måde vise ham ved at styre hans mus hvad det er han
skal trykke på.

Er det så nemt som at åbne disse porte og så installere VNC-server på
hans og en client på min?

Fra : Hans Larsen

Dato : 25-12-04 23:55

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.25.22.44.45.374945@for.contactinfo...

> Er det så nemt som at åbne disse porte og så installere VNC-server på
> hans og en client på min?

Som jeg husker det, ja... Det er godt nok et stykke tid siden jeg har brugt
det, men som jeg husker det, er port 5900 til VNC's egen klient, og 5800 til
web-klienten. Så hvis du nøjes med port 5800, behøver du slet ikke en klinet
på din maskine, du kan bare bruge en browser med java.

Hilsen
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-12-04 23:59

On Sat, 25 Dec 2004 23:54:56 +0100, Hans Larsen wrote:

> [...]
> 5800 til web-klienten. Så hvis du nøjes med port 5800, behøver du slet
> ikke en klinet på din maskine, du kan bare bruge en browser med java.

Smart.

Tak for din hjælp indtil videre - nu ved jeg hvad det meste af
julefrokosten i morgen hos de gamle skal gå med

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 26-12-04 00:17

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> skal trykke på.
>
> Er det så nemt som at åbne disse porte og så installere VNC-server på

Ja. Hvis han bruger KDE er der en "indbygget" i kde.

kdenetwork-krfb hedder den.

--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-04 13:44

On Sun, 26 Dec 2004 00:17:16 +0100, Magnus Pedersen wrote:

> Ja. Hvis han bruger KDE er der en "indbygget" i kde.

Yes sir - det virker!

Mit problem med TightVNC er, at den ikke tillader mig at se den aktuelle
session, men derimod starter den en ny når jeg logger ind på hans
maskine.

X11vnc skulle kunne gøre det men den er tilsyneladende ikke tilgængelig
på Mandrake.

KDE's remote desktop virker derimod perfekt!

Fra : Mads

Dato : 30-12-04 10:28

"Hans Larsen" <dfffff@fddsdd.dd> wrote in message

> [...]
> Han kan jo bare nøjes med at starte VNC-serveren når han har brug for din

Husk at VNC ikke er specielt sikker.
Jeg ville helt klart pakke det ind i en SSH forbindelse.
Der findes en fin guide på:
http://www.uk.research.att.com/archive/vnc/sshvnc.html

Så skal du istedet sætte hans NAT op til at forwarde port 22. Eller endnu
bedre: flyt SSH til en anden port (der er en del attacks på port 22) og
forward denne port.

Venlig Hilsen
Mads