Convertere med mencoder... mpeg2video (SVC~
Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 25-12-04 15:03

Jeg har følgende linje som kommando:

$ mencoder film.avi -oac lavc -ovc lavc -lavcopts
vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=917

Den virker fint uden at mencoder brokker sig over om der mangler
noget... Dog konvertere den kun lyden, men ikke video'en...

Video stream: 0,000 kbit/s (0 bps) size: 0 bytes 5,088 secs 126
frames

Audio stream: 224,000 kbit/s (28000 bps) size: 155904 bytes 5,568 secs

Nogen der har alternativer. Skal være så den virker i en DVD afspiller
med SVCD undersøttelse :) ?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-12-04 15:16

Jesper Staun Hansen wrote:
> Jeg har følgende linje som kommando:
>
> $ mencoder film.avi -oac lavc -ovc lavc -lavcopts
> vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=917

Jeg har brugt flg. til fx at konvertere titel 4
fra en DVD til VCD:

rm -rf stream.yuv audiodump.wav test1.m1v test1.mp2
mkfifo stream.yuv
mkfifo audiodump.wav
mplayer -noframedrop -vo yuv4mpeg -ao pcm -waveheader -v -osdlevel 0 \
dvd://4 >mplayer.log 2>&1 &
yuvscaler -v 0 -O VCD <stream.yuv | mpeg2enc -v 0 -f 1 -r 16 -o \
test1.m1v &
mp2enc -V -o test1.mp2 <audiodump.wav >mp2enc.log 2>&1 &
wait
mplex -f 1 -s 2324 -p 1 -o test1.mpg test1.m1v test1.mp2
vcdimager -c test1.cue -b test1.bin test1.mpg
cdrdao write --device 2,0,0 --driver generic-mmc --speed 8 --eject -n \
test1.cue

Der skal nok pilles ved nogle parametre for at få SVCD.

Ved at bruge FIFO tricket undgår man kænpestore temporære filer.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 25-12-04 15:41

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
>
> Der skal nok pilles ved nogle parametre for at få SVCD.
>
> Ved at bruge FIFO tricket undgår man kænpestore temporære filer.

ouch... det ser noget teknisk ud , men nu har jeg allerede rippet
DVD'en til MPEG-4 og vil så gerne have lavet MPEG-4 filen om til en SVCD
fil

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 25-12-04 16:23

Fandt en anden mulighed:

$ ffmpeg -i film.avi -vcodec mpeg2video film-SVCD.avi
Input #0, avi, from 'Tomb.avi':
Duration: 01:40:33.9, bitrate: 974 kb/s
Stream #0.0: Video: msmpeg4, 576x240, 23.98 fps
Stream #0.1: Audio: mp3, 48000 Hz, stereo, 141 kb/s
Output #0, avi, to 'Tomb-SVCD.avi':
Stream #0.0: Video: mpeg2video, 576x240, 23.98 fps, q=2-31, 200 kb/s
Stream #0.1: Audio: mp2, 48000 Hz, stereo, 64 kb/s
Stream mapping:
Stream #0.0 -> #0.0
Stream #0.1 -> #0.1
Press [q] to stop encoding
frame= 9539 q=31.0 size= 15357kB time=397.9 bitrate= 316.2kbits/s

Vil dette virke for en DVD afspiller med SVCD undersøttelse ? og hvordan
er de specifikationer

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-12-04 16:55

Jesper Staun Hansen wrote:
> Vil dette virke for en DVD afspiller med SVCD undersøttelse ?

Kan du ikke bare prøve ad, om det virker?

Mogens

Fra : Heine Laursen

Dato : 25-12-04 18:38

On Sat, 25 Dec 2004 15:03:20 +0100, Jesper Staun Hansen wrote:

> Jeg har følgende linje som kommando:
>
> $ mencoder film.avi -oac lavc -ovc lavc -lavcopts
> vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=917

Hvis du prøver på at lave en valid mpeg fil, mangler du switchen -of
mpeg mencoder bruger som default avi container formatet.

> [...]
> noget... Dog konvertere den kun lyden, men ikke video'en...
>
> Video stream: 0,000 kbit/s (0 bps) size: 0 bytes 5,088 secs 126

Jeg har set dette før (med brug af nico's dvd patch)
Benytter du dig af en patchet mplayer/mencoder?

> Audio stream: 224,000 kbit/s (28000 bps) size: 155904 bytes 5,568 secs
>

> Nogen der har alternativer. Skal være så den virker i en DVD afspiller
> med SVCD undersøttelse :) ?

Jeg har nyeste dvd patch (så vidt jeg ved) og jeg har lavet flere dvd'er
med denne, der virker med dvdauthor og i alle stand alone dvd maskiner jeg
har haft adgang til. Jeg har ikke selv lavet nogne svcd men den skulde
virke med svcder også.
Jeg har kun testet patchen med cvs versionen af mplayer.

Hvis det har intresse kan jeg maile patchen.

Heine Laursen

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 25-12-04 19:00

Heine Laursen wrote:

> Hvis du prøver på at lave en valid mpeg fil, mangler du switchen -of
> mpeg mencoder bruger som default avi container formatet.

argh.. virker ikke :/.. vil lige prøve med noget der hedder transcode

> Jeg har set dette før (med brug af nico's dvd patch)
> Benytter du dig af en patchet mplayer/mencoder?

Den er ikke patchet... Afhænger om du definere
Name: mplayer
Version: 1.0-0.pre5.9plf
som patchet

> [...]
> virke med svcder også.
> Jeg har kun testet patchen med cvs versionen af mplayer.
>
> Hvis det har intresse kan jeg maile patchen.

Kunne kigge på. Er der nogen instruktioner med til hvordan patchen
impleteres ?

Fra : Heine Laursen

Dato : 25-12-04 19:23

On Sat, 25 Dec 2004 19:00:10 +0100, Jesper Staun Hansen wrote:

> argh.. virker ikke :/.. vil lige prøve med noget der hedder transcode

Hvordan vriker det ikke?

Transcode er extrem langsom i forhold til mplayer (med dvd patchen)

> Kunne kigge på. Er der nogen instruktioner med til hvordan patchen
> impleteres ?

cd til kildekoden (i cvs, main) og udfør:
patch -p1 < muxer2.diff

Og koden bliver patched

Heine Laursen

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 26-12-04 12:36

Heine Laursen wrote:

> Hvordan vriker det ikke?

Samme resultat fra før. (Se tidligere tråd)

Du kunne vel ikke sende patchen

Fra : Heine Laursen

Dato : 27-12-04 10:45

On Sun, 26 Dec 2004 12:35:36 +0100, Jesper Staun Hansen wrote:

> Du kunne vel ikke sende patchen

Er sendt.

Heine Laursen