Hvilket bundkort/CPU 754 eller 939
Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-12-04 10:35

Jeg skal have stykket nogle opgraderingsdele til min gamle (dog ATX)
kapinet, det skal være en Athlon64 CPU.

Nogle af deres Athlon64 CPU'er er med sokel 754 andre med 939, men hvad er
forskællen på dem?
Hvilken skal jeg vælge?

Jeg har kikket på nogle bundkort, og tænker på at købe et af disse to

874,00 ASUS A8V Deluxe - mainboard - ATX - K8T800 Pro
954,00 ASUS A8V Deluxe WiFi-G - mainboard - ATX - K8T800 Pro
Ingen af de to har PCI-E, og heller ikke grafikkort!

Jeg havde engetligt tænkt mig at spart penge til Grafikkort i første omgang,
jeg skulle helst ikke bruge for meget over 3.000,00 i denne omgang, men jeg
kan vel bare bruge et gammelt APG jeg har sidende i en gammel maskine?

Maskinen skal udstyres med Mandrake Linux.

Ivar Madsen

Fra : LNC

Dato : 25-12-04 13:32

Så køb da Asrock Combo- Z det har 754 & 939 Socket
og er pænt hurtigt med den nye bios og så er det billigt

Mvh Lars

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-12-04 14:32

LNC wrote:

> Så køb da Asrock Combo- Z det har 754 & 939 Socket
> og er pænt hurtigt med den nye bios og så er det billigt

Så hvidt jeg kan se, så understøtter det ikke Cool'n'Quiet, hvilket gør at
jeg betrager det som ubruligt,,,

Ivar Madsen

Fra : LNC

Dato : 25-12-04 16:15

jo det understøtter da Cool'n'Quiet
Mvh Lars

Fra : LNC

Dato : 25-12-04 13:37

http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/topic/30/4177.html

Fra : JK

Dato : 25-12-04 20:17

On Sat, 25 Dec 2004 10:35:01 +0100, Ivar Madsen
<spam.news.cc@milli.dk> wrote:

> [...]
>kan vel bare bruge et gammelt APG jeg har sidende i en gammel maskine?

Nej, du skal helst ikke komme med mindre end et agp4x kort, da dette
kræver 1.5 volt.
Ældre agp2x kræver 3.3 volt. Agp8x 0.8 volt.

>Maskinen skal udstyres med Mandrake Linux.

Tja, hvis vi ser bort fra nforce4 chipset til s939, så er fordelen ved
s939 ikke stort andet end, at memorycontroller er integreret i cpu, og
soklen, s939, er mere fremtidssikret. Men den rækker dog hverken til
dual-core cpu'er eller ddr2 ram.

Så køb bare det.

mvh

John

Fra : Floffer Poffer

Dato : 27-12-04 18:47

On Sat, 25 Dec 2004 20:17:23 +0100, JK <johnknuhtsen@mailREMOVE.dk>
wrote:

>s939 ikke stort andet end, at memorycontroller er integreret i cpu, og
>soklen, s939, er mere fremtidssikret. Men den rækker dog hverken til
>dual-core cpu'er eller ddr2 ram.
Nforce4 kommer både til socket 754 & 939, de fleste bliver dog til
939.
alle A64 har integreret memorycontroller, forskellen er at 939 kan
køre dualchannel - det kan 754 ikke.
754 er billigere men udvalget af CPU'ere er ikke så stort som med 939

Fra : Ulrik

Dato : 28-12-04 20:02

> [...]

> 954,00 ASUS A8V Deluxe WiFi-G - mainboard - ATX - K8T800 Pro
> Ingen af de to har PCI-E, og heller ikke grafikkort!

En af mine bekendte har købt et Asus K8V SE Deluxe med en AMD Athlon 64
3700+
Den samsætning sparker altså røv....!

De 2 du nævner er dog 939, mens det han har købt er 754.

> [...]
> jeg
> kan vel bare bruge et gammelt APG jeg har sidende i en gammel maskine?

Umiddelbart kan du bruge det gamle AGP-kort, men har dog opleve nogen af de
ældre AGP-kort ikke køre stabilt på nyere bundkort.

--
MvH

Ulrik Chr.
nettet@uacxx.dk