Internet eller lokalnet?
Fra : Harald

Dato : 22-12-04 22:38

Hej

Jeg har et program som forbinder til en fjern database, brugeren kan selv
vælge hvilken IP der skal forbindes til. Hvordan kan jeg i programmet finde
ud af om den IP der benyttes er en lokal net IP eller en IP til en fjern
maskine via internet?

Bruger Delphi 7 og Windows XP

Mvh
HK

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 23-12-04 07:20

"Harald" <nomail@noname.dk> wrote in message
> [...]
finde
> ud af om den IP der benyttes er en lokal net IP eller en IP til en fjern

Den simple måde er at sammenligne den lokale IP adresse og databasens.

hvis (local_IP and netmask)=(fjern_IP and netmask) er de på samme netværk,
derfor lokalnet IP.

Der er dog mulighed for at lokalnettet er opdelt i flere zoner med
forskellige netmasker, og i disse tilfælde vil fjern maskinen se ud som om
den var ude på det store internet.

En anden måde er at se om fjern maskinens IP adresse er inden for et af de
områder som normalt bruges til lokalnetværk - adresser i områderne
10.x.x.x
172.16.x.x-172.31.x.x
192.168.0.x-192.168.255.x
Disse adresser vil aldrig være internet adresser, men der er intet der
hindrer at man kan bruge andre IP adresser på sit LAN (bortset fra at nogle
få internet steder så vil blive utilgængelige).

Fra : Harald

Dato : 23-12-04 09:45

"Nicolai Hansen" <nic@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den simple måde er at sammenligne den lokale IP adresse og databasens.
>
> hvis (local_IP and netmask)=(fjern_IP and netmask) er de på samme netværk,

Jeg tror jeg prøver denne mulighed da der ikke er nogle af brugerne der har
flere zoner i deres netværk.
Tak for det

/HK