Fra en ørnecykeltur til Krankesjön og Vomb~
Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 22:27

Fra en ørnecykeltur til Krankesjön og Vomb søndag den 19. december
2004.

Resumé:
Endelig en dag med udsigt til solskin. Solsortene var tidligt på
færde, og skændtes om de få pletter, der ikke var dækket af det tynde
snelag. Fra tidlig formiddag til solnedgang var turen var præget af
mange gåseflokke, både Grågæs, Sædæs og Kanadagæs, samt flokke af
Sangsvaner. Havørnene var også talrige, 8 stykker. En enkelt Sanglærke
hilste på Vombs ängar.

Denne tekst kan også læses på adressen:
www.keld-rasmussen.dk/tur20041219.htm
I denne fil er der indsat fotos fra de besøgte lokaliteter.

Vejr:
- Temperatur: 0 °C klokken. 5 og 0 °C klokken 20:15.
- Snebyger mellem klokken 5 og 6. Herefter opklaring og kun få skyer
resten af dagen.
- Vindretning: Vest for Lund fra SV, øst for Lund fra NNV.
- Vindstyrke: Vest for Lund Frisk vind, øst for Lund svag vind
stigende til frisk.
- Sigt: Krystalklart.

- Sol op: 8:32.
- Sol ned: 15:34.

Hjemmefra klokken. 5:00. Med toget fra KBH kl. 6:00. I Malmø C
klokken. 6:35. 210 kr. for en returbillet med cykel.

Rute ud:
Malmø C - Arlöv - Burlöv - Hjärup - Lund - S. Sandby (Södra Sandby) -
Tvedöra - Krankesjön.

Ved Stortorget i Lund klokken 7:40. Temaet i udstillingsvinduet hos
Antikvariat Läslustan var denne gang Jul, sidste gang var det botanisk
litteratur.

Fra Malmø til Krankesjön:
- Solsort.
- Dompap. Flest af den Kaukasiske underart (se Politiken mandag den
20/12).
- Gærdesmutte.
- Silkehale. Kun få individer.
- Musvåge 4.
- Tårnfalk 1.
- Sortspætte 1.

Mellem Tvedöra og Krankesjön klokken 8:30, fløj mange gåseflokke mod
vest i lavningen nord for vejen. Måske havde de overnattet på
Krankesjön.

Krankesjön. Fugletårnet ved Almen på søens sydlige bred. Klokken 8:50
- 11:15.

Søen var isfri. Dog is mellem tagrørene ved fugletårnet.

Fugle over eller ved søen:
- Blåmejse.
- Musvit.
- Halemejse.
- Skægmejse 1. I tagrørene ud for fugletårnet.
- Gråkrage.
- Ravn 2.
- Sortspætte 1.
- Kanadagås 30.
- Grågås.
- Havørn 1. Klokken 9:30. Ungfugl, uden hvid hale. Fløj over søen fra
øst mod vest.

Fugle på søen:
- Lille lappedykker 12. Både hanner og hunner.
- Grågås 25.
- Knopsvane 50.
- Sangsvane 10.
- Hvinand 40.
- Blishøne.
- Gråand.
- Stor skallesluger.

Andefuglene lettede da Havørnen nærmede sig, og Ravnen advarede med
sit honk honk... Den Lille lappedykker har tilsyneladende sit private
tilholdssted, dér hvor tagrørene slår et knæk en smule vest for
fugletårnet. De forlod stedet og vendte tilbage flere gange i løbet af
formiddagen. Hannerne havde et godt øje til hunnerne.

Tilbage gennem skoven og via Silvåkra til Vombs ängar.

Vombs ängar, klokken 12:00 - 12:30.

- Havørn 1. Ungfugl, uden hvid hale, kredsede over den østlige del af
engene ved Vomb.
- Musvåge 3.
- Engpiber.
- Drosler sp.
- Ravn 2.
- Sangsvane, overflyvende.
- Grågås, overflyvende.

I løbet af efteråret er to af de tre fugletårnene på engene demonteret
sådan, at der kun var det tilbage nord for vejen ved Öbacken. Nu er
fugletårnet midtvejs mellem Öbacken og Vomb genopbygget. Endelig er
stolperne rejst til det tredje tårn syd for vejen ved Öbacken.

Via Vomb til Vombsjön og Vombsjöns ängar ved søens vestlige ende.

Vombsjön, klokken 13:00 - 14:00.

Søen var isfri.

Fugle over eller ved søen:
- Havørn 6.
- Rød glente 1.

Fugle på søen:
- Gråand.
- Hvinand.
- Troldand.
- Toppet lappedykker. Mange, spredt over hele søen.

De 6 havørnene hyggede sig sammen, og udførte luftakrobatiske øvelser
i opvinden over den yderste pynt på søens sydlige bred. En af ørne
udførte endda en halv rulning omkring egen længdeakse. Efter cirka 10
minutter fløj de hvert til sit. Ørnene var synlige i modlys, det var
derfor vanskeligt at skelne detaljer på ørnene.

Vombsjöns ängar, på modsatte side af vejen ved søen. Klokken 13:00 -
14:20.

- Grågås.
- Sædgås.
- Kanadagås 30. Overflyvende.
- Sangsvane 6. Overflyvende.

En del gæs rastede langt inde på engene og tilstødende marker.

Retur til Krankesjön for at overvære solnedgangen ved
Silvåkrafugletårnet. Turen tilbage gik forbi Bysjön, lige uden for
Vomb, og over Vombs ängar.

Bysjön og Vombs ängar, klokken 14:20 - 14:45.

Omkring Bysjön vokser der store gamle træer, så det var et hyggeligt
sted. I træerne omkring søen var der følgende fugle:
- Rød glente 1.
- Ravn 1.

Vombs ängar:
- Sangsvane 9.
- Sanglærke 1.

Sangsvanerne (grå ungfugle og voksne) havde fundet en mark med friske
grønne skud, hvor de kunne ligge på maven og tage for sig af de grønne
skud.

Krankesjön, Silvåkrafugletårnet, 15:05 - 15:50.

Fugle over eller ved søen:
- Gærdesmutte.
- Musvit.
- Sjagger.
- Rød glente 1.
- Våge sp. 1.

Fugle på søen:
- Knopsvane. De fleste med enden i vejret.
- Sangsvane 6. En gruppe af grå ungfugle, uden forældrefugle
- Toppet lappedykker.
- Blishøne 300.
- Gråand.
- Hvinand.
- Fiskehejre 3.

Jeg antydede tidligere (fra Malmø til Krankesjön), at gåseflokkene
mellem Tvedöra og Krankesjön eventuelt havde rastet på Krankesjön
natten over; men der var kun få eller ingen gæs på søen i løbet af
solnedgangen. Hvis der raster gæs på søen om natten, må de ankomme
senere.

Hjemturen.

Samme vej hjem som ud.

Efter Silvåkra fløj en Sangsvaneflok i retning af Krankesjön

Turen tilbage til Malmø er ganske behagelig, ingen stejle bakker.
Desuden er cykelstien på den nedlagte jernbane mellem S. Sandby og
Lund oplyst hele vejen.

Ved Malmø C kl. 18:30, helt hjemme kl. 20:15. Fin dag, ingen
punkteringer.

Med venlig hilsen

Og glædelig Jul!

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 28-12-04 12:56

(Keld Rasmussen)> skrev i en meddelelse

> [...]
> - Vindretning: Vest for Lund fra SV, øst for Lund fra NNV.
> - Vindstyrke: Vest for Lund Frisk vind, øst for Lund svag vind

Tak for en dejlig beskrivelse af en lang dags fugleoplevelser. Og også
for synet af de smukke billeder.

> Ved Stortorget i Lund klokken 7:40. Temaet i udstillingsvinduet hos
> Antikvariat Läslustan var denne gang Jul, sidste gang var det botanisk
> litteratur.

Oplysningen om dette antikvariat er også noget man kan sige tak for.

> - Dompap. Flest af den Kaukasiske underart (se Politiken mandag den
> 20/12).

Ærgeligt jeg ikke har den udgave af Politiken. Hvor stor forskel er der

de skandinaviske dompapper og den kaukasiske? Er der mange underarter i
forhold til de dompapper, vi kender? Min veninde, som bor i Wedel, en
forstad til Hamborg, sagde sidste år i telefonen, at der sad en dompap
ude på hendes foderbrædt. Da hun talte om dens røde bryst, sagde hun: Es
ist so knallrot. Det ville jeg ikke ligefrem kalde de dompapper, jeg har
set. Jeg ville kalde farven dybrosa. Er der forskel på deres farver i
nordlige og sydligere egne. Ja, jeg ved godt, at Hamborg ikke er særlig
langt væk. Jeg har bare hidtil forbundet dompapper med det nordlige
Skandinavien, og vinterbesøg i Danmark og Sydsverige.

[...]

> [...]

> i opvinden over den yderste pynt på søens sydlige bred. En af ørne
> udførte endda en halv rulning omkring egen længdeakse. >

Det må have været imponerende at se både glenter og 'legende' havørne.
I har virkelig fået noget ud af den tur.

> Omkring Bysjön vokser der store gamle træer, så det var et hyggeligt
> sted. I træerne omkring søen var der følgende fugle:
> - Rød glente 1.
> - Ravn 1.

Jeg lægger mærke til at I ser ravne flere gange men for det meste kun
een eller 2. Det får mig til at tænke på om ravnene er helt forsvundet i
Danmark. Jeg mener aldrig, jeg har set een.

> Sangsvanerne (grå ungfugle og voksne) havde fundet en mark med friske
> grønne skud, hvor de kunne ligge på maven og tage for sig af de grønne
> skud.

Det var et flot billede du fik af dem.

> [...]
> Lund oplyst hele vejen.
>

> Ved Malmø C kl. 18:30, helt hjemme kl. 20:15. Fin dag, ingen

En meget fin beretning.

Venlig hilsen og Godt Nytår!

Ruth

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-12-04 19:14

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> langt væk. Jeg har bare hidtil forbundet dompapper med det nordlige
> Skandinavien, og vinterbesøg i Danmark og Sydsverige.

Vi har masser af dompapper her i Ryomgård på Djursland, da vi har masser af
ahorn plantet i alléer omkring skolestien og flere af de nyere villaveje.
De dompapper jeg ser lige PT er af Kaukasisk underart, da de alle siger
"Byyyt" istedet for et vemodigt faldende pjyyyuh (kilde: Fugle i Felten af
Lindhardt og Ringhof)

Her er et par billeder af dem:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-291
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-280
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-290

Som bonus får du lige et billede af en solsort med bær:

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-12-04 19:28

> [...]

"Byyyt" istedet for et vemodigt faldende pjyyyuh (kilde: Fugle i Felten af

og en hun, der er brun istedet for rød på brystet
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-290

Som bonus får du lige et billede af en solsort med bær:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-289

Og en topmejse
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-286

Og en svartbag, der lige dypper svingfjeren
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-294

Og til slut lige en sildemåge, der er ved at lande
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-292

> Jeg lægger mærke til at I ser ravne flere gange men for det meste kun
> een eller 2. Det får mig til at tænke på om ravnene er helt forsvundet i
> Danmark. Jeg mener aldrig, jeg har set een.

Vi har en eller to ravnekoloni(er) ved Marie Magdalene/Ryom Ådal
Ravnene er meget menneskesky og svære at komme tæt på.
Og ja, det er efterhånden en sjælden fugl i Danmark
Jeg vil se, om jeg ikke kan komme tæt nok på til at tage nogel interessante
billeder her i juleferien, men jeg tør ikke love noget.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 29-12-04 14:21

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> underart, da de alle siger "Byyyt" istedet for et vemodigt faldende
> pjyyyuh (kilde: Fugle i Felten af Lindhardt og Ringhof)

Hej Frodo.

Det er langt fra bevist at de lidt anderledes sigende Dompapper
skulle stamme fra Kaukasien.
Det er da en interessant tanke, men et egentligt bevis (DNA)
er endnu ikke blevet fundet.
Kan du bestemme de 2 i DK forekommende racer Stor Dompap
Pyrrhula pyrrhula pyrrhula fra Lille Dompap P. p. europea felten ??
Undertegnede der har ringmærket hundreder på Christiansø kan i hvert
fald ikke.

> [...]
>
> Og en svartbag, der lige dypper svingfjeren
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-294
>
> Og til slut lige en sildemåge, der er ved at lande

Billedet viser en adult Svartbag.

> [...]
> Jeg vil se, om jeg ikke kan komme tæt nok på til at tage nogel
> interessante billeder her i juleferien, men jeg tør ikke love noget.

Ravnen bliver ikke sjældnere og sjældnere i DK. Snarere tvært imod.
"Fuglene i Danmark" af Meltofte& Fjeldså skriver Bl.a. :
"Med den nuværende vækst i ravnebestanden er der næppe tvivl om, at
ravnen i løbet af kort tid igen vil forekomme over alt i Danmark."
1800 tallet næsten udryddet, ca. 10 par i 50'erne, ca. 30 par i 1965,
120-130 par i 1970, 170 par i 1975, 500-600 par i begyndelsen af
1990'erne.

Hilsen Mikkel

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-12-04 20:01

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Pyrrhula pyrrhula pyrrhula fra Lille Dompap P. p. europea felten ??
> Undertegnede der har ringmærket hundreder på Christiansø kan i hvert fald

Nej, det kan jeg bestemt ikke.
Dem vi har i Ryomgård virker ret store, men om det er den ene eller anden art
ved jeg ikke.
Hvori ligger forskellen?
Faktisk fremgår det ikke engang af "fugle i Felten" at der findes to racer af
Dompap.

Jeg har alene forholdt mig til den populære antagelse, at Dompapperne, der
kalder med det melankolske "Bytt" er den russiske variant.

Hobbyen med fugle har jeg først for nyeligt kastet mig over, og min viden er
ret begrænset i klar modsætning til min entusiasme.

> Billedet viser en adult Svartbag.

Der kan man bare se.
Så lærte jeg osse lidt i dag.
Jeg vidste faktisk ikke, at sildemågen trækker bort fra Danmark, men det
skyldes jo nok, at dens plads i store træk overtages af svartbagen, der ligner
den til forveksling.
Men jo, min "sildemåge" har rosa ben, og er dermed en svartbag
Det er rettet på sitet.
Tak for, at du var opmærksom!

Jeg må erkende, at min viden om fugle stort set kan, skrevet med tydelige
blokbogstaver, stå på bagsiden af venstre håndryg på et nyfødt talodomidbarn

Derfor læner jeg mig kraftigt op af min trofaste håndbog "Fugle i Felten" af
Lindhardt og Ringhof, men selv med den tager jeg let fejl.
Jeg blir forhåbentlig bedre med tiden.

> [...]
> 1800 tallet næsten udryddet, ca. 10 par i 50'erne, ca. 30 par i 1965,
> 120-130 par i 1970, 170 par i 1975, 500-600 par i begyndelsen af 1990'erne.

Jeg havde nu osse fornemmelsen af, at fuglen er i fremgang her i Dk, selvom
det ikke virker sådan i min formulering.
Ret beset var det mundlort, jeg lukkede ud, men det jeg mente, var, at ravnen
er sjælden, og det finder jeg berettiget med kun 5-600 par.
Vi har med andre ord en pæn del af den samlede bestand her i Midtdjurs!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 11:56

On Tue, 28 Dec 2004 12:56:23 +0100, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

>Ærgeligt jeg ikke har den udgave af Politiken. Hvor stor forskel er der
>på

>Venlig hilsen og Godt Nytår!
>
>Ruth

Hej Ruth,

Tak for dine kommentarer!

Du kan læse et uddrag af artiklen i Politiken den 20/12 på avisens
hjemmeside, på følgende adresse:

Også Godt Nytår til dig.

MVK

Keld