Spørgsmål ang. installation af Linu
Fra : Thomas Riis Hansen

Dato : 22-12-04 15:44

Hej NG!

Jeg har lige et lille (måske dumt, men vil hellere være på den sikre
side) spørgsmål angående installation af Linux.

Jeg har i øjeblikket to harddiske i min computer, den ene med Windows
på, og den anden med alt mulig andet skidt, som man vel kan betegne som
"personlig data". Nu påtænker jeg mig så at formatere førstnævnte drev,
og herefter installere Mandrake på det. Så vidt jeg kan forstå, så er
det med drev-bogstaver ikke noget Linux generelt gør brug af, så mit
spørgsmål er om jeg med sikkerhed kan installere Mandrake uden at "der
sker noget" med data (fx at det slettes) på det andet drev?

Thomas Riis Hansen

Fra : Claus Agerskov

Dato : 22-12-04 16:15

Thomas Riis Hansen wrote:

> [...]
> spørgsmål er om jeg med sikkerhed kan installere Mandrake uden at "der
> sker noget" med data (fx at det slettes) på det andet drev?

Hvis der er tale om IDE-harddiske, så vil de have navnene hda, hdb, hdc og
hdd, som er henholdsvis master og slave på den primære kontroller og master
og slave på den sekundære kontroller.

Harddisken med Microsoft Windows på hedder hda, så den anden er formodentlig
hdb. Når du installerer Mandrake og skal til at partitionere, så vil hver
harddisk have sit eget faneblad - og her skal du blot lade den anden
harddisk (faneblad) være.

De herligste hilsner