nvidia-installer
Fra : Carsten

Dato : 21-12-04 22:42

Hej er ved at forsøge at indstaller Nvidia driver, men det går ikke efter
planen, hvad skal der til for at få det til at glide
/Carsten

nvidia-installer log file '/var/log/nvidia-installer.log'
creation time: Tue Dec 21 18:11:35 2004

option status:
license pre-accepted : true
update : false
force update : false
expert : false
uninstall : false
driver info : false
no precompiled interface: false
no ncurses color : false
query latest driver ver : false
OpenGL header files : false
no questions : false
silent : false
X install prefix : /usr/X11R6
OpenGL install prefix : /usr
Installer install prefix: /usr
kernel source path : (not specified)
kernel install path : (not specified)
proc mount point : /proc
ui : (not specified)
tmpdir : /root/tmp
ftp site : ftp://download.nvidia.com

Using: nvidia-installer ncurses user interface
-> License accepted.
-> No precompiled kernel interface was found to match your kernel; would you
li
ke the installer to attempt to download a kernel interface for your
kernel f
rom the NVIDIA ftp site (ftp://download.nvidia.com)? (Answer: Yes)
-> No matching precompiled kernel interface was found on the NVIDIA ftp
site;
this means that the installer will need to compile a kernel interface for
your kernel.
-> Kernel source path: '/usr/src/linux'
-> Performing cc_version_check with CC="cc".
-> Performing rivafb check.
-> Performing rivafb module check.
WARNING: Your kernel was configured to include rivafb support as
a loadable kernel module.

The rivafb driver conflicts with the NVIDIA driver; the
NVIDIA kernel module will still be built and installed,
but be aware that the NVIDIA driver will not be able to
function properly if the rivafb module is loaded!
-> Cleaning kernel module build directory.
executing: 'cd ./usr/src/nv; make clean'...
grep: /lib/modules/2.6.3-4mdk/build/Makefile: No such file or directory
[...]
rm -f -f nv.o os-agp.o os-interface.o os-registry.o nv.o os-agp.o
os-interfa
ce.o os-registry.o nvidia.mod.o
rm -f -f build-in.o nv-linux.o *.d .*.{cmd,flags}
rm -f -f nvidia.{o,ko,mod.{o,c}} nv_compiler.h *~
-> Building kernel module:
executing: 'cd ./usr/src/nv; make module SYSSRC=/usr/src/linux
SYSOUT=/usr/s
rc/linux'...
[...]

*** Failed rivafb module sanity check, but continuing! ***

NVIDIA: calling KBUILD...
make -C /usr/src/linux \
KBUILD_SRC=/usr/src/linux-2.6.3-7mdk KBUILD_VERBOSE=1 \
KBUILD_CHECK= -f /usr/src/linux-2.6.3-7mdk/Makefile modules
Using /usr/src/linux-2.6.3-7mdk as source for kernel
if [ -h /usr/src/linux-2.6.3-7mdk/include/asm -o
-f /usr/src/linux-2.6.3-7md
k/.config ]; then \
echo " /usr/src/linux-2.6.3-7mdk is not clean, please run 'make
mrproper'"
;\
echo " in the '/usr/src/linux-2.6.3-7mdk' directory.";\
/bin/false; \
fi;
/usr/src/linux-2.6.3-7mdk is not clean, please run 'make mrproper'
in the '/usr/src/linux-2.6.3-7mdk' directory.
make[3]: *** [prepare1] Fejl 1
make[2]: *** [modules] Fejl 2
NVIDIA: left KBUILD.
nvidia.ko failed to build!
make[1]: *** [module] Fejl 1
make: *** [module] Fejl 2
-> Error.
ERROR: Unable to build the NVIDIA kernel module.
ERROR: Installation has failed. Please see the file
'/var/log/nvidia-installer.log' for details. You may find
suggestions
on fixing installation problems in the README available on the Linux
driver download page at www.nvidia.com.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-12-04 23:11

On Tue, 21 Dec 2004 22:42:25 +0100, Carsten wrote:

> Hej er ved at forsøge at indstaller Nvidia driver, men det går ikke efter
> planen, hvad skal der til for at få det til at glide
> /Carsten
Har du installeret denne pakke? kernel-source-2.6.3-7mdk.i586.rpm
Prøv: rpm -qa |grep kernel-source

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Carsten

Dato : 21-12-04 23:31

Michael Rasmussen wrote:

> Har du installeret denne pakke? kernel-source-2.6.3-7mdk.i586.rpm
> Prøv: rpm -qa |grep kernel-source

Jep, har lige prøvet, det hjalp ikke
det der undre mig er at kernelversion
giver 2.6 og IKKE 2.6.3-7 ???
hvad skylles dette
/Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-12-04 23:49

On Tue, 21 Dec 2004 23:30:58 +0100, Carsten wrote:

> Jep, har lige prøvet, det hjalp ikke
> det der undre mig er at kernelversion
> giver 2.6 og IKKE 2.6.3-7 ???
> hvad skylles dette
Beats me! Kender ikke Mandrake sønderlig godt. Du er sikker på, at du
ikke har søgt på kernel uden -source?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Carsten

Dato : 22-12-04 00:05

Michael Rasmussen wrote:

> Beats me! Kender ikke Mandrake sønderlig godt. Du er sikker på, at du
> ikke har søgt på kernel uden -source?

det jeg hæfter mig mest ved er følgende i

[...]

det der er mest træls er at jeg har gjort det en gang før og uden problemer,
men så skulle jeg lige prøve Mandrake 10.1, og den var jeg ikke tilfreds
med, og har så geninstalleret 10.0 igen, men et eller andet er gået galt

/Carsten

Fra : Ib Larsen

Dato : 22-12-04 00:22

> [...]
> function properly if the rivafb module is loaded!
> -> Cleaning kernel module build directory.

Hvilken driver er installeret, for mig ser det ud som du har installeret en
grafikdriver der hedder rivafb, det er underligt, for såvidt jeg ved bliver
nv driveren installeret som default, har iethverttilfælde gjort på mine
mandrake installationer,jeg tror det er det der er problemet, for
fejlmeddelelsen siger jo selv at der er conflict med rivafb.
Kan du ikke gå ind i /etc/X11/XF86Config-4 under section device og se hvilen
driver der benyttes, og hvis det ikke er nv så prøv og ændre det, og så
prøv og kør NVIDIA installeren igen.
Håber det hjælper.

--
Mvh Ib Larsen

Fra : Carsten

Dato : 22-12-04 00:34

Ib Larsen wrote:

> [...]
> hvilen driver der benyttes, og hvis det ikke er nv så prøv og ændre det,
> og så prøv og kør NVIDIA installeren igen.

/etc/X11/XF86Config-4

Section "Device"
Identifier "device1"
VendorName "nVidia Corporation"
BoardName "RIVA TNT2"
Driver "nv"
Option "DPMS"
EndSection

se godt nok står der nvidia her men det er IKKE den rigtige nvidia driver
da den rigtie kommer med en blå skærm under opstarten, og den får ikke
maskinen til at gå død når den bliver sat til at blanke en CDRW

med det er mere den første fejl jeg tror man skal kikke på først

[...]

hvordan er det lige man skifter kerne ??
/Carsten

Fra : Ib Larsen

Dato : 22-12-04 08:30

Carsten wrote:

> /etc/X11/XF86Config-4
>
> Section "Device"
> Identifier "device1"
> VendorName "nVidia Corporation"
> BoardName "RIVA TNT2"
> Driver "nv"
> Option "DPMS"
> EndSection

Det er da noget af et gammelt kort, og den bruger nv driveren så det er godt
nok så langt.

> [...]
> -> No matching precompiled kernel interface was found on the NVIDIA ftp

Den meddelelse er vist standard, når du installerer NVIDIA driveren på
Mandrake, da Mandrake ikke har Driveren med på deres download cd,er, og da
installeren så ikke kan finde en prekompileret kerne, prøver den først at
se om der ligger en på nvidia com, der finder den så ikke nogen, og vælger
så at kompilere en selv; men for at den kan gøre det skal
kernel-source-xxxx være installeret, og det der ud til at den er
installeret.
Jeg tro det er en bug i kernen der gør det, så jeg ville nok prøve med en
anden kerne evt. en 2.4 kerne.

> hvordan er det lige man skifter kerne ??

Du installerer den bare, og genstarter, og vælger så den kerne i lilo /grub
du vil starte op i.

--
Mvh Ib Larsen

Fra : Rune Maagensen

Dato : 22-12-04 00:28

Ib Larsen wrote:

> [...]
> mandrake installationer,jeg tror det er det der er problemet, for
> fejlmeddelelsen siger jo selv at der er conflict med rivafb.

I debian og ubuntu er rivafb med i standard kernerne som modul og denne
advarsel kommer også selvom man aldrig har haft det loaded. Bare ignorer
den hvis ikke en "$lsmod |grep rivafb" giver noget.

/Rune

Fra : Carsten

Dato : 22-12-04 10:47

JES så lykkedes der

det hjælper jo ikke at installere ny kerne hvis man ikke vælger at køre
med den, det kan bare undre mig at kernelversio kun giver 2.6 og ikke hele
kerne versions nummer i mit til fælde 2.6.3-7

men somsagt efter at jeg i lilo valgte vmlinuz-2.6.3-7mdk
kunne jeg få lov til at installere den originale nvidia driver
og jeg kan allerede se forskel

Tak For hjælpe
/Carsten

Fra : Rune Maagensen

Dato : 22-12-04 10:52

Carsten wrote:
> [...]
> suggestions
> on fixing installation problems in the README available on the Linux

Har du prøvet det?

/Rune

Fra : Carsten

Dato : 22-12-04 11:39

Hej Rune
som du kan se i mit indlæg 22/12-2004 kl 10:46 har jeg fået løst
problemet
/Carsten