Installation og partitionering
Fra : Mads Jensen

Dato : 21-12-04 10:08

Hej NG

Jeg er ved at installere Slackware 10 på en harddisk, og brugte hele
dagen på det igår, og maskinen ville ikke boote Jeg har tidligere
været i stand til at installere Slackware 9 og 10 uden problemer, men
denne gang er jeg åbenbart blevet uheldig

Jeg har en 120 GB disk, og har bare lavet to partitioner, en til swap (2
* RAM) og en til /, da jeg ikke kunne få lov til at lave flere
partitioner end 4 (jeg havde tænkt en løsning, hvor jeg havde en
partition til /usr, /home, /root, /boot, swap samt /sbin og /bin), og
løsningen med de to partitioner har fungeret fint på min 60GB harddisk,
som jeg havde før.

Ved hjælp af cfdisk fik jeg så lavet de to partitioner, og sat
filsystemet ordentligt (Linux swap på swap (82) og Linux (83) på /), og
sat et boot-flag på /, og gik så ind i setup menuen, og fik sat swap
partitionen op, samt / som target partitionen. Der kom et "billede" frem
af fstab filen, og der mener jeg ikke, at der var noget med swap
inkluderet ...

Efter at jeg havde fået installeret pakkerne, og konfigureret systemet
(i menuen) genstartede jeg så maskinen, og der ville dyret ikke boote
ind i Linux

Er der nogen, der har en ide om hvad jeg kan have gjort galt ?

Mange tak på forhånd,
Mads
--
Fjern z'erne i min email adresse for direkte email!

Fra : Kent Friis

Dato : 21-12-04 10:15

Den Tue, 21 Dec 2004 10:08:20 +0100 skrev Mads Jensen:
> [...]
> ind i Linux
>
> Er der nogen, der har en ide om hvad jeg kan have gjort galt ?

Ikke uden at du beskriver symptomerne lidt mere præcist. Hvad sker
der? du har kun fortalt hvad der ikke sker (den booter ikke), men
hvad sker der s?

System halted?
Missing operating system?
CMOS checksum error?
Flammer op af kabinettet?

Mvh
Kent

Fra : Mads Jensen

Dato : 21-12-04 10:36

Kent Friis wrote:
> Ikke uden at du beskriver symptomerne lidt mere præcist. Hvad sker
> der? du har kun fortalt hvad der ikke sker (den booter ikke), men
> [...]

Den viser hardware informationen (standardskærmen, som vises lige før
maskinen booter rigtigt, hvor der står adresser på LPT og COM-porte,
hvad der er på de forskellige IDE-kanaler osv.), og så sker der ikke
mere Ingen tekst eller noget andet vises udover de informationer.

/Mads

Fra : Ib Larsen

Dato : 21-12-04 10:56

Mads Jensen wrote:

> [...]
> hvad der er på de forskellige IDE-kanaler osv.), og så sker der ikke
> mere Ingen tekst eller noget andet vises udover de informationer.

Har du i det hele taget installeret en bootloader "lilo, Grub"
--
Mvh Ib Larsen

Fra : Mads Jensen

Dato : 21-12-04 11:08

Ib Larsen wrote:
> Har du i det hele taget installeret en bootloader "lilo, Grub"

Det gjorde jeg i installationen (LILO).

/Mads

Fra : Ib Larsen

Dato : 21-12-04 12:19

Mads Jensen wrote:

> Det gjorde jeg i installationen (LILO).

For mig lyder det som om at lilo ikke er inatalleret, hvis du ikke får nogen
bootloader frem, kunne det tyde på at der er sket noget forkert ved
installationen.
Du er ikke sikker på at du ikke ved et uheld kom til at fravælge
bootloaderen da du installerede.
Det nemmeste vil nok være at køre installationsprocessen igen, og når den så
spørger om du vil installere en bootloader så svar ja, og hvis du har mere
end 1 styresystem vælger du at den skal ligge i mbr,( det varer ikke så
længe at køre proceduren 1 gang til for den installerer ikke programmer da
du har installeret dem en gang)
--
Mvh Ib Larsen

Fra : Rune Maagensen

Dato : 21-12-04 13:02

Ib Larsen wrote:
> [...]
> længe at køre proceduren 1 gang til for den installerer ikke programmer da

Årh nej ikke lilo, gør dig selv en tjeneste at installere Grub (om den
så ikke er med i standard Slackware).

Lav en grub boot diskette, og boot den. Så er jeg sikker på at hvis du
lige husker følgende kan du boote disken.

root
kernel
initrd (hvis du bruger det?)
boot

/Rune

Fra : Ib Larsen

Dato : 21-12-04 13:16

Rune Maagensen wrote:

> [...]
>
> Lav en grub boot diskette, og boot den. Så er jeg sikker på at hvis du
> lige husker følgende kan du boote disken.

Selvfølgelig, jeg skrev kun lilo da han selv skrev at det var den han
brugte, bruger selv Grub på min debian, lidt anderledes at sætte op ; men
bedre; man glemmer heller ikke /sbin/lilo
--
Mvh Ib Larsen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-12-04 12:23

Den Tue, 21 Dec 2004 11:08:15 +0100 skrev Mads Jensen:

> Det gjorde jeg i installationen (LILO).

I MBR eller boot-sektoren?

Hvis der ikke er andet i MBR, skal den ligge der, ellers får du aldrig
maskinen til at boote.

Mvh
Kent

Fra : Ib Larsen

Dato : 21-12-04 12:32

Mads Jensen wrote:

> Det gjorde jeg i installationen (LILO).

Prøv også lige at se nedenstående FAQ (Q7)

ftp://ftp.klid.dk/slackware/slackware/FAQ.TXT

--
Mvh Ib Larsen

Fra : Mads Jensen

Dato : 21-12-04 15:46

Hej igen

Heldet har åbenbart vendt for mig, da jeg har nu har fået maskinen op at
køre.

Jeg ved ikke helt hvad jeg har gjort korrekt denne gang, men noget er
det ihvertfald Swap er blevet lagt på /dev/hda2, /home på /dev/hda1
og / på /dev/hda3. Denne gang har jeg dog checket partitioner (hurtig
formatering), mens jeg de andre par gange har lavet en langsom
formatering. Det skulle dog undre mig om det var det, der har været
problemet. Som sagt, så er jeg ikke helt sikker, men jeg er ihvertfald
glad for at maskinen nu virker :D

Angående lilo, så virker det for mig, og kan ikke helt se, at grub er
værd at sidde oppe for at sætte op. Men det er vist en smagssag :D

Mange tak på forhånd,
Mads
--
Fjern z'erne i min email adresse for direkte email!