formatering
Fra : Carsten

Dato : 20-12-04 16:13

Hvilken type partitionerings type skal man vælge
til Mandrake
der er et par stykker at vælge mellem
/Carsten

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-12-04 16:15

I dk.edb.system.unix, skrev Carsten:
> Hvilken type partitionerings type skal man vælge
> til Mandrake
> der er et par stykker at vælge mellem

ext3 (vistnok default) er et ganske udemærket valg.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Carsten

Dato : 20-12-04 16:20

Jesper Krogh wrote:

> ext3 (vistnok default) er et ganske udemærket valg.
>
> Jesper
pt er min ene HD formateret som Linux native
hvad har det af betydning for præstation og sikkerhed,
/Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-12-04 16:25

Carsten <spam@spam.dk> skrev 2004-12-20:

> pt er min ene HD formateret som Linux native

Det er sikkert ext3 der er default.

> hvad har det af betydning for præstation og sikkerhed,

EXT3 er ikke verdens hurtigste filsystem, men prøver heller ikke at være det.
Det er derimod et fint all-round filsystem med full journaling af data og
metadata (så vidt jeg husker).

Det er også et stykke ret gennembanket kode, hvilket gør det usandsynligt at
du mister data p.g.a. immature kode.

Hvis du vil satse lidt på sikkerhedssiden mod mere hastighed så prøv
reiserfs4. Læg mærke til at jeg IKKE har sagt at reiserfs4 er et
fejlbehæftet filsystem, det er bare meget yngre kode, men baseret på mere
radikalt smarte ideer end ext3.

Choice is beautifull

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-04 17:28

Thomas S. Iversen wrote:

> Hvis du vil satse lidt på sikkerhedssiden mod mere hastighed så prøv

Og vil man have et filsystem der skalérer bedre er der XFS.

> Choice is beautifull

Yup

Jesper G. Poulsen

Fra : Carsten

Dato : 20-12-04 18:03

OG jeg troede at jeg skulle blive klogere
ved af stille spørgsmål her ?:)
/Carsten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-12-04 19:23

Carsten skrev:

> OG jeg troede at jeg skulle blive klogere
> ved af stille spørgsmål her ?:)
> /Carsten

Læs evt. hvad Martin K. Petersen har skrevet om forskellige filsystemer:

http://groups.google.com/groups?q=+%22XFS%22+group:dk.edb.system.unix&hl=en&lr=&selm=UaV28.2327%24Eu2.386855%40news010.worldonline.dk&rnum=1

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-12-04 18:34

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas S. Iversen:
> EXT3 er ikke verdens hurtigste filsystem, men prøver heller ikke at være det.
> Det er derimod et fint all-round filsystem med full journaling af data og
> metadata (så vidt jeg husker).

Journalisering af data er et tilvalg.. det har seriøs indflydelse på
performance.

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 20-12-04 18:49

On Mon, 20 Dec 2004 16:13:25 +0100, Carsten wrote:

> Hvilken type partitionerings type skal man vælge
> til Mandrake
> der er et par stykker at vælge mellem

Jeg går udfra at du rent faktisk henviser til partitions type, så jeg
vil spare dig for de dårlige forslag som f.eks ext3.

Ja, Linux Native er korrekt, i de fleste tilfælle. Husk at du skal have
en lidt mindre partition til swap, hvor typen naturligvis er Linux Swap.

Hvis du skal bruge software raid kan det være en ide at vælge Linux
RAID, så kan RAID software selv genkende dem under boot, det kan klares
uden, men er mere besværligt.

Der ligger ikke noget ekstra sikkerhed eller performance i
partitionstyper, faktisk har du ikke rigtigt noget valg der. Performance
og sikkerhed ligger i filsystemet.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-12-04 23:38

On Mon, 20 Dec 2004 18:03:07 +0100, Carsten wrote:

> OG jeg troede at jeg skulle blive klogere ved af stille spørgsmål
> her ?:)

Du bliver ikke klogere af at stille spørgsmål alene. Du bliver også
nød til at investere noget tid i at læse og forstå svarene.

Mvh.

--
"I met a christian in Christiansands" Adam Sjøgren
A devil in Helsinki asjo@koldfront.dk