Smadret filsystem
Fra : Klaus Petersen

Dato : 20-12-04 14:18

Hej.

Jeg har en partition, som giver mig problemer. Den klager over den har
problemer med at læse nogle inodes.
Filsystemet mener jeg er ext3 og operativsystemet er slackware (v.10)

Kan man gøre noget for at genoprette filsystemet eller er dataene tabt?

mvh.
Klaus.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-12-04 15:27

Klaus Petersen wrote:

> [...]
> Filsystemet mener jeg er ext3 og operativsystemet er slackware (v.10)
>
> Kan man gøre noget for at genoprette filsystemet eller er dataene tabt?

Jeg ville prøve at boote fra en rescuecd og mounte filsystemet
readonly. Derefter kan man så kopiere så meget som muligt over
til en anden disk/computer. Forhåbentlig kan man redde alle de
vigtige filer på den måde - ellers må man i gang med at være
kreativ.

--
Kasper Dupont

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-12-04 20:05

Kasper Dupont wrote:

> Jeg ville prøve at boote fra en rescuecd og mounte filsystemet
> readonly.

Hvorfor vil du gå omvejen over en rescueCD og ikke bare copiere de filer der
kan copieres?

Ivar Madsen

Fra : Michael Eriksen

Dato : 20-12-04 21:12

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> wrote in

> Hvorfor vil du gå omvejen over en rescueCD og ikke bare copiere de
> filer der kan copieres?

"Copiere"?! Altså, godt nok skal vi fejre H.C. Andersen i 05, men *så*
meget fan-boy behøver du vel heller ikke at være

Anyway - jeg er enig i dit udmærkede svar.

Michael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-12-04 22:40

Ivar Madsen wrote:

> Hvorfor vil du gå omvejen over en rescueCD og ikke bare copiere de filer der
> kan copieres?

Det kommer selvfølgelig an på, hvor slemt det står til.
Jeg fik indtryk af, at det stod så slemt til, at maskinen
ikke kunne bootes normalt. Men det fremgår dog ikke helt
klart af indlæget.

Kan man maskinen starte op er det ikke nødvendigt med en
rescuecd, men det er stadig en god idé at mounte sit
filsystem readonly.

--
Kasper Dupont

Fra : Klaus Petersen

Dato : 21-12-04 21:30

> Det kommer selvfølgelig an på, hvor slemt det står til.
> Jeg fik indtryk af, at det stod så slemt til, at maskinen
> ikke kunne bootes normalt. Men det fremgår dog ikke helt
> klart af indlæget.

Den kan sagtens bootes. Men den får læses fejl når jeg tilgår visse
biblioteker - så disken er nok på vej til at gå "belly up".
Jeg dropper snart maxtor for good ... de holder satme ik særlig længe. Jeg
har en gammel quantum i min anden maskine - den har jeg haft i 7 år uden
nogensinde at have problemer med den.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-12-04 23:02

Klaus Petersen wrote:

> Den kan sagtens bootes. Men den får læses fejl når jeg tilgår visse
> biblioteker - så disken er nok på vej til at gå "belly up".

Snakker vi om fysiske læsefejl, eller inkonsistens
i filsystemet?

> Jeg dropper snart maxtor for good ... de holder satme ik særlig længe.

Jeg kører med et RAID-5 over tre diske. Jeg har
udskiftet fire diske i år. Så jeg synes også
fejlfrekvensen er lidt for høj. Men i mit tilfælde
er det altså en kombination af Seagate og Maxtor
diske. Seagate: 2 ud af 6 er fejlet. Maxtor: 2 ud
af 2 er fejlet.

> Jeg
> har en gammel quantum i min anden maskine - den har jeg haft i 7 år uden
> nogensinde at have problemer med den.

Jeg har på fornemmelsen mange firmaer presser
diskene for meget i kapacitet og performance.

--
Kasper Dupont

Fra : Klaus Petersen

Dato : 21-12-04 23:30

> Snakker vi om fysiske læsefejl, eller inkonsistens
> i filsystemet?

Jeg ved det faktisk ikke, da jeg ik hvordan jeg ska forstå hva den skriver
til mig.
Men jeg tror det er fysiske fejl.

> [...]
> er det altså en kombination af Seagate og Maxtor
> diske. Seagate: 2 ud af 6 er fejlet. Maxtor: 2 ud

Ja det er ik for gode stats! :)

> Jeg har på fornemmelsen mange firmaer presser
> diskene for meget i kapacitet og performance.

Forståeligt nok. Det er også de firmaer der scorer kassen. Men kunderne
falder også fra når der kommer for mange diske med fejl - som f.eks. dengang
med IBM Deskjet.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-12-04 15:03

Klaus Petersen wrote:

> Jeg ved det faktisk ikke, da jeg ik hvordan jeg ska forstå hva den skriver
> til mig.
> Men jeg tror det er fysiske fejl.

Her er et eksempel på fejlmeldingerne ved fysiske fejl.
Dec 1 03:43:46 hactar kernel: hdc: read_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
Dec 1 03:43:46 hactar kernel: hdc: read_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=10718572, high=0, low=10718572, sector=10718572
Dec 1 03:43:46 hactar kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 10718572
Dec 1 03:43:48 hactar kernel: hdc: read_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
Dec 1 03:43:48 hactar kernel: hdc: read_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=10718573, high=0, low=10718573, sector=10718573
Dec 1 03:43:48 hactar kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 10718573

Hvis man er i tvivl prøver man at læse blockdevicen.
Får man læsefejl i de samme sektorer hver gang, så
er det sandsynligvis fejl på disken. Kan man
overhovedet intet læse er det til gengæld svært at
afgøre om fejlen ligger i controler, kabel eller
disk.

> som f.eks. dengang med IBM Deskjet.

Er Deskjet ikke en printer? Jeg tror du tænker på
Deathstar diskene.

--
Kasper Dupont

Fra : Klaus Petersen

Dato : 22-12-04 17:50

> [...]
> er det sandsynligvis fejl på disken. Kan man
> overhovedet intet læse er det til gengæld svært at
> afgøre om fejlen ligger i controler, kabel eller

Okay ud fra din beskrivelse er det helt sikkert fysiske fejl.
Garantien dækker så heldigvis, da den kun er 2-3 måneder gammel.

> Er Deskjet ikke en printer? Jeg tror du tænker på
> Deathstar diskene.

Heheh jo, selvfølgelig