Vedr. Asus A7V600-X + AMD Athlon XP 2600+ ~
Fra : Bent Thomsen

Dato : 20-12-04 11:52

Hej alle

Jeg har et mindre problem med opsætning af ovenstående. Inde i BIOS har jeg
mulighed for at benytte følgende CPU hastigheder; Manual, 1250, 1667, 2083
og 2500 MHz.... Jeg er meget i tvivl om hvilken hastighed der er korrekt for
denne CPU, og jeg regnede faktisk med at den rigtige hastighed blev fundet
automatisk?
Derudover har jeg et varmeproblem med dette system. Ved en CPU hastighed (i
BIOS) på 2083 MHz bliver CPU 73 grader varm og MB bliver 49 grader.... Jeg
forstår det ikke helt, jeg bruger en "NorthQ Silent Ice 2" CPU køler? Der er
2 7200 rpm harddiske i samme kabinet, men udover dette kan jeg ikke se hvad
der skyldes den store varmeudvikling i kabinettet? Jeg har brug for jeres
hjælp... På forhånd tak

--

Mvh.

Bent Thomsen
b-thomsen@oncable.dk

Fra : Bent Thomsen

Dato : 20-12-04 14:04

"Bent Thomsen" <b-thomsen@INGEN_SPAMoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> denne CPU, og jeg regnede faktisk med at den rigtige hastighed blev fundet
<SNIP>

Jeg har forsøgt at finde info om ovenstående på nettet, men synes ikke at
kunne finde ret meget udover at en AMD Athlon 2600+ burde at ligge på 1,91
GHz, men dette er ikke en valgmulighed inde i BIOS? Så jeg kunne forestille
mig at det skulle indstilles manuelt. Men det indstilles tilsyneladende via
"CPU Frequency Multiple" (CFM) og CPU External Frequency" (CEF). Det er
endnu ikke lykkedes mig at finde den information på nettet, men f.eks. 2083
MHz har følgende indstillinger; CFM = 12.5 og CEF = 166/33.
Til info, kan jeg oplyse at processoren burde være en XP 2600+ (Barton) med
512 kb L2 cache.. Kan jeg kontrollere at dette er rigtigt? Hvis ja, hvordan?

Mvh.

Brian Thomsen
"På min fars PC"

Fra : Carsten

Dato : 20-12-04 15:07

Prøv disse windows programmer kaldet CPU-Z eller AIDA32.
De giver info om delene i din PC.

Hilsen Carsten

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 20-12-04 15:33

On Mon, 20 Dec 2004 11:52:23 +0100, "Bent Thomsen"
<b-thomsen@INGEN_SPAMoncable.dk> wrote:

> [...]
>denne CPU, og jeg regnede faktisk med at den rigtige hastighed blev fundet

Jeg ville vælge Manual, da man normalt ved, hvordan ens cpu skal køre.
De 2600+ er jo sort tale.

De tre hastigheder fremkommer helt logisk som

12.5 gange henholdsvist 100, 133 og 167.

Din CPU er nok beregnet til fsb167, altså en fsb333 version, - vil jeg
gå ud fra.
2600+ findes også i en fsb266 version, for fsb133 på bundkortet. Det
er vel derfor, at bios ikke kan programmeres entydigt til en 2600+.

Men bios burde egentlig kunne aflæse fsb på cpu'en, ligesom den
aflæser multiplier og Vcore.

> [...]
>der skyldes den store varmeudvikling i kabinettet? Jeg har brug for jeres

Det var da mystik. Sikker på at den køler sidder ordentligt ?

mvh

John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-12-04 23:37

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg

> Det var da mystik. Sikker på at den køler sidder ordentligt ?
>
> mvh
>
> John

Sikker på at du har fået sat kølepastaen det rigtige sted, for du har vel
brugt pasta?
M.h.t. hastigheden på cpu.en, så står den på skærmen når du booter. Så hvis
den er sat forkert i bios, vil den også vise forkert ved opstart, og så må
du kunne finde frem til den rette.

Kurt