Script til links
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-12-04 10:36

Hejsa

Jeg har noget asp, som udskriver data fra nogle felter i min db. Jeg
har brug for, at asp'en laver alle data, som starter med 'www.' om til
et link.

Dvs, 'www.bodudek.dk' skal laves om til '<a
href="http://www.bodudek.dk" target="_blank">www.bodudek.dk'.

Er der en frisk, som kan klare det?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Thorbjørn Asmussen

Dato : 20-12-04 11:20

Hej Bo

Prøv at kigge på Netcoders hjemmeside. De har haft en komkurrence, hvor man
netop skulle finde links i en tekststreng. Alle forslagene kan du downloade
http://www.asp.dk/sources.asp?mode=view_source&cat_id=9&id=860&tech_id=1

Håber det kan hjælpe

Thorbjørn Asmussen

Fra : terje

Dato : 20-12-04 13:49

Thorbjørn Asmussen wrote:
> [...]
> netop skulle finde links i en tekststreng. Alle forslagene kan du downloade

Det står at vinneren ble Dino Patti, men hans kode er ikke inkludert i
zip-fila. Noen som har en link til hans kode? Etter å ha kikket på de
andre forslagene, så ble jeg nysgjerrig på hva han kom fram til.

Jeg ble forresten inspirert til å lage mitt eget forslag

Response.Write FindUri("yds23 ku3 http://www.cnn.no/ jh rt 98 38 y
y987httP:// https://www3.yahoo.dk ej")

Function FindUri(sText)

Dim arrLinks
   Dim iMax, iLow, i
   Dim sTmp

   arrLinks = Split(sText, Chr(32))
   iLow = LBound(arrLinks)
   iMax = UBound(arrLinks)

   If iMax = 0 Then FindUri = sText: Exit Function

   For i = iLow To iMax
    sTmp = Mid(arrLinks(i), 1, 7)
      If sTmp = "http://" Or sTmp = "https:/" Then arrLinks(i) =
MakeUri(arrLinks(i))
   Next

FindUri = Join(arrLinks)

End Function

Function MakeUri(sHttp)
MakeUri = "<a href=""" & sHttp & """>" & sHttp & "</a>"
End Function

terje

Fra : terje

Dato : 20-12-04 13:55

Bo Kamp Dudek wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har noget asp, som udskriver data fra nogle felter i min db. Jeg
> [...]

Hei Bo.
Du har sikkert gjort noen forsøk selv. Hva har du så langt?

terje

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-12-04 15:32

[...]

>Du har sikkert gjort noen forsøk selv. Hva har du så langt?

absolut ingenting, for jeg er ikke vant til asp men derimod php.. dog
skal dette script laves i asp..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : terje

Dato : 20-12-04 20:37

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>

> absolut ingenting, for jeg er ikke vant til asp men derimod php.. dog
> skal dette script laves i asp..

Her har du et utgangspunkt for en funksjon som gjør det du ønsker:

Function MakeUri(Fra Databasen)
Hvis ikke de fire første tegn = "www." så exit
   Ellers:
MakeUri = "<a href=""" & Fra Databasen & """>" & Fra Databasen & "</a>"
End Function

terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-04 20:46

Bo Kamp Dudek skrev:

> Er der en frisk, som kan klare det?

Den funktion er lavet et par gange før. Prøv at google efter
inserthyperlinks og asp - så kan du fx finde siden her:
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/tips/t110900-1.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : terje

Dato : 20-12-04 22:41

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Den funktion er lavet et par gange før. Prøv at google efter
> inserthyperlinks og asp - så kan du fx finde siden her:
> <http://www.4guysfromrolla.com/webtech/tips/t110900-1.shtml>

Jeg mente bare at Bo burde anstrenge seg en smule selv. Jeg forutsetter
at han er interessert i å lære om ASP?
terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-04 22:51

terje skrev:

> Jeg mente bare at Bo burde anstrenge seg en smule selv.

Ja o.k. - det kan selvfølgelig være lærerigt at lave det selv.
Men i mine øjne er der masser af ikke-trivielle opgaver man
alligevel er nødt til at lave selv.

Bortset fra den mulige læringsgevinst, kan jeg ikke se nogen grund
til at bruge tid på en funktion der let kan findes i en færdig og
testet udgave.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 21-12-04 09:23

[...]

du har selvfølgelig ret i, at man ikke må komme sovende til
alting..ehm.. og jeg er glad for dit grundrids af funktionen.. jeg
kunne dog godt selv have kommet så langt, men mit problem er, at det
er funktionerne i asp, som jeg ikke kender..

så kan man altid argumentere før, at jeg ikke skal kaste mig ud i en
sådan funktion, når jeg endnu ikke kender de basale ting godt nok, men
jeg havde bare lige brug for den lille snippet..

[...]

> [...]
>
>Bortset fra den mulige læringsgevinst, kan jeg ikke se nogen grund
>til at bruge tid på en funktion der let kan findes i en færdig og

enig.. og tak for det.. selvom funktionen dog ikke virkede efter
hensigten, da strengen, der skal rendes igennem er et output fra Word,
og dermed indeholder en masse trash, som åbenbart fucker lidt med
funktionen.. men tak for forsøget..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : terje

Dato : 21-12-04 09:44

Bo Kamp Dudek wrote:
[...]

strengen, der skal rendes igennem er et output fra Word,
> og dermed indeholder en masse trash, som åbenbart fucker lidt med
> funktionen.. men tak for forsøget..

Bo. Du skrev i ditt første innlegg:
<sitat>
Dvs, 'www.bodudek.dk' skal laves om til '<a
href="http://www.bodudek.dk" target="_blank">www.bodudek.dk'.
</sitat>

Hvis formatet på de strenger du har lagret i database er
_www.bodudek.dk_ så bør følgende funksjon gjøre det du vil:

Function MakeUri(sWWW)
If Not Mid(UCase(sWWW), 1, 4) = "WWW." Then Exit Function
   MakeUri = "<a href=""" & sWWW & """>" & sWWW & "</a>"
End Function

Her benyttes _Mid_ funksjonen som jeg mater med tre parametre: Det
første er database strengen selv, som jeg med _UCase_ funksjonen sikrer
at reagerer både på "www." og "WWW.". Det andre parameter er
startpunktet i strengen, som jeg setter til 1, altså første tegnet. Det
tredje parameter er slutt punktet i strengen. Jeg ønsker altså å hente
ut 4 tegn fra strengen og sammenligner så disse med input strengen.

Dersom det ikke er samsvar så går jeg ut av funksjonen med _Exit
Function_, dvs at funksjonen ikke returnerer noe.
Dersom det derimot er samsvar med input strengen så skriver jeg den bare
inn i en html <a tag, og returnerer denne.

Hvis formatet derimot er et annet så vil ikke denne funksjonen hjelpe deg.

terje