Klar besked om max cpu-størrelse på IBM ma~
Fra : Jacob E.

Dato : 20-12-04 01:02

Hejsa,

Jeg mangler simpelthen klar besked om, hvor stor en CPU min maskine kan
klare. Maskinen er en IBM Netvista 6840-CAG med en PIII-800 MHz CPU.
Chipsettet er Intel 815E.

Alle diagnose programmerne siger ikke meget om max. størrelsen, og der er
heller ikke meget info på IBM's side om maskinen.

Ved nogen noget???

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-12-04 06:22

Jacob E. skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> Alle diagnose programmerne siger ikke meget om max. størrelsen, og
> der er heller ikke meget info på IBM's side om maskinen.

Du må prøve dig frem. Problemet er, at næsten alle IBM maskiner har CPU data
indkodet i BIOS. Det betyder, at BIOS henter CPU'ens ID kode og dermed selv
sætter alle relevante data, så man f.eks. ikke kan overclocke.

Hvis man så sætter en CPU i maskinen, som ikke optræder i BIOS, så melder
den fejl.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-12-04 06:24

Jacob E. skriblede og skrablede følgende:

> Ved nogen noget???

Jeg glemte lige at sige, at hvis du henter manualen, så vil du kunne se,
hvilke udgaver af CPU, maskinen sælger med. Ofte sælges den samme maskine
med flere forskellige hastigheder, og alle disse er naturligvis understøttet
af BIOS.

Claus

Fra : Jacob E.

Dato : 21-12-04 16:06

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> se, hvilke udgaver af CPU, maskinen sælger med. Ofte sælges den
> samme maskine med flere forskellige hastigheder, og alle disse er

Hmmm... ok, takker

Mvh Jacob

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-12-04 16:38

On Mon, 20 Dec 2004 01:01:54 +0100, "Jacob E."
<sp@mmergotohell.invalid> wrote:

> [...]
>
>Alle diagnose programmerne siger ikke meget om max. størrelsen, og der er
>heller ikke meget info på IBM's side om maskinen.

Maksimum er coppermine cpu'erne ud.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/quickPath.do?quickPathEntry=6840-cag

Du henter bios-filen på ovenstående link. Når du kører filen, laver
den en bootable flashe diskette.

Som Tersgov skriver _skal_ bios reflashes efter cpu skift for at få
fred.

Under service parts ser du en cpu-liste:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4NRMXM

der løber til 1 GHz Pentium 3.

Det du skal vare dig for er tualatin cpu'er, som ikke er kompatible
med bundkortet. De kører ved 1.5 volt, hvilket er et sikkert
kendetegn.

Coppermines kører ved 1.7 - 1.75 volt.

Her:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4PBJF5
ser du at 256 Mb ram pr. slot sikkert er maksimum. Det er en kendt
begrænsning for chipset i815.

mvh

John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-04 18:26

JK (at mail dot dk) skriblede og skrablede følgende:

> Som Tersgov skriver _skal_ bios reflashes efter cpu skift for at få
> fred.

Og hold dig langt væk fra de hackede BIOS versioner....

Jeg ved, at der findes nogle versioner på nettet, som folk har hacket og
pillet ved, men går det galt med en pirat BIOS, så kan du i mange tilfælde
*ikke* reetablere den gamle BIOS, og så har du reelt et værdiløst
bundkort...

Claus